Aviseringar
Rensa alla

Nya antagningsregler till universitet


sweethart16:

Som vissa vet så är det nya regler som gäller från och med hösten 2010. Men nu undrar jag en grej. Jag tog studenten år 2008. Kommer jag också att få extra meritpoäng då jag studerat en hel del kurser som det skrev om?

nej, du kommer inte kunna nyttja dina meritpoäng. De nya reglerna gäller bara för dem som tar studenten 2010 och senare.


   
SvaraCitera

KajsaAnka:

nej, du kommer inte kunna nyttja dina meritpoäng. De nya reglerna gäller bara för dem som tar studenten 2010 och senare.

Ökänd:

Tror det är examen 2003 eller senare som ger meritpoäng retroaktivt, men är inte säker. Alltså när de bytte från det gamla poängsystemet till det nya med minst 50p för varje kurs.

Alla säger olika [tard] Vi behöver källor!


   
SvaraCitera

retstickan:

haha jag diggar dig ohyea [y]. om du bara läser några rader in i den länken du skicak så står det faktiskt att man kan få högst 2.5 i meritpoäng. alltså 20.0 +2.5 = 22.5 =)

läste faktiskt inte länken, och 22,5 visste jag sen innan hehe

retstickan:

ska du söka in nästa höst lr?

ao.... eller ah, antagligen, går natur :p


   
SvaraCitera

ohYEA_:

ao.... eller ah, antagligen, går natur :p

:o, då kan du säkert hjälpa mig med nån svår matte D uppgfit nån gång 🙂


   
SvaraCitera

retstickan:

:o, då kan du säkert hjälpa mig med nån svår matte D uppgfit nån gång 🙂

Haha, har "precis" börjat med den kursen, kan säga att det börjar gå sämre o sämre för varje mattekurs jag har haft haha.. Vad är det för moment?


   
SvaraCitera

ohYEA_:

Vad är det för moment?

har också precis börjat så är vid triangelsatser och sånt.
behöver ingen hjälp ännu dock 🙂

ohYEA_:

kan säga att det börjar gå sämre o sämre för varje mattekurs jag har haft haha..

för mig är det tvärt om, gick jätte dåligt i matte A då jag fick en chock av hur mkt man behövde göra. fick trots det VG, men känner mig riktigt säker på matte B, och det som jag repiterat i matte C.

jag har inte repiterat logaritmer och x^e. kommer inte ihåg så mkt men har för mig att det inte va så krångligt. men kan tänka mig att jag kommer att ha problem när jag stöter på det där.

ohYEA_:

you either love me or hate me

håller med! [crazy] förut irriterade du mig med dina kommentarer i olika trådar men tycker mig se en annan sida av dig på sista tiden [y]


   
SvaraCitera

retstickan:

har också precis börjat så är vid triangelsatser och sånt.
behöver ingen hjälp ännu dock 🙂

Okej, det är lite krångligt.. Men inte svårt.

retstickan:

för mig är det tvärt om, gick jätte dåligt i matte A då jag fick en chock av hur mkt man behövde göra. fick trots det VG, men känner mig riktigt säker på matte B, och det som jag repiterat i matte C.

Mjo, men jag var mer ambitiös i början av gymnasiet så jag fixade i princip alla kurserna.. Och matte är inte min starka sida, så jag förstår ändå att det gick lite sämre när det blev svårare :p

Har glömt typ.. Allt jag läst på B- o C-kurserna.

retstickan:

håller med! [crazy] förut irriterade du mig med dina kommentarer i olika trådar men tycker mig se en annan sida av dig på sista tiden [y]

[bigsmile] kul o höra... eller? men vadå, hur jag har förändrats? :s


   
SvaraCitera

ohYEA_:

Har glömt typ.. Allt jag läst på B- o C-kurserna.

ja, jag hade glömt hela matte C. undra hur mkt färskvara mattekurserna egentligen är....

tvekar på att jag kommer att komma ihåg matte D grejerna när jag börjar universitetet om två är liksom..

ohYEA_:

kul o höra... eller? men vadå, hur jag har förändrats? :s

ja det har du! eller, egenltigen har jag bara sett den dryga o arroganta sidan av dig tidigare:p. men här i tråden känns du mer mänsklig [y]. ser ingen dryghet lr så 🙂


   
SvaraCitera

wohoo, 2,5 meritpoäng, tack regeringen. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sweethart16:

Och behöver man ansöka om det här eller kommer de att ordna det automatiskt?

Automatiskt givetvis.

Värt att fråga, det är ju en no-brainer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KajsaAnka:

nej, du kommer inte kunna nyttja dina meritpoäng. De nya reglerna gäller bara för dem som tar studenten 2010 och senare.

Nej, alltså.. Det är meritpoängsystemet som börjar gälla efter 2010.

Klart som korvspad att man får meritpoäng retroaktivt.


   
SvaraCitera

DeathOrGlory:

25.0

Åtta:

meritpoäng

22,5 är det

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

retstickan:

kanske någon kan verifiera? :p

det enda man skulle kunna påpeka är väl att kemi B bara ger meritpong när det gäller områdeskurser. så du får inte meritpoäng för den om du söker juridik t.ex.

annars är det egentligen inget man behöver tänka på knappt. inte om man går sp eller nv iaf. de flesta studiemotiverade börjar ju läsa steg 3 i språk. säg då att man läser steg 3 och 4 (200 p) då får man 1.0 meritpoäng. sedan när man söker samhällsvetenskapligt program eller nv-program på universitet så får man max 1,0 meritpoäng för det (förutsatt att du läst sp/nv). så läser man samhäll och ska läsa jurdik senare har man ju det. likaså om man har läst nv och ska bli läkare. då har man helt plötsligt 2,0 och d har du eng och ma kvar.
på sp läser ju de flesta eng c kan jag tänka mig. då får du 0,5 där så du har 2,5 som är max

på nv läser du kanske också eng c och mer matte än vad som behövs typ. så med andra ord om du går sp är det lugnt. men nv kas nke man behöver kolla lite just om man ska söka till enlinje som har väldigt höga behörighetskrav. som t.ex. läkare. annars är det lugnt där med.


   
SvaraCitera

retstickan:

tvekar på att jag kommer att komma ihåg matte D grejerna när jag börjar universitetet om två är liksom..

Tror faktiskt det viktiga är att du kan och förstår det, sen kommer de självklart friska upp era minnen så att de är säkra på att ni kan allt ni ska kunna ^_^

retstickan:

ja det har du! eller, egenltigen har jag bara sett den dryga o arroganta sidan av dig tidigare:p. men här i tråden känns du mer mänsklig [y]. ser ingen dryghet lr så 🙂

Hah jaså, jag kan väl fortfarande vara dryg... och jag var faktiskt snäll och mänsklig "då" också [cute] Tråkigt att trolla och vara taskig nu bara, finns redan så många som gör det så bra [sad]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera