Aviseringar
Rensa alla

Ödet.


Ämnesstartare

Min tid var inte ute
Föraren förlorade kontrollen över den stora sopbilen.
Bilen for upp på trottoaren och körde på ett gift par och en 23-årig man som kom gående.
En New York-tidning rapporterade att paret dog omedelbart och att den unge mannen förlorade medvetandet.
När han vaknade upp och förstod vad som hade hänt, var hans första tanke: "Det kan inte vara sant.
Gode Gud, hjälp mig att klara av det här." Och han sade: "Min tid var inte ute."

Är det så?


   
Citera
Ämnesstartare

Kan vara, ödet är ganska coolt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

Är det så?

Förklara genast vad det är du vill diskutera!


   
SvaraCitera
sincan

Hovnarren:

Förklara genast vad det är du vill diskutera!


   
SvaraCitera

Erik112:

Min tid var inte ute

vad menar du ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rewue:

Kan vara, ödet är ganska coolt

Du har antagligen hört om liknande händelser. När någon med knapp nöd undkommer en katastrof, säger somliga: "Hans tid var inte ute."
Men när någon dör i en egendomlig olyckshändelse, säger de: "Hans tid var ute" eller: "Det var Guds vilja." Vare sig de tillskriver ödet, försynen eller Gud utgången är tanken i grunden densamma.
Många tror att det som händer i deras liv, och följderna av det, är förutbestämt och att de inte kan påverka det. Och det är inte bara när dödsfall och olyckshändelser inträffar som människor reagerar så här. Inte heller är det något nytt för vår tid.
De forntida babylonierna trodde att människors angelägenheter påverkas av stjärnorna och deras rörelser.
För att få vägledning såg de därför efter omen och tecken i skyn. Grekerna och romarna tillbad ödesgudinnor, som hade makt att tilldela varje människa en god eller dålig lott i livet och som ibland tycktes ha större makt än de högsta gudarna, Zeus och Jupiter.

I Asien tror hinduer och buddhister att det en person nu går igenom är resultatet av vad han gjorde i ett föregående liv och att hans handlingar i det nuvarande livet kommer att påverka vad han får uppleva i nästa liv.
Andra religioner - även många samfund i kristenheten - stöder också sådana fatalistiska uppfattningar genom sin lära om predestination.
Det är därför inte förvånande att många människor också i vår så kallade upplysta tid tror att deras situation i livet, hur det går för dem i deras dagliga sysslor och vad som slutligen kommer att hända dem är ödesbestämt och att de inte kan påverka det särskilt mycket.
Tror du att det är så?
Är alla händelser - olyckor, framgångar och misslyckanden, också födelsen och döden - verkligen förutbestämda?

Så styr verkligen tyrs ditt liv av ödet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Förklara genast vad det är du vill diskutera!

Öm nu ödet styr våra liv, varför tar vi då inte medvetna risker?
T ex blir minletare med hyfsad lön.

Vad finns som talar för "ödet"


   
SvaraCitera

Erik112:

Så styr verkligen tyrs ditt liv av ödet?

Nej tror att saker händer av en slump


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Believer:

vad menar du ?

Vi talar om ödet finns, vad är sannolikheten o s v


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Believer:

Nej tror att saker händer av en slump

Skulle det inte kunna vara samma sak?


   
SvaraCitera

Erik112:

ulle det inte kunna vara samma sak?

Jo precis tror inte att något har hänt av en slump eller ödet [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

Vad finns som talar för "ödet"

Ingenting, mig veterligen. Det finns ingenting som talar för att det är förutbestämt när någon ska dö. I så fall är allt förutbestämt, vilket bland annat kaosforskning (och även kvantfysik, om jag inte minns helt fel) mig veterligen motsäger. Eller i var fall att det är förutsägbart. Om man tror på Gud, och att han har ett inflytande i världen, så antar jag att det är möjligt att se ett slags öde dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Believer:

Jo precis tror inte att något har hänt av en slump eller ödet

Så här tror jag:
"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.
Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.
Predikaren 8:9
”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.

Jakob 1:14, 15
”Nej, var och en prövas genom att dras och lockas av sitt eget begär. 15 När så begäret har blivit havande, föder det synd, och när synden är fullbordad frambringar den död.”

Men jag kan ju ha fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Ingenting, mig veterligen.

Finns de som är säkra på att saker gripit in i deras liv, talar de då osanning?

Hovnarren:

Om man tror på Gud, och att han har ett inflytande i världen, så antar jag att det är möjligt att se ett slags öde dock.

Jag tror på Gud men anser att han gett oss fri vilja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om en jordbrukare inte sår eller planterar vid rätt tid. kan han då skylla på ödet om han får dålig skörd?


   
SvaraCitera