Aviseringar
Rensa alla

Ockupationen i Göteborg (och på andra håll i landet)


passaro:

Men är du helt jävla efterbliven, eller?

Nej. Är du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KarlMarx:

Så det slutade med att ett gäng anarkister helt enkelt byggde ihop ett hus: http://www.kulturkampanjen.se/

http://www.kulturkampanjen.se/bilder.html
ere bara jag som mår fysiskt illa av de bilderna? Ser kallt ut och mer krystat än en familje-träff. *ryser*.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dödgrävarn:

Ni fattar ju inte. Huset tillhör inte dom som ockuperat det.

Allt som inte används är allmän egendom.

wakajwaka:

http://www.kulturkampanjen.se/bilder.html

Jag tycker det ser asnice ut! 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska tydligen vara folk på Bankgatan i Lund nu igen, danskar tydligen. [party] Fast de har nog inte gått in utan endast satt upp banderoller, men att danskarna kommer bådar gott. De vet hur man ockuperar på riktigt utan en massa pacifisttrams.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra, verkligen på tiden! Har irriterat mig så mycket över att så många gnäller på bostadsbristen men inte aktivt försöker göra något åt det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför ska det rivas?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag behöver boende i Luleå inom kort. Inga som känner sig manade att ockupera en lappkåta? [rolleyes]

iddqd:

Varför ska det rivas?

Det ska byggas ett nytt hus där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KarlMarx:

En ockupationsvåg sveper över landet; Lund, Malmö, Umeå och alltså även Göteborg.

tja d e väll rätt modgit av kidsen att hålla på å så men d känns ändå lite larvigt att hålla på å sabba ja menar man kan göra massa fina grejer på tommterna om man bara river husen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nevon:

lappkåta?

Tar ca 10min att lägga massa pinnar i en hög. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Tar ca 10min att lägga massa pinnar i en hög. [party]

Tror du att jag vill bo som ior eller? [mad]

elgmeister:

d känns ändå lite larvigt att hålla på å sabba

Sabba? De har ju gjort massor av reparationer. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nevon:

Det ska byggas ett nytt hus där.

Låter skitbra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image
[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Låter skitbra.

Mjo, det är där jag är lite tveksam också. Så länge huset står tomt och inga planer gällande det finns (utom att riva det för rivandets skull) så tycker jag att det är fullkomligt självklart att folk ska få bo där, så länge de inte förstör eller på annat sätt kostar fastighetsägaren pengar. Men när ägaren faktiskt tänker bruka marken på ett eller annat sätt så blir jag tveksam till huruvida de ska ha rätt att ockupera huset.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nevon:

Tror du att jag vill bo som ior eller? [mad]

Ja, du är ju emo som han! [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elgmeister:

ja menar man kan göra massa fina grejer på tommterna om man bara river husen.

Fast så blir det ju aldrig. Det mesta som byggs numera är ju antingen dyra bostadsrätter eller kontor, hotell och massa grejer för rika människor. Man bygger aldrig lokaler där man kan ha "barn- och fritidsverksamhet, kultur och studieverksamhet. Filmrum, café, bibliotek, mediaverkstad, musikstudio" på de här grunderna eftersom det inte är lönsamt. Lönsamheten går alltid före behoven, därför byggs det nästan bara för rika människor och nästan aldrig för vanligt folk.

Dessutom så är det ju resursslöseri att riva ett väl fungerande hus och bygga upp ett nytt, kostar ju många, många, många miljoner som borde användas till något bättre.


   
SvaraCitera