Aviseringar
Rensa alla

obegripliga slangord?


Cobrak
Ämnesstartare

föreställ er detta scenario:

det är första året på gymnasiet. du går på en skola i en annan stad vilket innebär att det finns en risk att folk inte är bekanta med de slang du använder, men det tänker du inte på förrän du träffar din klass och slänger ur dig ord som ”totteband” och ”baxa” varav de givetvis anmärker detta. förvirrat och förskräckt stirrar de på dig som om du just talade ett helt främmande språk. vad är det för dynga du snackar?! tänker de och ifrågasätter dina ordval. 2 år senare är de lika förvirrade. (obs! var tvungen att bjuda på lite komisk effekt)

så, min fråga är då: är ni bekanta med orden totteband och baxa? eller är det bara jag och folket i den kära stad jag bor i som använder helt kaotiska och obegripliga ord?

totteband = hårsnodd 
att baxa = att sno/ta

vilka ord/motsvarigheter av dessa ord använder ni? mvh nyfiken och förvirrad wb-lingvist 

mvh 2# blir galen på folk som säger tofs till hårsnodd Arg


   
Citera

Baxa har man väl använt i en evighet tänker jag då man hörde det på min skola, långt ifrån Sthlm-förorterna, redan för nästan 20år sedan.

Totteband däremot var någonting nytt för mig.


   
SvaraCitera

Baxa är ju något som jag själv har vetat om väldigt länge men aldrig använt direkt.


   
SvaraCitera

klart man baxar


   
SvaraCitera

swaggla wulllah


   
SvaraCitera

Baxa är väl som redan skrivits ett tämligen klassiskt uttryck för stjäla och som redan användes av en viss socialdemokratisk finansminister Kjell-Olof Feldt december 1983 under riksdagsdebatten om fonderna.

"Löntagarfonder är ett jävla skit
Men nu har vi baxat dem ända hit
Sen ska de fyllas med varenda pamp
som stött oss så starkt i våran kamp
Nu behöver vi inte gå flera ronder
förrän hela Sverige är fullt av fonder."

Man blir aldrig förvånad över vad sossetroll (finansministrar) får ur sig när de öppnar käften eller snarare låter pennan dansa på pappret.  Mycket glad


   
SvaraCitera

Baxa har jag ju hört många gånger men lärde mig betydelsen nyligen. Där jag kommer ifrån är det vanligt att folk säger "la", "Det är la rätt coolt" till exempel


   
SvaraCitera

nej nej jag tror att jag använder väldigt lite slang


   
SvaraCitera

Gillar ordet "baxa" men använder det bara när jag tramsar.


   
SvaraCitera

Baxxa har jag hört flera gånger men aldrig totteband 


   
SvaraCitera

Haha ska göra en slang lista den som får mest rätt får ett ett hemligt pris 
1 gutt
2 araba 
3 brakam 
4 kalle 
5 punani 
6 varor 
7 lallish   


   
SvaraCitera

Jag tar fel på snodd och tofs men innerst inne vet jag vad som är rätt Rodnar och dessutom kan jag inte sluta tänka på kärleksmums Arg 


   
SvaraCitera

Baxa har jag hört men inte totteband... Jag säger tofs Mycket glad

Någon som vet vad frippa betyder?


   
SvaraCitera

baxa kan jag säga, totteband vet jag vad det är men skulle aldrig själv använda


   
SvaraCitera

Jag säger inget av dem men jag vet vad de betyder och jag har hört folk använda dem.


   
SvaraCitera