Aviseringar
Rensa alla

Nyss börjat motionera/jogga


Ämnesstartare

Tjena!
Igår började jag jogga efter att varit från motion av alla slag i 4 år.
Och grejen är den att jag känner mig grymt motiverad att få igång flåset och gå ner några kilon, men man ska ju inte överanstränga sig.

Eftersom det var så länge sedan jag rörde på mig så pallade jag ju inte jogga särskillt långt. Jag skulle gissa att jag joggade kanske 1 kilometer och gick en kilometer till i rask takt.
Och efter det var jag i stort sett slut. Och så tänker jag att man kanske kan ta en runda på kvällen också, så hinner man röra på sig mer.

Men då kommer jag dit igen, vore det överansträngning? Att från ingen motion alls kicka igång med 2 rundor om dagen?


   
Citera
kachin

4 km om dagen är väl lugnt 🙂
se bara till att ha bra skor och att kroppen hinner vila mellan passen.

men sen när du kommer upp i längre sträckor/håller på längre tid så tror jag det räcker med ett pass om dagen.


   
SvaraCitera

Tornapart:

Att från ingen motion alls kicka igång med 2 rundor om dagen?

Det gjorde jag. Även med världens bästa skor är det en dålig idé. Det är inte bara musklerna som ska hinna anpassa sig vid den nya belastningen, utan även senor och fästen och sånt. Ta det lugnt i början.

Jag fick benhinneinflammation och överansträngde en fot när jag började för snabbt. Gör inte som jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Jag fick benhinneinflammation och överansträngde en fot när jag började för snabbt. Gör inte som jag.

Aj! Nej, det vill jag inte ha!

Men det är lite så. Nu när jag väl är motiverad så får jag inte ta nytta av det till 100 %. Suger lite.

Tack för rådet!


   
SvaraCitera

kickade också igång för hårt vilket resulterade i att jag var dötrött på att vara ute och jogga efter ett tag 😛 spara på motivationen istället.


   
SvaraCitera

Drygt å jogga nu [shake]


   
SvaraCitera

Tornapart:

Tjena!

Jag skulle rekommendera att du inte kör mer än en gång varannan dag nu i uppbyggnadsperioden. Annars är risken stor att du bränner ut dig eller får ont någon stans.

Kör jogging varannan dag och långpromenad varannan.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera