Aviseringar
Rensa alla

Nybörjare behöver hjälp att formatera om datorn!


Ämnesstartare

Jag hade tänkt mej formatera om datorn, för den är allmänt konstig och och ganska seg.. fick denna datorn 2006? har inte formaterat om den sen dess, har heller aldrig gjort det innan. Så jag undrar om nån kan berätta hur man gör? Saken är den att jag inte hittar min xp skiva, eller vet hur den ser ut.. kan man ladda ner en? Och finns det cd-key och sånt då?

Annars så har jag allt annat som antivirus och service pack.

HJÄLP EN NOOB [bigsmile]


   
Citera
Åtta

Att ladda ned Windows utan att betala för det är olagligt, och detta är inte en plats att efterfråga nedladdningslänkar till upphovsrättsskyddat material.

Mer generellt så bör du även ta och ladda ned alla de drivrutiner du kommer att behöva efter att du hittat din XP-skiva eller köpt en ny licens.

Eller så kan du såklart ladda ned ett gratis alternativ som t.ex. Ubuntu. Då behöver du troligen inte ladda ned några drivrutiner, och det är också fullkomligt lagligt.


   
SvaraCitera
Tyrael

metalex93:

Så jag undrar om nån kan berätta hur man gör?

Om du vill ha den i "Fabrikinställningar" (för att vara säker att det inte ligger smådata som tar upp lite minne) använder du t.ex PartitionMagic (bränd, bootbar cd/dvd) för att ta bort alla partitioner på datorn, sen bootar du upp med en bootbar cd/dvd med valfritt operativsystem.

metalex93:

kan man ladda ner en?

Ja, olagligt.

metalex93:

finns det cd-key och sånt då?

Förmodligen.


   
SvaraCitera

Åtta:

alternativ som t.ex. Ubuntu

Varför rekommenderar du Ubuntu? Rekommendera en stabil och användarvänlig dist istället.


   
SvaraCitera
Tyrael

Gentlemen:

Varför rekommenderar du Ubuntu? Rekommendera en stabil och användarvänlig dist istället.

Är detta tråden för att diskutera vilket operativsystem som man bör använda? NEJ.


   
SvaraCitera
Åtta

Gentlemen:

Varför rekommenderar du Ubuntu?

Varför skulle jag inte rekommendera den när en övervägande majoritet av skrivbordsanvändarna använder just den distributionen, och många utav de mer nybörjarvänliga guiderna och dylikt är skrivna med instruktioner just för Ubuntu? Visst kan jag även rekommendera OpenSUSE eller Debian, men de har inte tillnärmelsevis lika stor användarbas (på skrivbordssidan) - speciellt om man endast ser bland de som endast använt Linux under ett fåtal år.

Tyrael:

Är detta tråden för att diskutera vilket operativsystem som man bör använda? NEJ.

Agreed. Vill trådskaparen ha mer information om vilka alternativ till Windows som finns att få tag på så får han gärna fråga. Fram till dess känns ett distro war rätt meningslöst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack för alla, svar! Men är det ingen som laddar ner? För jag vet inte precis vad jag behöver.. Seriöst, kan typ inget? Om ni kunde länka det jag ska ladda ner så skulle det vara [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

metalex93:

tack för alla, svar! Men är det ingen som laddar ner? För jag vet inte precis vad jag behöver.. Seriöst, kan typ inget? Om ni kunde länka det jag ska ladda ner så skulle det vara [y]

Kan du inte läsa?

Åtta:

Att ladda ned Windows utan att betala för det är olagligt, och detta är inte en plats att efterfråga nedladdningslänkar till upphovsrättsskyddat material.


   
SvaraCitera
Åtta

metalex93:

Men är det ingen som laddar ner? För jag vet inte precis vad jag behöver.. Seriöst, kan typ inget? Om ni kunde länka det jag ska ladda ner så skulle det vara [y]

Windows kostar pengar. Vill du ha gratis alternativ så kan du snällt PM:a gentlemen så kommer han att visa dig de olika alternativ som finns tillgängliga. Här på ungdomar.se så får man diskutera illegal fildelning, men det är ingen plats att be om länkar till sidor som illegalt delar ut eller förmedlar kommersiellt material.

Läs reglerna. http://www.ungdomar.se/rulez.php

Tråd låst.


   
SvaraCitera
Åtta

Tråden låst


   
SvaraCitera