Aviseringar
Rensa alla

ödleplågeri


Ämnesstartare

Som djurvän gör det ju lite ont att se djur fara illa, så även om det är en liten skitödla. Har en vän vars gecko är mager som fan, alltså seriöst, här snackar vi om att alla fettreserver från svansen är plockade.

När jag är där brukar jag smyga ner lite vatten till stackaren, en annan gång föreslog jag en tur till djuraffären (när vi ändå var i närheten lix) för att inhandla ett gäng syrsor. Jag vill ju dock inte vara för på och trägen, ödlan är ju trots allt inte min. det är lite som med barnuppfostran, hur mycket får man egentligen lägga sig i?

Jag har börjat överväga att låta ödlan dö. punkt slut. Den får ändå bara mat när jag kommer med förslaget och det är ju inte var dag det händer. Alltså: plågar jag denna stackars krabat genom att vid få tillfällen nära den och på så sätt hålla den vid liv? Borde jag lägga av och låta djuret dö? Kommer jag brinna i helvettet etc. etc?

Var med och rädda en ödla ppl! come on!


   
Citera

Säg åt ägarna att ödlan äter på tok för lite.


   
SvaraCitera

Jag skulle ha tillrättavisat ägaren


   
SvaraCitera

Planera en räddningsaktion där du letar upp en ny ägare, bryter dig in svartklädd och hjälper ödlan till ett säkert hem där den blir älskad och matad! Om du inte kan ta hand om den själv. Eller skälla ut nuvarande ägaren. MVH Gillar räddningsaktioner


   
SvaraCitera

jag skulle antagligen säga "du din ödla är sjukt smal"
invänta reaktion
beroende på ägarens respons på mitt uttalande göra nåt lämpligt. Ev. erbjuda mig att ta över den. Annars (om ägaren tröttnat) rekommendera omplacering och förklara hur allvarlit det faktiskt är, som ödlan har det.


   
SvaraCitera

Jag skulle också tillrättavisat ägaren, eller åtminstone fört detta på tal och vägrat ge med mig tills någonting vettigt skedde (exempelvis att ödlan bytte ägare).

Har du inte försökt tala om detta, varför smyger du runt det, om du så gör? [crazy] Har ni ens talat om ödlan öppet?

Det är okej för dig att lägga dig i hur mycket som helst, i mina ögon. Lägg dig i, för helvete. Sänder mina satyrer efter dig om du inte lägger dig i mer och låter ödlan dö.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

å jesus, vad gött att se hur många som engagerar sig i en simpel ödlas liv! Har sagt åt ägarna flertalet gånger att ödlan är alldeles för mager, att nog är det allt på tiden att Snobben får lite mat?! men utan resultat. Har även dragit upp idén om att ge bort den till någon, tydligen har dom försökt men utan resultat: ingen tycks ens vilja ta i ödlan med tång.

Så då återstår ju frågan: ska jag förbarma mig över skräcködlan? Jag har haft en gecko innan och lyckades tillslut ge bort den till min farbror, intresset rann ut i sanden så att säga. I ärlighetens namn blev jag döless på den. tid för självrannsakan: hur mycket djurvän är jag egentligen?

Ny fråga: Ska jag ta mig an ödlan trots att jag känner ett enormt motstånd, som en sann djurvän skulle ha gjort, eller ska jag ge ägarna en sista chans med fortsatta ihärdiga påminnelser, som en mer svenne-lagom djurvän skulle ha gjort???


   
SvaraCitera

dekadent:

Som en sann djurvän ber du om att få överta den, sen dödar du den med en sten så den slipper lida. [smile]

Eller så dödar vi DIG med en STEN så att DU slipper lida!!! [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

japp. gracias. så fåre bli!

(fast inte dödar vi varandra med stenar inte)


   
SvaraCitera

BonnieVega:

japp. gracias. så fåre bli!

Adopterar du den stackarn eller?


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Eller så dödar vi DIG med en STEN så att DU slipper lida!!!

Du är välkommen att döda mig om du vill, bara det går smärtfritt till. [wink]


   
SvaraCitera

dekadent:

Du är välkommen att döda mig om du vill, bara det går smärtfritt till. [wink]

Ska göra mitt bästa med ett 15 tons stenblock. [cute]


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Ska göra mitt bästa med ett 15 tons stenblock.

Det ska nog gå!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Adopterar du den stackarn eller?

vadå, jag tänkte ju döda den med en sten? Nä men allvarligt, hur starkt mitt brinnande engagemang känns inom kommande dagar får avgöra.

dekadent:

Du är välkommen att döda mig om du vill, bara det går smärtfritt till.

Du kan ju inte gå med på att bli mosad sådär, kräv åtminstone en värdig död!


   
SvaraCitera

BonnieVega:

vadå, jag tänkte ju döda den med en sten? Nä men allvarligt, hur starkt mitt brinnande engagemang känns inom kommande dagar får avgöra.

[sad]


   
SvaraCitera