Aviseringar
Rensa alla

Nybörjarastronom (långt ord..)


Ämnesstartare

Jag har råkat blivit intresserad av det lite omoderna ämnet astronomi, och tänkte ställa lite frågor som någon kanske vet svaren på.
Det handlar inte helt oväntat om utrustning.

Vilken väljer man om man har, säg en kikare som ger 12X50 och en som ger 10X63. Har läst på lite, så jag förstår att ju större lins, desto mer ljus. Men hur mycket ser man egentligen med tio gånger förstoring.
Räcker det för att se tillexempel jupiters månar, eller en klar bild av andromeda?[confused]


   
Citera

Känns det inte mer befogat att fråga sånt här direkt i affären än på Sveriges oseriösaste forum?


   
SvaraCitera

Varför frågar du här, haha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Känns det inte mer befogat att fråga sånt här direkt i affären än på Sveriges oseriösaste forum?

För att de enda som säljer sådana här grejer i växjö är teknikmagasinet och clas ohlsons.. och dem fattar inte vad jag pratar om? [rolleyes]


   
SvaraCitera

DR_DEO:

Räcker det för att se tillexempel jupiters månar, eller en klar bild av andromeda?

det beror på hur seriös du tänker vara, light pollution är ganska sunk o påverkar rätt rejält om du bor i en storstad exempelvis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

det beror på hur seriös du tänker vara, light pollution är ganska sunk o påverkar rätt rejält om du bor i en storstad exempelvis.

Men jag bor en bit ut, så det ska inte vara någon fara. Var ute innan med en 7X50, men den sög av helt andra anledningar [sad]


   
SvaraCitera

DR_DEO:

Men jag bor en bit ut, så det ska inte vara någon fara. Var ute innan med en 7X50, men den sög av helt andra anledningar

inte så jättebra på stjärnkikare, läste astronomi på gymnasiet men då använde vi nästan uteslutande riktiga astronomi redskap, dte gick rätt bra trots att jag bor i sthlm, det var dock ändå rätt amatörmässigt totaltsätt.[y]


   
SvaraCitera

ASTRONOMI ÄR INTE OMODERNT! [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klorofyl:

ASTRONOMI ÄR INTE OMODERNT! [mad]

Svara på frågan då?[rolleyes]


   
SvaraCitera

Flytta till Skåne, det finns asmånga som är intresserade av astronomi här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Flytta till Skåne, det finns asmånga som är intresserade av astronomi här.

Försöker du göra smygreklam för skåne?[confused]
snälla, svara på frågan istället [sad]


   
SvaraCitera

Klorofyl:

ASTRONOMI ÄR INTE OMODERNT! [mad]


   
SvaraCitera

DR_DEO:

smygreklam

DR_DEO:

skåne

Mawns:

Flytta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Klorofyl: ASTRONOMI ÄR INTE OMODERNT! [mad]

Alla påstår det. Likväl är det inte en kotte som kan svara på mina frågor.. [confused]


   
SvaraCitera

DR_DEO:

Likväl är det inte en kotte som kan svara på mina frågor.. [confused]

Okej, som du säger får du mer ljusinsläpp med 10an, och 10 vs 12 är inte så stor skillnad, men 50 vs 63 mm i diameter är betydligt större.
Go for the ten.


   
SvaraCitera