Aviseringar
Rensa alla

Ny rättsskandal i Sverige


Ämnesstartare

Idag är en svart dag för det svenska rättsväsendet. Den största rättsskandalen på väldigt många år tog plats i Stockholms tingsrätt i förmiddags. Nu är det fritt fram att stämma alla bilföretag, sökmotorer och internetleverantörer för uppvigling och medhjälp till brott!

Thepiratebays grundare Fredrik Neij, Peter Sunde Kolmisoppi, Carl Lundström och Gottfrid Svartholm Warg dömdes idag till vars ett års fängelse och sammanlagt 30 miljoner i skadestånd till amerikanska filmbolag.

Dem släpper brottslingar som har våldtagit bara för att deras offer har begått självmord, medan människor som oss får sitta i fängelse och betala skithöga skadestånd. Våldta någons 5åriga dotter, mörda henne och skända kroppen.. få skadestånd på cirka 20-50 000kr. Tillhandahålla en server med en funktion likt Googles och upprör stora filmbolag och få skadestånd på 30 000 000kr. Var i helvete är proportionerna i de svenska skadeståndsskalorna??!?![tard]

Visserligen så består Tingsrätten av vanliga människor, många utan en enda högskolepoäng i vare sig juridik, beteendevetenskap, harry potter-kunskap eller konsten att koka makaroner. Det här kommer överklagas till hovrätten och högsta domstolen, och sannolikt kommer vi även se ett tjafs i EG-domstolen innan detta är klart. Bara i hovrätten så har man bytt ut vanliga lekmän mot utbildade jurister. Dessa kan förhoppningsvis vara lite mer klarsynta.

Men om denna domen mot all förmodan skulle stå sig om ett par år när det har varit uppe i högsta domstolen så hoppas jag att alla (normala) människor i Sverige, och runt om i världen för den delen, är villiga att skänka pengar för att täcka dessa hjältars skadestånd.

Är det bara jag som ser ett samband i denna domen? Annika släpptes från ett fängelse i USA och ingen vet varför. Fängelset som hon släpptes från låg i Kalifornien där Arnold är Guvenör. Även Hollywood ligger i Kalifornien och därför är det uppenbart att Hollywood med Arnold i spetsen gjorde Sverige denna tjänst att släppa Annika eftersom Sverige skulle göra denna tjänst tillbaka. Tjänster och gentjänster ni vet!

Piratpartiet är nu ett par steg närmre Riksdagen och Europa-parlamentet.. och moderaterna massvis med steg mot sin undergång.

FY FAN säger jag bara! Idag skäms jag att vara svensk.

Viva la thepiratebay
Image


   
Citera
Ämnesstartare

Vad tycker ni andra? Vad är era åsikter om det svenska rättsystemet och om hur vi går ner på knä för USAs krav? Jag tror att frågan om fildelning kommer vara en nyckelfråga till nästa val. Annars måste jag säga att politikerna är riktigt dumma som inte ser engagemanget hos det svenska folket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stäm google!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Stäm google!

Ja, eller varför inte Volvo som är medhjälp till att folk kan köra över hastighetsgränserna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ser fram emot sony vs google

dom är lika mycket brottslingar som andra brottslingar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

ser fram emot sony vs google

Vad gäller den saken? Har inte riktigt koll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tragiskt är det enda rätta ordet.[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

protest!!!
det nalkas PROTEST [love][love][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har hört att det ska vara demonstration på Medborgarplatsen imorgon.. är det någon som kan bekräfta detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

VILKEN TID???


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Vad gäller den saken? Har inte riktigt koll.

sony bmg att av världens största skivbolag någon gång måste dom inse att google är bättre på att bidra till brott än tpb och alla andra tillsammans.

för att inte tala om när filmbranschen ska göra sig av med youtube

men det lär vi väll tyvärr aldrig få se


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ska var där hela dagen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känns så underbart fel att ett par privatpersoner tvingas betala 30 miljoner till rika amerikanska storföretag. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Känns så underbart fel att ett par privatpersoner tvingas betala 30 miljoner till rika amerikanska storföretag.

det är fördelen med civilrätt [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Jag har hört att det ska vara demonstration på Medborgarplatsen imorgon.. är det någon som kan bekräfta detta?

Stockholm: Medborgarplatsen, 1400 [party]


   
SvaraCitera