Aviseringar
Rensa alla

Observation BEHÖVER TIPS


$mile
Ämnesstartare

Hej hej! Nu är det så att vi har fått en uppgift i Sociologin om att
observera människor men jag har svårt att komma på vad det är jag ska
observera. Har ni några tips? (: Hade tänkt mig att observera i ett
öppet fält och ja....... TIPSSSS och tackk på för hand era underbara
glada människor.

Ser ut som om jag har spammat med detta inlägg, haha. Sorrrry.


   
Citera
Draug

Observera människors idioti, den finns det gott om.


   
SvaraCitera
time
 time

Åh vad kul! Kanske kan du observera något man kan se ute på stan? Om folk flirtar, ögonkontakt, osv? Man kan parkera sig i ett café med fönster som vetter ut mot gatan och bara chilla.


   
SvaraCitera

Brukar observera folks kroppsspråk för att se om de ljuger och sånt, har kanske kollat för mycket på the mentalist och lie to me men men...


   
SvaraCitera

Hmm några klassiker.
* Hälsningar, hur beter sig människor om du hälsar cirka 15 cm ifrån dem. (Revir test)
* ingen du bad om men du kan testa hur människor beter sig om de inte har fått sova i 24 eller 48 timmar. 
* Du kan testa hur människor reagerar på olika miljön och lukter. Tex i en hiss. Där kan du hitta på saker.
* Stalka någon som handlar dagligvaror (mat, dryck och annat) . Ta reda på vilka strategier människor använder sig av när de handlar dagligvaror. Exempel: När en kund tar går in i affären, vad väljer denna personen att göra först. Ta en korg eller en kundvagn. Använder denna personen någon speciell hjälp, Rullstol eller en hund?
* Observera en liten grupp av människor. Ge dem en uppgift och se hur de samarbetar.. finns det någon "alfahane" i gruppen eller får alla vara med och prata. Känner sig någon hotad i gruppen. Beroende på olika tester så kan man se hur människor beter sig i en liten grupp.


   
SvaraCitera

Draug:
Observera människors idioti, den finns det gott om.

+1


   
SvaraCitera
$mile
Ämnesstartare

imafckprick: Tex i en hiss. Där kan du hitta på saker.

Ooooo


   
SvaraCitera

Sätt dig med ett par kompisar och tänk på hur det beter sig


   
SvaraCitera