Aviseringar
Rensa alla

Nytt förslag: Män ska betala mer skatt!


Czar
 Czar
Ämnesstartare

Jämställdhetsutskottet i Umeå kommun går ihop över blockgränserna och menar att män kan tvingas betala högre skatt i kommunen. Syftet är alltså för att uppnå genusneutrala löner.

Citat:”Det är avgjort redan från födseln – den som är kvinna kommer mycket troligt att ha det sämre ställt ekonomiskt jämfört med den som är man”

Citat:”Skulle en jämställdhetsskatt utformas så skulle det handla om att män betalar en högre skatt”

http://www.vk.se/865193/dags-infora-jamstalldhetskatt

Jämställdhet borde väl innebära att män och kvinnor betalar samma skatt?
Eller vad tycker ni?


   
Citera

Lär dig länka... Ta den riktiga länken och inte den som går via flashback


   
SvaraCitera

Inte bättre att arbetsgivarna höger kvinnors lön till samma nivå som mäns på arbetsplatser där man hittils har tillämpat skillnad i lön mellan kön?


   
SvaraCitera

Om man ( precissom jag ser det) tror att något slags kamp för jämställdhet i mångt och mycket går genom att vinna folks sympatier för saken och få dom att inse fördelarna med jämlikheten så framstår detta förslag som tämligen efterblivet. 


   
SvaraCitera

Nytt förslag vetifan heller, nytt i Umeå kanske...


   
SvaraCitera

mrman: Inte bättre att arbetsgivarna höger kvinnors lön till samma nivå som mäns på arbetsplatser där man hittils har tillämpat skillnad i lön mellan kön?

Ja, för det kan ju kommunen bestämma.


   
SvaraCitera

dazed:
Nytt förslag vetifan heller, nytt i Umeå kanske...

Ja, har för mig att förslaget i sig har något år på nacken.


   
SvaraCitera

Nachac:

Ja, för det kan ju kommunen bestämma.

Jämnställt att man betalar olika mycket skatt pga kön?


   
SvaraCitera

Xisco:

Ja, har för mig att förslaget i sig har något år på nacken.

Tror Gudrun och b-rudarna lekte med tanken kring för kanske 5-7 år sedan.


   
SvaraCitera

mrman: Jämnställt att man betalar olika mycket skatt pga kön?

Nej, det tycker jag inte, men ditt förslag fungerar inte eftersom kommunalpolitiker inte har den makten. Eller, ja, de kanske kan höja lönerna i offentlig sektor där de flesta kvinnor arbetar.


   
SvaraCitera
mynona

Ja, visst är sådana förslag ofeministiska och motarbetar feminismens mål genom att få okunniga att tro att det är sådan feminismen är. 


   
SvaraCitera

är det ingen som tänker på att alla män inte tjänar så mycket i relation till sina utgifter? utgifter som kan ha låg standard. kanske förutsätter man att mannen har det bra ställt. 

nej, jag tycker ej om detta. jag har ej tryckt på länken.


   
SvaraCitera

det låter orimligt. klart att de som tjänar mer ska betala mer i skatt enligt vanlig hederlig progressiv skattesättning, och denna kan gärna vara mer finkornig än i dag, men att punktmarkera medborgare och gå på andra variabler än just inkomst när inkomstskatt ska tas ut tycker jag verkar underligt.


   
SvaraCitera

om man o kvinna har den lön de ska ha o för hur företag tycker är bra för individen och hur duktig han/hon är så bör ju alla ha lika hög skatt annars blir det orättvist men man kan ju se det på olika sätt. Man ska inte tycka att den ena är bättre än den andra, det är en slags rasism för att man inte är som en själv!


   
SvaraCitera

idiotiskt riktigt jävla idiotiskt förslag 


   
SvaraCitera