Aviseringar
Rensa alla

Nya regler får tåg i Sverige, redan fjasko


Issen
Ämnesstartare

Seriöst, när ska dessa offentliga upphandlingar sluta, allting blir bara sämre och sämre.

Nu när SJ's monopol på vissa sträckor upphört så har Veolia gått in och ska köra tåg mellan Stockholm - Malmö... bra tänker många, kanske dom pressar priserna... jo men tjena det är bara de att Veolia köpt SJ's gamla 60-tals vagnar som tagits bort för att dom saknar anpassning för dagens standard... t.ex. kan inte rullstolsbundna åka med dom.

Dom tågen körs nu Stockholm - Malmö, underbart, tillbaka i tiden vill vi alla.

En annan sak som stryker med dehär nu också pga att andra bolag med epatåg ska in och ta upp SJ's tider är att resegarantin försämras... om ditt tåg blir inställt, vilket tåg ska du då bli flyttad till om det inte är fler SJ tåg som körs den dagen, ja men om en vecka?

Vissa saker ska inte konkurreras, vissa saker ska styras statligt... inte minst infrastruktur, skola, vård och omsorg.
Folken är staten, alltså kontrollerar vi hur vi vill ha det så om SJ fuckar upp de på många sätt vilket dom gjorde ja då får vi gå in och ändra på de genom politiska medel.

Yey diskutera, vem vill inte åka 60-tals vagnar till Malmö från Stockholm.


   
Citera

Jag säger bara en sak, rösta rödgrönt 2010!


   
SvaraCitera

Issen:

Folken är staten

nej.


   
SvaraCitera

Issen:

skola, vård och omsorg

drivs privat i japan o funkar mkt bra


   
SvaraCitera

Issen:

Yey diskutera, vem vill inte åka 60-tals vagnar till Malmö från Stockholm.

Är bara för Veolia att förbättra sin verksamhet helt enkelt, annars lär folk välja andra transportalternativ och därmed går de i konkurs. Ser inget fel i att SJ´s monopol upphör. Visst det kanske låter dåligt nu men Veolia kommer tvingas anpassa sig för att kunna gå runt. Något som SJ aldrig behöver göra.


   
SvaraCitera

Tycker det bara är bra att SJ får konkurrens. Då kanske de bryr sig mer om sina resenärer. Att åka 60-talsvagn är inget som stör mig. Jag är inte rullstolsbunden så jag skiter fullständigt i om vagnarna inte är anpassade för dem.


   
SvaraCitera

Maj Lis Lööw:

Jag är inte rullstolsbunden så jag skiter fullständigt i om vagnarna inte är anpassade för dem.

Åh, kapitalismen i sin glans [love]


   
SvaraCitera

det har bara blivit sämre sedan fler aktörer släpptes in, dyrare biljetter och svårare och boka.


   
SvaraCitera

SJ är bra


   
SvaraCitera

Syrran är lokförare och har väldigt många vänner som jobbar inom SJ, bla flera som är fackligt aktiva.
Något som är väldigt negativt med upphandlingarna är det här:

Säg att du ska från punkt A till punkt B t.ex Stockholm - Göteborg. För närvarande är det SJ som kör den sträckan men låt oss säga, för exemplets skull, att den sträckan kommer beröras av upphandlingen.

Låt oss säga att vi har två bolag som nu delar på den sträckan. Bolag 1 kör från Stockholm till halvvägs av sträckan medans bolag 2 kör därifrån till Göteborg. Vi säger att det flyter på som vanligt, allt är bra. Säg nu att bolag 1 blir försenade av en av tusen olika anledningar, bolag 2 har ingen skyldighet att vänta på bolags 1 försenade tåg och åker därför till Göteborg och lämnar passagerarna från bolags 1 tåg.

Bolag 2 behöver inte sätta in ersättningsbussar, återbetala deras biljetter eller dyl. Bolag 1 har heller ingen skyldighet att vidta liknande återgärder därför att dom kan inte stå ansvariga för vad du har köpt för biljett som inte ingår i deras företag.


   
SvaraCitera

tobias:

det har bara blivit sämre sedan fler aktörer släpptes in, dyrare biljetter och svårare och boka.

Som om SJs biljetter inte alltid har varit hutlöst dyra.


   
SvaraCitera

Sämre kan det ju inte bli, iaf. SJ har ju redan nått botten, så det kan bara gå uppåt med privata aktörer.


   
SvaraCitera

Att folk tror att privatiseringar skulle hjälpa är ju bara pantat. Ska folk aldrig lära sig? Blir ju samma pris med sämre kvalitet varenda jävla gång.

KarlMarx:

Sämre kan det ju inte bli, iaf. SJ har ju redan nått botten, så det kan bara gå uppåt med privata aktörer.

"KarlMarx"


   
SvaraCitera
Issen
Ämnesstartare

Konsumtionshets:

Att folk tror att privatiseringar skulle hjälpa är ju bara pantat. Ska folk aldrig lära sig? Blir ju samma pris med sämre kvalitet varenda jävla gång.

Jajamensan.

SJ må vara ute och cykla men det är bättre än de kommer bli nu, SJ går att ändra, där har vi viss insyn även om SJ inte är statligt längre, medan nu har vi ingen möjlighet att göra nåt.


   
SvaraCitera

Issen:

SJ må vara ute och cykla men det är bättre än de kommer bli nu, SJ går att ändra, där har vi viss insyn även om SJ inte är statligt längre, medan nu har vi ingen möjlighet att göra nåt.

Vi tar tillbaka! 😀


   
SvaraCitera