Aviseringar
Rensa alla

Nytt förslag: Män ska betala mer skatt!


Givetvis skitkorkat. 

mynona:
Ja, visst är sådana förslag ofeministiska och motarbetar feminismens mål genom att få okunniga att tro att det är sådan feminismen är. 

Fast är feminismen en enhetlig rörelse då?


   
SvaraCitera
mynona

iddqd: Fast är feminismen en enhetlig rörelse då?

Visserligen inte, men den feminism som omfattas av majoriteten har vissa grundläggande kännetecken. För att förenkla saken tänker man på den version som omfattas av majoriteten som den huvudsakliga feminismen. 


   
SvaraCitera
Czar
 Czar
Ämnesstartare

Citat:

"Det är dags att börja prata om makt, kön och ekonomi och om vi vill ha ett jämställt samhälle eller inte."

"Vi vill det, och vi vill att Umeå ska vara den kommun i Sverige som arbetar mest för att bli det. En kommun där alla kvinnor och män har makten att forma sitt eget liv och samhället på lika villkor, med lika mycket inflytande och med lika hög röst så att både kvinnor och män har möjlighet att leva ett ekonomiskt självständigt liv, hela livet."

Tamara Spiric, ordf (V)
Eric Bergner, vice ordf (C)
Tommy Holmgren, ledamot (S)
Emma Nilsson, ledamot (S)
Ari Leinonen, ledamot (S)
Ulrika Westerlund, ledamot (FP)

- - - 

 Funderar ifall det här jämställdhet som feministerna flitigt pratar om.


   
SvaraCitera

mopsen: är det ingen som tänker på att alla män inte tjänar så mycket i relation till sina utgifter? u

antagligen lite mer än en kvinna med samma jobb och samma utgifter Galen

Nä jag tycker ej att detta förslag är bra, men det är å andra sidan helt uppåt väggarna att man ska tjäna mindre som kvinna också.


   
SvaraCitera

Czar:
Citat:

"Det är dags att börja prata om makt, kön och ekonomi och om vi vill ha ett jämställt samhälle eller inte."

"Vi vill det, och vi vill att Umeå ska vara den kommun i Sverige som arbetar mest för att bli det. En kommun där alla kvinnor och män har makten att forma sitt eget liv och samhället på lika villkor, med lika mycket inflytande och med lika hög röst så att både kvinnor och män har möjlighet att leva ett ekonomiskt självständigt liv, hela livet."

Tamara Spiric, ordf (V)
Eric Bergner, vice ordf (C)
Tommy Holmgren, ledamot (S)
Emma Nilsson, ledamot (S)
Ari Leinonen, ledamot (S)
Ulrika Westerlund, ledamot (FP)

- - - 

 Funderar ifall det här jämställdhet som feministerna flitigt pratar om.

Införs detta på riksnivå (vilket det ej kommer att göra) så skulle det kanske få politikerna att jämna ut löneskillnaderna för att slippa den


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Det där kommer ju inte alls få alla kränkta män att få något att verkligen skrika över nej inte alls... det är ju fan helt fel ände att börja på, tror att alla blivit gladare om kvinnor fått högre lön istället.


   
SvaraCitera

Korkat ja. Man vill alltså öka jämlikhet genom att minska jämlikhet. Ganska motsägelsefullt.


   
SvaraCitera

isola: antagligen lite mer än en kvinna med samma jobb och samma utgifter

alla arbeten, speciellt de som inte kräver något utbildning, har inte någon skillnad i löner mellan män och kvinnor. och de är väl främst de som har svårt att få det ekonomiska livspusslet att gå ihop. Galen


   
SvaraCitera

mopsen:
alla arbeten, speciellt de som inte kräver något utbildning, har inte någon skillnad i löner mellan män och kvinnor. och de är väl främst de som har svårt att få det ekonomiska livspusslet att gå ihop. Galen

Det kan vara löneskillnader där också. Tyvärr.


   
SvaraCitera

isola: Det kan vara löneskillnader där också. Tyvärr.

det KAN, men skall män som inte har något med dessa förmåner att göra straffas på grund utav kön? det känns som att både arbetet och staten skulle sticka dolken i pojkstackarn.


   
SvaraCitera

mopsen:
det KAN, men skall män som inte har något med dessa förmåner att göra straffas på grund utav kön? det känns som att både arbetet och staten skulle sticka dolken i pojkstackarn.

nu tror jag ej att detta kommer att gå igenom men det skulle nog ej gälla där det inte finns några löneskillnader. kanske.


   
SvaraCitera

isola: nu tror jag ej att detta kommer att gå igenom men det skulle nog ej gälla där det inte finns några löneskillnader. kanske.

och vilka resurser skulle användas för att ta reda på detta? hypotetiskt.


   
SvaraCitera

mopsen:
och vilka resurser skulle användas för att ta reda på detta? hypotetiskt.

det är väl skatteverket, hypotetiskt.

är som sagt ej för detta men jag tycker att det är lite kul att det sparkas bakut en väldans massa men inte ses så farligt att kvinnor har lägre lön


   
SvaraCitera

Nachac:

Nej, det tycker jag inte, men ditt förslag fungerar inte eftersom kommunalpolitiker inte har den makten. Eller, ja, de kanske kan höja lönerna i offentlig sektor där de flesta kvinnor arbetar.

Om jag vore arbetsgivare å hade anställda vore det moraliskt rätt att man får lön efter det arbete man utför å inte vilket kön hen har.


   
SvaraCitera

mrman: Om jag vore arbetsgivare å hade anställda vore det moraliskt rätt att man får lön efter det arbete man utför å inte vilket kön hen har.

Duttig.


   
SvaraCitera