Aviseringar
Rensa alla

Nybörjarastronom (långt ord..)


Ämnesstartare

Tickstart:

Go for the ten.

Hallelujah brother[bigcheers]


   
SvaraCitera

Eftersom jag har jobbat på ett astronomiskt observatorium i 2,5 år så kan jag kanske besvara några frågor 😉

Ska du ut och kika på saker så rekommenderas (till att börja med) en enkelt kikare, typ 10x63. Med den har du nog förstoring för att kunna se saturnus ringar och jupiters månar. Ringarna ligger dock i fel vinkel just nu, så du kan inte se särskilt mycket ändå. Månen är dock ett riktigt fint objekt att titta på. Välj en natt då det är typ halvmåne och gå ut och kolla på "terminatorn", alltså gränsen mellan ljust och mörkt (gryning/skymning), för brevid den ser du överlägset flest detaljer.

Ska du skaffa ett riktigt teleskop så är det viktiga att du skaffar ett med ett ordentligt (stadigt) stativ. Har du inte det så spelar det ingen roll hur bra optik du har, för du kommer ändå inte att se ett skit. Sedan beror det på vad du ska kolla på. Ska du kolla på stjärnor ska du ha stort ljusinsläpp. Ska du kolla på planeter ska du ha bra förstoring. Vill du göra bägge sakerna så kan du antingen skaffa två teleskop eller köpa en hybrid som är någorlunda bra på bägge sakerna. En typisk hybrid är en Schmitt-Cassegrain (som vi hade på mitt jobb, en LX200 för att vara exakt). Kostnad för ett "bra" teleskop är ca. 8-10.000:-
Sedan kan du köpa en webcam för några hundra, koppla den till teleskopet och ta grymt snygga bilder 🙂

Du borde kunna hitta någon slags amatörastronomiförening (ännu längre ord 😉 i din närhet. De brukar vara öppna för nya medlemmar.

Har du några fler funderingar?


   
SvaraCitera

Budolicious:

Känns det inte mer befogat att fråga sånt här direkt i affären än på Sveriges oseriösaste forum?

Kanske om man hittar en affär som enbart säljer astronomiprylar, men mig veterligt finns det inget sådan i Sverige. Frågar du på någon annan butik så har de med största sannolikhet ingen koll och är mer intresserade av att sälja dig den "mest prisvärda" pryl de har, dvs den pryl de har störst vinstmarginal på. 😉


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera