Aviseringar
Rensa alla

Nya valörer i Sverige


Jag tycker vi borde skita i alltihopa och köra med euro istället[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ovie Vicious:

Du har inte tänkt ett steg längre vad man kan göra med pengar men vad man inte kan göra med guld?

Jag har tänkt många steg längre, men vad exakt syftar du på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

Jag har tänkt många steg längre, men vad exakt syftar du på?

Hur hade du exempelvis tänkt bedriva en expansiv penningpolitik (eller en motsvarighet till detta) som ofta behövs för att minska arbetslösheten och få igång maskineriet igen under en pågående lågkonjunktur?

Trolla fram och hugga mer guld?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ovie Vicious:

Hur hade du exempelvis tänkt bedriva en expansiv penningpolitik (eller en motsvarighet till detta) som ofta behövs för att minska arbetslösheten och få igång maskineriet igen under en pågående lågkonjunktur?

Stoppa all import, tillverka allt vi behöver inom landet, använda överskott från eventuell export för att köpa mer guld från andra länder och sänka dem i inflation


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

Stoppa all import, tillverka allt vi behöver inom landet, använda överskott från eventuell export för att köpa mer guld från andra länder och sänka dem i inflation

Och du skyller på...

Viljans Triumf:

att byråkrater inte gillar att göra det enkelt för sig

... suck...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ovie Vicious:

Och du skyller på...

Det är mycket enklare, den bästa och simplaste lösningen vore förstås att lägga ner hela tramset med monetär ekonomi och arbeta för den mänskliga artens framtid tillsammans.


   
SvaraCitera
kachin

Ovie Vicious:

20kr-sedeln

kommer ju vara kvar som sedel.
slogs igenom för inte så längesedan.

hälsningar från martin/värdeuppgift också [cool][cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

Det är mycket enklare

Verkligen inte. Hur lång tid har din fantasi räknat ut att det skulle ta innan dina förslag på åtgärder faktiskt skulle ge effekt på landets ekonomi? Långt mycket längre än åtgärderna nuförtiden iaf.

Helt ärligt. Hur snabbt tror du ett land ställer om ifrån att importera en massa till att producera allt detta själv? Vad händer med all import som krävs för att producera allt vi exporterar? Är du allvarlig om du pratar om en 1-2 årsperiod? Det är denna tid som en expansiv penningpolitik á la dagens variant tar innan den börjar ge effekt.

Tyvärr fungerar inte dina förslag i praktiken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dont like it men är ju rätt konservativ av mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ovie Vicious:

Ovie Vicious har lite inside info.

Sluta spilla ljug! [mad]
Får fan vara säger på dina saker om du skapar en tråd.

enhimmelskdrog:

20kr-sedeln skulle få fortsätta vara sedel

Ditt förtroende har sjunkit till... noll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ovie Vicious:

Tyvärr fungerar inte dina förslag i praktiken.

Mycket möjligt då jag inte är det minsta intresserad av den här diskussionen överhuvudtaget


   
SvaraCitera
kachin

Ovie Vicious:

wööö

1 kr kommer inte att slopas. den körs pararellt med 2-kronan.

"Den 2 juni beslutade riksdagen att godkänna förslaget om nya valörer men avslog förslaget om ett 20-kronorsmynt. Den framtida myntserien kommer att bestå av 1, 2, 5 och 10 kronor och sedelserien av 20, 50, 100, 200, 500 och 1 000 kronor."
http://www.riksbank.se/​​templates/ItemList.aspx?id=27639

mvh martin/värdeuppgift

[smile]


   
SvaraCitera
kachin

din så kallade "inside info" stämmer alltså inte för 5 öre. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kachin:

din så kallade "inside info" stämmer alltså inte för 5 öre. [wink]

din inside info hade inte kommit med så mycket heller om han ej kollat riksbankens hemsida [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kachin:

1 kr kommer inte att slopas. den körs pararellt med 2-kronan.

Aaah[y]

kachin:

mvh martin/värdeuppgift

Vem?[confused]

Myksa:

Ditt förtroende har sjunkit till... noll.

Det var ju smått synd att jag ska få bajsmacka för vad min inside info säger [wink] Vi får väl se i framtiden som sagt.


   
SvaraCitera