jämförelsen med hörapparater är orimlig, eftersom eleven i fråga har hörapparat även vid senare studier, i arbetslivet, osv. det är liksom en del av deras grundförutsättningar.
jämförelsen med rullstol är väl på sätt och vis motiverad, om det som mäts är elevens förmåga att springa utan rullstol. men jag tror inte riktigt att det är det som ingår i betygskriterierna för idrott, så det är väl upp till diskussion. men jag skulle säga att en rullstol, på samma sätt som en hörapparat, är ett hjälpmedel som ingår i elevens grundförutsättningar även vid fortsatta studier, och senare i arbetslivet, och därför blir rimligt att tillåta.
som jag förstått det på dig så är hjälpmedlet för dyslektikerna att de får texten uppläst, snarare än att läsa den. någon som kan läsa upp text för dem är inte ett hjälpmedel som de kommer ha tillgång till på daglig basis vid fortsatta studier, eller i arbetslivet, så jag tycker inte att det är ett orimligt argument att säga att de får en fördel genom detta hjälpmedel. om det däremot vore så att de hade någon slags text to speech-maskin, exempelvis i mobilen, som läser in texten och sen läser upp den, som de hade använt i sin dagliga verksamhet, så hade det varit rimligt att tillåta. då skulle det vara jämförbart med hörapparat eller rullstol. men i och med att någon som läser upp texten högt är ett hjälpmedel som de får enbart under det provet, och inte kan dra fördel av till vardags, så blir ju deras förmåga tillfälligt förhöjd på ett sätt som inte är representativt för deras prestationsförmåga i andra fall. därav orättvis fördel.
det kanske är rättvist i bemärkelsen, jag vet inte, att de har ett handikapp som inte låter dem prestera lika högt som andra elever. men nationella prov ska ju mäta kunskap och förmåga. om det är så att deras förmåga är lägre, med de individuella förutsättningar som eleven har på daglig basis, oavsett vad det beror på, så är det ju rimligt att det avspeglas i resultatet.
fast det är ju en intressant fråga, jag personligen kan väl tycka att många prov och dylikt är alldeles för restriktiva i vilka hjälpmedel de tillåter. jag tycker att om man har tillgång till exempelvis en dator eller mobil med internetuppkoppling i sitt vardagliga liv, och det har ju folk överlag, så skulle det vara rimligt att helt enkelt använda dem under prov. alla prov. för det återspeglar bättre deras praktiska förmåga än att helt godtyckligt frånta dem de möjligheterna under en kort tid när den förmågan ska bedömas. det skulle gå att praktiskt motivera en del undantag, tror jag, men som en allmän regel så känns det inte särskilt representativt för faktiskt förmåga att godtyckligt handikappa elever på orimliga sätt.
en ännu mer relevant fråga är väl om man (som det skedde förr, jag vet inte hur det sker nu) under prov som innefattar en skriftlig del tvingar elever att skriva för hand, snarare än att använda en dator. vem fan skriver något alls för hand, egentligen? det gynnar ju folk som inte skriver något överhuvudtaget, i princip, deras skrivhastighet och/eller handstil är väl förmodligen inte sämre än de som skriver mycket, men för de som skriver mycket blir handskriftsvanan en omotiverad flaskhals, och således en utjämnare. det finns väl skriftliga delar på nationella prov fortfarande, antar jag. men de kanske har rimligare regler nu än när jag senast skrev ett.