Aviseringar
Rensa alla

Nya Nya funktioner-tråden


Ämnesstartare

Eftersom Thomas "Önska fler funktioner"-tråd var äldre än elden skapar jag nu en ny.

Så här gör vi.

Skriv saker ni önskar på sajten och vad ni tycker vi bör ha tyngdpunkt på. Försök att hålla det på en seriös nivå, alltså inga "Jag vill att den förvandlas till en My little Pony-sajt"-förslag; någorlunda realistiska ska de vara. Gillar ni exempelvis den nya inriktningen med en text och lite nöjesnyheter varje vardag?

När vi har fått in ett par någorlunda genomförbara förslag så gör jag en poll så ni kan rösta på de bästa/viktigaste förslagen.


   
Citera
Åtta

Jag vet inte om det här är tänkt som en allmän "ge feedback på sidans inriktning, funktioner och dylikt"-tråd, eller om du endast är ute efter förslag på nya funktioner.

Hur som helst tänker jag utgå från det första alternativet.

Jag tror att väldigt få av era besökare är ute efter att läsa texterna och de små nöjesnyheterna. Texterna är ett trevligt inslag när man loggar in, och ibland så kan de vara roliga att läsa igenom. Men det är inte därför man kommer till(baka) till UM. Man kommer hit p.g.a. forumet. Nöjesnyheterna känns mest som ett halvlamt försök att försöka komma med i fler google-sökningar.

Mitt förslag skulle vara att rikta om den där uppmärksamheten mot att bygga vidare på forumet, chatten och alla andra communityfunktioner. Visserligen är jag tämligen nöjd med forumets funktioner (om än inte med dess stabilitet och säkerhet), men ni är säkert påhittiga nog att hitta på någon ny fin funktion. Bedriv lite industrispionage och kika på vad andra framgångsrika communities (jag syftar då inte på Lunarstorm och Playahead) har på gång.

Sen vore det fint om ni kunde ge oss direkt tillgång till att (åtminstone) läsa av databasen. Jag och Gifted försökte tidigare skriva ett skript för att kolla om man hade några olästa pm, citeringar o.s.v. Det hela slutade med en klumpig lösning bestående av att i bakgrunden ladda ned sidan med jämna intervall, gå igenom koden och leta på de element som är unika för oläst *-notifikationerna. Det hade gått betydligt mycket enklare om man bara hade kunnat ansluta till databasen och läsa av direkt.

Jag känner på mig att UMITs utvecklare inte kommer att vara skitpepp på idén, men det skadar väl inte att fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

"ge feedback på sidans inriktning, funktioner och dylikt"-tråd, eller om du endast är ute efter förslag på nya funktioner.

Både och, tycker jag.

Åtta:

Texterna är ett trevligt inslag när man loggar in, och ibland så kan de vara roliga att läsa igenom. Men det är inte därför man kommer till(baka) till UM. Nöjesnyheterna känns mest som ett halvlamt försök att försöka komma med i fler google-sökningar.

Några google-sökningar hade jag inte i åtanke när vi startade nöjesnyheterna. Målet med nyheterna är helt enkelt att ge någon slags helhetsupplevelse till användaren där vi kompletterar forumet, så att man bara genom att besöka UM ska kunna få en bra koll på film, musik, och om det händer något annat roligt i världen.

Texterna är till både som renodlat nöje och för att belysa samhällsfrågor och det som händer just nu. Till UM6 är tanken att vi ska koppla ihop texterna bättre med forumet så det leder till fler och större debatter. Händer det exempelvis något i stil med, vad vet jag, finanskrisen eller Muhammedkarikatyrerna, är det meningen att vi snabbt ska få upp en text om detta (så att ungdomar förstår och kan ta till sig det) och som sedan kan diskuteras vidare i forumet.


   
SvaraCitera

Jag skulle vilja ha en inställning så det är möjligt att dölja sin profilsida för ej inloggade, dvs du måste vara inloggad för att se personens profil om denne har det ikryssat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Genius GZA:

Jag skulle vilja ha en inställning så det är möjligt att dölja sin profilsida för ej inloggade, dvs du måste vara inloggad för att se personens profil om denne har det ikryssat.

Bra idé [y]


   
SvaraCitera

Genius GZA:

Jag skulle vilja ha en inställning så det är möjligt att dölja sin profilsida för ej inloggade, dvs du måste vara inloggad för att se personens profil om denne har det ikryssat.


   
SvaraCitera

Genius GZA:

Jag skulle vilja ha en inställning så det är möjligt att dölja sin profilsida för ej inloggade, dvs du måste vara inloggad för att se personens profil om denne har det ikryssat.

Jag skulle istället vilja att alla standarden är att profiler är osynliga för folk som inte är inloggade och att man sedan kan välja att den inte ska vara det, istället för tvärtom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory och The Elin: Ok nu håller vi oss till ämnet. Vilken komiker som är roligast/sämst får ni battla om i PM. OT raderade.


   
SvaraCitera

Vill kunna göra growl.


   
SvaraCitera

Två saker gällande chatten.

På gameplayer.se som ska vara någon tvillingsida till um, så räcker det med att bara klicka på "chatt" ikonen för att loggas in i chatten, istället för att som på um, hoppa vidare till en sida där man återigen ska trycka på "chatt" ikonen.
En skitsak egentligen, men ändå.

Det här har jag sett som förslag förut, men lyfter fram det igen.
Gör så man kan lägga färg på folks nick i chatten. Så man kan urskilja smidigare


   
SvaraCitera

Att kunna se resultatet i pollar utan att behöva rösta. Givetvis ska man, om man väljer detta inte heller kunna rösta sen.


   
SvaraCitera
Åtta

Galvmeister:

Två saker gällande chatten.

Jag skulle vilja lägga till en sak!

Gör så att chatten faktiskt går att använda. [smile]


   
SvaraCitera

En sökruta som funkar för allt, som alltid är tillgänglig. Typ där uppe bredvid hem, texter, frågor och svar, fotoalbum... som söker igenom användare, texter, frågor och svar, fotoalbum och foruminlägg. Just nu måste man t.ex. för att söka på en användare klicka på 'Hem' och sedan på 'Sök användare' - omständligt.

Skulle även vilja att man kunde ställa in chatten att pipa när man får PM, eller när någon säger ens smeknamn i chatten. Man glömmer lätt bort dem bland alla andra chattar man har uppe och folk blir besvikna när man inte svarar. Tab completion vore en våt dröm också - de som programerar vet vad det är så jag ids inte förklara :P.

En sådan här tråd i moddforumet vore najs det med, för moderering finns det en del saker som vi moderatorer säkert skulle vilja ha fler funktioner för.


   
SvaraCitera
Åtta

Hampie:

ör att söka på en användare klicka på 'Hem' och sedan på 'Sök användare' - omständligt.

Nej. Det måste man inte. Man skriver bara in användarnamnet i den befintliga sökrutan och väljer sedan "användare" bland de alternativ som dyker upp.

Men ja, sökfunktionen skulle må bra av att hottas upp lite.

Hampie:

Tab completion vore en våt dröm också

Tab completion för vad...?

Auditsystemet som någon föreslog står också högt på min önskelista.


   
SvaraCitera

Att man kan länka svenska youtubfilmer.

se.youtube.com/


   
SvaraCitera