Aviseringar
Rensa alla

Oacceptabel arbetsmiljö?


Ämnesstartare

Såhär är läget. Jag jobabr i en liten söt glassBAR(alltså en sådan som man går in i, ganska stort utrymme).

AC-systemet i denna gamla byggnad fungerar i princip ej och vi små ungdomar som arbetar där dör utav värme.
Då kom tanken att man kunde jobba i linne för att lindra värmen men fick då det till oss sagt att det inte är säkert ur ett hygieniskt perspektiv.
Om något verk kom och tittade till och och märkte att vi jobbade i linnen och glassbaren fick böter får vi stå för detta själva.
Jag har föreslagit en fläkt i "arbetsrummet" men fått avslag.

Kan de göra såhär och utelämna AC?


   
Citera
Ämnesstartare

Glass fick ju en massa skit för några år sedan då det vart en massa bakterier i på grund av värmen. Och det kan ju inte vara särskilt hygieniskt om ni går där och svettas och flåsar?
Men antagligen är det inte olagligt - kolla bara hur varmt det är på bussarna, och de kör runt med 20 ton i trafiken...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

AC-systemet i denna gamla byggnad fungerar i princip ej och vi små ungdomar som arbetar där dör utav värme.

Och glassen? Är den flytande lr? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Och glassen? Är den flytande lr?

Den står i BOXAR där kylan ligger I, inte RUNTOM. Undra hur det går till...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Men antagligen är det inte olagligt

Det var ej svaret jag var ute efter!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

Då kom tanken att man kunde jobba i linne för att lindra värmen men fick då det till oss sagt att det inte är säkert ur ett hygieniskt perspektiv.
Om något verk kom och tittade till och och märkte att vi jobbade i linnen och glassbaren fick böter får vi stå för detta själva.

Det där låter som bullshit. Tror inte det ska vara problem att jobba i t-shirt så länge man inte har väldigt mycket löst hår under armarna.

mopsen:

Kan de göra såhär och utelämna AC?

Kanske, svårt att säga. Är jobbet vitt? Finns kollektivavtal? Är du ansluten till SAC eller något annat fack som kanske skulle kunna tänkas reagera?

Ta med en termometer och kolla hur snabbt det blir när det blir som varmast.

BTW:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

Det var ej svaret jag var ute efter!

mopsen:

AC-systemet i denna gamla byggnad fungerar i princip ej och vi små ungdomar som arbetar där dör utav värme.

Jäkla skurkar! [mad] Det där kan ju inte vara lagligt! [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://www.handels.se/home/handels2/home.nsf/unidView/E8B759930F367B0AC125746300...

Värt att läsa. Det är från handels, men så här skriver de iaf:
Temperaturen vid lätt inomhusarbete bör ligga mellan 22 och 24 plusgrader. När inomhustemperaturen kryper över 26 plusgrader mer än en vecka ska arbetsgivaren planera jobbet så att värmebelastningen blir så låg som möjligt. Under en värmebölja ska arbetslokalen skyddas med markiser. Arbetsgivaren är också skyldig att informera sina anställda om risker som kan uppstå vid för hög värme.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Tror inte det ska vara problem att jobba i t-shirt så länge man inte har väldigt mycket löst hår under armarna.

Det är tydligen det. :s

Stringburka:

Kanske, svårt att säga. Är jobbet vitt? Finns kollektivavtal? Är du ansluten till SAC eller något annat fack som kanske skulle kunna tänkas reagera?

VITT... allt jag vet. [blush]

Myksa:

Jäkla skurkar! Det där kan ju inte vara lagligt!

Tack! var det så svårt LR. [sad]

Stringburka:

Värt att läsa.

Läst!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

Tack! var det så svårt LR. [sad]

Lite faktiskt... [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antiperspirant[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men ne tror inte det finns några regulationer för hur varmt det får vara, stackars alla typ brandmän då[sad]


   
SvaraCitera