Aviseringar
Rensa alla

Nylon eller- stålsträngat?


Ämnesstartare

Birger:

Är det så det är formaterat? För Levins serienummer är sexsiffriga (om den inte är riktigt gammal för då är det färre).

Det stod 31 28 01 - ett långt mellanrum - 25
Så är det de sex första siffrorna man ska kolla efter då?
Image

MissAnox:

Jag kan inget om gitarrer, men på en fiol tycker jag att nylonsträngar har en finare klang. Stålsträngar kan låta lite "skorrande".

Okej, tack! Jag ska höra med dom i någon musikbutik för att höra vad de tycker!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birger:

http://www.vintage-guitars.se/Levin_serial_numbers.htm

Enligt nummrena ska den då vara tillverkad antingen 1916 eller 1954 - det..... var ju ett ganska stort mellanrum mellan de årtalen.


   
SvaraCitera

Snyyyyyyyyyggg, sälj till mig? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emilsh:

Snyyyyyyyyyggg, sälj till mig?

Glöm det! haha. Den ska sparas och läras att spela på! Inget till salu...


   
SvaraCitera

Haha jag är avundsjuk [love]


   
SvaraCitera

Trodde det här var en tråd om strumpbyxor först.


   
SvaraCitera

ellenkarolina:

Enligt nummrena ska den då vara tillverkad antingen 1916 eller 1954 - det..... var ju ett ganska stort mellanrum mellan de årtalen.

Är antagligen från -54 om det var din mormor som köpte den. [y]


   
SvaraCitera

Jag tror jag hittade din gitarr; Levin Model 25 Kansas (tillverkades 1951-1955)

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emilsh:

Haha jag är avundsjuk[love]

Hihi, [cute]

Fröken_Anonym:

Trodde det här var en tråd om strumpbyxor först.

Härligt med stålstrumpbyxor, haha!

Birger:

Är antagligen från -54 om det var din mormor som köpte den.

Ja, det borde det vara! [smile]

Köffein:

Jag tror jag hittade din gitarr; Levin Model 25 Kansas (tillverkades 1951-1955)

Det kan det nog mycket väl vara!
Du vet inte vars det finns en bra musikaffär i närheten eller i Stockholm?


   
SvaraCitera
Bakric

Stålsträngat låter som en påse skit om det inte är en riktigt bra person som spelar medans nylonsträngat låter som en påse skit om det inte är en riktigt bra gitarr.
Skaffa en elgitarr istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bakric:

Stålsträngat låter som en påse skit om det inte är en riktigt bra person som spelar medans nylonsträngat låter som en påse skit om det inte är en riktigt bra gitarr.
Skaffa en elgitarr istället.

Tänker inte gå och köpa en ny gitarr då jag redan har en.

Om jag köper stålsträngar får jag bli riktigt bra så att det inte låter skit och om jag öper nylon så får man hoppas på att gitarren redan är bra.


   
SvaraCitera

Bakric:

Stålsträngat låter som en påse skit om det inte är en riktigt bra person som spelar medans nylonsträngat låter som en påse skit om det inte är en riktigt bra gitarr.
Skaffa en elgitarr istället.

ellenkarolina:

Du vet inte vars det finns en bra musikaffär i närheten eller i Stockholm?

Njae, det vill jag inte påstå. Hellstone är den enda musikaffären jag kan komma på i huvudet men jag vet inte hur bra den är jämfört med andra musikaffärer i Stockholm. Fast om du bara ska köpa några strängar så kanske det inte spelar så stor roll...

Om du ska köpa stålsträngar rekommenderar jag märket Elixir, om du hellre kör på nylonsträngar så brukar jag använda D'addario. Säg att du är nybörjare till de i musikaffären så fixar de nog low tension strängar åt dig, de är inte så hårda och är därför är lättare att spela på än än vanliga strängar (de låter dock inte lika starkt).

Lycka till med gitarren! Och spela mest för att det är roligt, inte för att du vill imponera på någon (alla hatar gitarrposörer som spelar oasis på fester).


   
SvaraCitera
Bakric

Köffein:

alla hatar gitarrposörer som spelar oasis på fester

Alla hatar folk som hela tiden ska dra fram en aukustisk gitarr och spela för att dom är så "coola" [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köffein:

Hellstone är den enda musikaffären jag kan komma på i huvudet men jag vet inte hur bra den är jämfört med andra musikaffärer i Stockholm.

Kan nog knata in där i övermorgon då, tack!

Köffein:

(de låter dock inte lika starkt).

Blir nog bra det - föräldrarna brukar bli rätt irriterade när det bara kommer ut en massa hög musik ifrån rummet...

Köffein:

Lycka till med gitarren! Och spela mest för att det är roligt, inte för att du vill imponera på någon (alla hatar gitarrposörer som spelar oasis på fester).

Tack! Roligt är det självklart och jag är nog inte en sådan som gillar att imponera i saker så det kommer nog funka toppen, haha!


   
SvaraCitera

har nylon och det är väl rätt bra för att få upp skills men sjukt jobbigt att spela på

elgitarr är att föredra


   
SvaraCitera