Aviseringar
Rensa alla

Ny skola, skaffa vänner?


Ämnesstartare

Hej ! Jag ska börja i en ny skola när terminen börjar och jag undrar hur det bästa sättet är att betée sig från början.. [blush]

För jag är verkligen rädd för att jag kommer ta kontakt med folket för sent eller att ingen gillar mig och bli ensam resten av alla skolår [cry]


   
Citera

Det är lugnt. Du kommer hitta folk att hänga med så länge du inte gör det totalt otillgänglig. Ge folk en chans så ska du se att det ordnar sig. ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wendy:

För jag är verkligen rädd för att jag kommer ta kontakt med folket för sent eller att ingen gillar mig och bli ensam resten av alla skolår

Vad är det för klass?
Bara var öppen och dig själv, göm dig inte i ett hörn. Första intrycket är (tyvärr) jätteviktigt.


   
SvaraCitera

Bara var dig själv, ärligt talat.
Jag trodde knappt jag skulle bli polare med en hel del av de jag började med på gymnasiet och senare, men man blir snabbt vän med allt o alla så det är rätt chill!


   
SvaraCitera

Vad händer om du kommer in "för sent"?

Skulle också ta det lungt. Vara vänlig, ta initiativ i gruppsammanhang men också låta andra göra sig hörda osv. Varken för mycket eller för lite. Visa acceptans.
Är så tråkigt när man träffar på nytt folk och de ska hålla på och hävda sig genom att säga grejer som "jaha du/ni gillar det där? men det är ju skit, kolla in detta istället!" även om de för det mesta menar väl.

De flesta kommer säkert vara nervösa eller desperat leta vänner. Då kan det vara skönt om det finns vissa som utstrålar lung och säkerhet, lättare att ty sig till sådana personer. Tror jag.


   
SvaraCitera

Wendy:

För jag är verkligen rädd för att jag kommer ta kontakt med folket för sent eller att ingen gillar mig och bli ensam resten av alla skolår

Har tyvärr varit så för mig. Har gått i en del skolor.
Eller alltså folk kanske gillade mig och så, men jag hade så dålig självkänsla, har fortfarande. Jag drog mig undan, och ja, det blev ju som det blev.
På sista tiden har det också varit väldigt jobbigt. Det verkar aldrig få ett slut... senaste skolan jag började på gick det dåligt precis som vanligt. Det berodde förstås på min dåliga självkänsla. Jag inbillar mig saker. Så har du en bra självkänsla kommer det säkert gå bra, bara du försöker vara dig själv! 🙂 Det låter lite som att du kanske inte har så jättebra självkänsla när jag läser vad du skriver, men det kanske bara är nervositet.

Det kan bli jobbigt om man känner att man måste in i en roll det första man gör. Man ser de "coola" personerna och så vill man vara med dem. Försök därför kolla in personer som du är intresserad av, och anslöt dig inte bara till ett gäng bara för att du desperat vill passa in.

Ställ frågor men prata på själv också 🙂

Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Barfota:

Har tyvärr varit så för mig. Har gått i en del skolor.
Eller alltså folk kanske gillade mig och så, men jag hade så dålig självkänsla, har fortfarande. Jag drog mig undan, och ja, det blev ju som det blev.

så var det för mig med i min förra skola 🙂 Därför hoppas jag på en ny start nu i den nya ! [smile]

tack för tipset ! [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack till er andra med hehe [wink]


   
SvaraCitera
njsbo

Vilken årskurs går du i?

Jag trodde jag skulle få problem i klassen jag började i förra hösten, och jag fick det också, dock berodde inte detta på de andra utan helt och hållet på mig själv, jag förstod inte att man måste öppna sig och sånt. Jag trodde inte att killarna i min klass passade för mig, men i takt med att jag tog mer kontakt med dessa och öppnade mig, lärde jag känna dem bättre och bättre och nu är jag bra vän med i princip hela klassen :O 🙂
Så det mesta handlade om min egen inställning, dock vet jag inte om de är samma för dig, ville bara ge dig mina tankar och erfarenheter 🙂 dessutom gick jag och blev kär i en tjej i min parallellklass i våras, tyvärr har jag haft svårt att öppna mig och visa intresse för henne (detta kan du förövrigt läsa mer om i min egna tråd här , dvs exakt samma misstag jag gjorde i början av min tid på den nya skolan! Synd bara att jag på riktigt blev kär när det bara var en månad kvar av skolan... :/

Btw, jag ska börja mitt andra år på gymnasiet i höst.

Lycka till, är det något du undrar angående mitt inlägg är det bara att fråga! Glöm inte att allt är svårt i början, men övning ger färdighet! Ge inte upp! 🙂


   
SvaraCitera