Aviseringar
Rensa alla

nyttig lättlagad mat?


Ämnesstartare

Tjenare!nu är situationen som sådan att jag inte precis är någon hejare i köket så jag behöver lite tips på mat som är lättlagad men ändå inte super onyttig (med onyttig menar jag typ 'billys pan pizza etc). tacksam för svar.


   
Citera
Ämnesetiketter

smoothies? grytor (typ linsgryta eller nån spenatbaserad) med ris.


   
SvaraCitera
reben

grytor o soppor e ju aslätt bara släng i de du vill äta o sen buljong lr typ tomat lr både och. då kan du välja nyttiga saker o ha i =)


   
SvaraCitera
Vilh
 Vilh

Sallad är din vän


   
SvaraCitera

Morots- och plasternacksoppa.

Ingredienser

2 morötter
1 palsternacka
spiskummin
0,5 dl grädde

Gör så här

Koka morötterna och plasternackan nästan mjuk i en kastrull. Därefter hälla av hälften av vattnet och koka lite till tillsammans med spiskummin.  Mixa nu allt slätt och fint och tillsätt grädden.

Ps häller du av för mycket vatten är de bara att tillsätta lite senare ds,


   
SvaraCitera

soppor är väldigt lätt. Koka grönsaker och tillsät kryddor och buljong så är det glart. Min favorit är spenatsoppa. kalorisnålt, gott och nyttigt 🙂 


   
SvaraCitera

Youtube.com/gregskitchen

Väldigt rolig man med bra och nyttiga recept, haha, gl.


   
SvaraCitera

råkostsallad


   
SvaraCitera

Gröt 😀 


   
SvaraCitera

Vitkålsoppa


   
SvaraCitera

Potatis är nyttigt, billigt och väldigt lätt att tillaga så varför inte RAGGMUNKAR.

800 g fast potatis
2 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 ägg
4 dl vanlig 3% mjölk

Vispa ihop mjöl, salt och lite av mjölken till en jämn smet. Vispa ner resten av mjölken samt ägget. Skala potatisen och riv den grovt direkt ner i äggsmeten. Smält lite smör i en stekpanna så att det blir ljusgult. Klicka och bred ut smeten i stekpannan. Beräkna ca 1/2 dl smet per raggmunk. Stek raggmunkarna någon minut på varje sida så att de blir gyllenbruna.

Lingonsylt är supergott till. Gärna även stekt rimmat fläsk.

För att inte potatisen ska mörkna under tiden du steker raggmunkarna så lägg gärna i ett eller ett par kryddmått citronsyra eller askorbinsyra i smeten.

Funkar bäst att göra på vinterpotatis då vinterpotatisen innehåller mer stärkelse än vad färskpotatis gör.


   
SvaraCitera

Kycklingbröst med ris och broccoli


   
SvaraCitera

Jungman: råkostsallad

Läste det som råk-ost-sallad.
Tänkte på råk som i slaktrester, lät inte så gottRodnar


   
SvaraCitera

aristoteles:

Läste det som råk-ost-sallad.
Tänkte på råk som i slaktrester, lät inte så gottRodnar

Hur ska man läsa det ens?? : s


   
SvaraCitera

Bevara Sverige Svenskt: Potatis är nyttigt, billigt och väldigt lätt att tillaga så varför inte RAGGMUNKAR.

800 g fast potatis
2 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 ägg
4 dl vanlig 3% mjölk

Vispa ihop mjöl, salt och lite av mjölken till en jämn smet. Vispa ner resten av mjölken samt ägget. Skala potatisen och riv den grovt direkt ner i äggsmeten. Smält lite smör i en stekpanna så att det blir ljusgult. Klicka och bred ut smeten i stekpannan. Beräkna ca 1/2 dl smet per raggmunk. Stek raggmunkarna någon minut på varje sida så att de blir gyllenbruna.

Lingonsylt är supergott till. Gärna även stekt rimmat fläsk.

För att inte potatisen ska mörkna under tiden du steker raggmunkarna så lägg gärna i ett eller ett par kryddmått citronsyra eller askorbinsyra i smeten.

Funkar bäst att göra på vinterpotatis då vinterpotatisen innehåller mer stärkelse än vad färskpotatis gör.

Att potatisrätter är billiga och lättlagade köper jag men vad är det som är så extremt nyttigt med potatis? Potatismjöl?


   
SvaraCitera