Aviseringar
Rensa alla

Nykterist..


Ämnesstartare

"Får" man kalla sig Nykterist om man fortfarande dricker glögg lite då och då?

Visst, finns Alkofri glögg, men jag gillar märket "Tindra", den sockerfria, för den är så söt och god [bigcheers], dock så är den ej fri från alkohol...

Sooo, kan man kalla sig Nykterist ändå?

(kan och kan, klart man kan, men ändå...)

Kyss!


   
Citera
Ämnesstartare

Ah[cute]


   
SvaraCitera

Beror väl på hur ofta du dricker den. Om du dricker det en gång vid jul känns det inte som någon störra fara. Om du dricker det varje helg så är det inte direkt nyktert..


   
SvaraCitera

är väl samma sak som att folk kallar sig vegiterianer och äter t ex fisk eller nåt sånt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag var helnykterist tills i närheten av att jag fyllde arton, sedan kom jag på att man får dricka, bara man gör det med måtta... Första fyllan sedan jag gick och blev nykterist kom så lägligt som på min första um-träff... Slutade nog inte allt för väl skulle jag vilja säga.

mICHE:

är väl samma sak som att folk kallar sig vegiterianer och äter t ex fisk eller nåt sånt

Har aldrig förstått mig på det faktiskt, fiskar är också djur. :S


   
SvaraCitera

Violine:

Har aldrig förstått mig på det faktiskt, fiskar är också djur. :S

mindre värda [y]

nä jag vet inte.. folk ser väl inte lika stor lidande i "slakten" antar jag..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ok. Tänkte bara så att jag kan "skylla ifrån mig" på att jag är Nykterist när alla frågar varför jag inte dricker. Tydligen är "jag vill inte" och "jag gillar det inte" inte en tillräcklig bra anledning..

Och njaä, dricker inte glögg så ofta, nej. Typ en glöggmugg (max 1dl) på exempelvis advent. Och jag brukar låta glöggen koka (hehe), så lite alkohol kanske försvinner?[rolleyes]

Glögg -->

tindra250_480791w.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mICHE:

mindre värda [y]

nä jag vet inte.. folk ser väl inte lika stor lidande i "slakten" antar jag..

:/

*tittar på sitt akvarium* De har också känslor. <3


   
SvaraCitera

MissMCR:

Glögg

hur gammal är du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klart du kan [y]

mICHE:

folk ser väl inte lika stor lidande i "slakten" antar jag..

goigt att om inte helt, så halvt bli kvävd till döds [sad]

Edit: "Halvt kvävd till döds"? [confused]
whatever [cool]


   
SvaraCitera
Issen

Nykterist betyder inte att du inte får dricka alkohol utan att inte dricka så du blir berusad... om du inte ska dricka alkohol alls så är du absolutist.


   
SvaraCitera

Unexpected:

goigt att om inte helt, så halvt bli kvävd till döds

kanske lättare att relatera till att en stor kossa dör än att en liten fisk dör


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mICHE:

kanske lättare att relatera till att en stor kossa dör än att en liten fisk dör

Sådana som kallar sig vegetarianer men ändå äter fisk lär ju inte vara det av etiska skäl :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mICHE:

hur gammal är du?

Spelar det någon roll?[rolleyes]

Issen:

Nykterist betyder inte att du inte får dricka alkohol utan att inte dricka så du blir berusad... om du inte ska dricka alkohol alls så är du absolutist.

Ok! [y][bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mICHE:

folk ser väl inte lika stor lidande i "slakten" antar jag..

lite offtopic så förstår jag inte dedär.. många typ tycker att fiskar lider inte lika mycket alls, men dom lider väl mest? blir uppdragna ur sin hemmiljö och strax innan dom kvävs till döds så bryter någon nacken av dom(inte alltid lyckat) hugger huvet av dom eller skär av aortan.

Gällande ämnet, jag vet inte, jag rörde inte en droppe på 9 månader, dricker fortfarande inte direkt, det som kan hända är att jag nån kväll varannan månad tar en/två shots baileys för smaken, eller några öl med någon/några av dom närmsta vännerna. jag känner mig själv som typ, "så gott som nykterist" när jag dricker det lilla jag dricker^^


   
SvaraCitera