Aviseringar
Rensa alla

ödleplågeri


BonnieVega:

Nä men allvarligt, hur starkt mitt brinnande engagemang känns inom kommande dagar får avgöra.

Om jag var i dina skor, och inte ville ha ödlan, skulle jag tagit in den och gött upp den igen, och lagt upp en annons med dess snyfthistoria, och försökt sälja den för en rimlig mindre summa som eventuellt skulle kunnat täcka eller till viss del täcka vad du lagt ut på ödlan. [crazy]

Var bor du, hur gammal är ödlan? Någon här kanske skulle kunna tänkas vilja taga hand om den, vem vet...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Om jag var i dina skor, och inte ville ha ödlan, skulle jag tagit in den och gött upp den igen

Tid för bekännelse: ödlehelvetet mattas med levande syrsor som skall skakas i kalk och sedan serveras ner i terrariumet. Alternativet är levande musungar (dock slipper man i det fallet kalk-skakningen, men att påstå att det är ett nöja skulle vara att ljuga). Pengarna är i sig inget problem, men det är så förbannat äckligt med syrsorna. Men någon här är kanske sugen? Bor i göteborgsområdet? Gillar syrsor? att skicka gulliga musungar till döden?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

(tänk den dag då mata stavas matta och nöje stavas nöja)


   
SvaraCitera

BonnieVega:

Men någon här är kanske sugen? Bor i göteborgsområdet? Gillar syrsor? att skicka gulliga musungar till döden?

Hahaha. [sad] Jag skulle vara minst sagt opeppad, palla döda möss. Kan väl knappast vara lagligt att utfodra den med levande möss, heller? Nej, det är det inte, fick jag reda på efter att ha konsulterat google. Palla ha karnivor-/omnivordjur som man inte kan utfodra med dumpstrade animalier.

Kan den inte äta någonting annat över huvud taget? Låter underligt. Dock är jag knappast särskild kunnig... Vad är det för slags ödla?

Jag kan inte taga hand om den helt oavsett då jag bor i norra Norrland, och även om ödlan befann sig i mina trakter skulle mina föräldrar knappast låta mig taga in den i deras hus.

Geigerzähler:

Jag är en osinlig kunskapskälla behandlade alla slags djur som må existera!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Kan väl knappast vara lagligt att utfodra den med levande möss, heller? Nej, det är det inte, fick jag reda på efter att ha konsulterat google.

Men jösses, nu blir jag förvirrad. har själv köpt levande små möss till min Gecko. såldes i alla vanliga zoobutiker. fast det var ju några år sedan, kan det ha ändrats?

Vad gäller utfodring av Geckoodlor finns, vad jag har förstått, tre alternativ:
1. syrsor
2. möss
3. larver (även dessa köps levande och läggs i en skål hos ödlan, mindre mysigt när de kravlar över kanten och man har larver i hela sanden)


   
SvaraCitera

BonnieVega:

Vad gäller utfodring av Geckoodlor finns

Är denna magra ödlan din kamrat har också en gecko, då? Jag skulle själv funnit larvalterativet minst frånstötande och inte så hemskt farligt över huvud taget. Ödlan måtte väl fånga larverna i sanden sedan, om den blir sugen igen en stund efter måltiden, tänker jag mig, baserat på noll erfarenhet och empiri. [crazy]

BonnieVega:

fast det var ju några år sedan, kan det ha ändrats?

Jo, jag tror denna förändringen trädde i kraft för något år sedan. 2010, kanske, kikade inte så noga.

Minns nu att det är en reptilmässa i Kungälv rätt snart, den femtonde. Du kan ju ringa dem som arrangerar och förtälja dem om denna din kamrats vanvårdade ödla, och fråga om de kanske skulle kunna hjälpa dig att komma i kontakt med någon godhjärtad reptilfantast som kanske skulle vilja taga hand om den.

http://www.herpetologi.com/ Ring snubben under "Kontakt" på denna sidan. Värt ett försök.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Är denna magra ödlan din kamrat har också en gecko, då?

yes- Tja, inte vet jag men äckligt är det så att det förslår.

Ögon i en plåthink:

Du kan ju ringa dem som arrangerar och förtälja dem om denna din kamrats vanvårdade ödla

Ögon i en plåthink:

Ring snubben under "Kontakt" på denna sidan

Utmärkta förslag! Jag må tacka för ditt engagemang gällande Snobbens öde.


   
SvaraCitera

BonnieVega:

yes- Tja, inte vet jag men äckligt är det så att det förslår.

Ja! Som om det inte vore nog med att ödlor i sig verkar relativt okeliga och osociala och omysiga, att de ovanpå det nödgar föda som är så pass otilltalande att hantera! Varför vill folk ha sådana husdjur, nipprigt... [crazy]

BonnieVega:

Utmärkta förslag! Jag må tacka för ditt engagemang gällande Snobbens öde.

Du måste uppdatera här om hur det går! Om du inte har möjlighet att ge bort/sälja Snobben i samband med reptilmässan borde denna herpetologiföreningen ändå kunna sända ut ett nyhetsbrev eller facebookmail med Snobbens historia till sina medlemmar, och vädja efter någon vänlig själ som kan ge'n ett hem.

Tycker i alla fall att du borde dra till din polare och ta hem ödlan tills vidare, någon vecka eller två borde ju vara uthärdligt. Vem vet hur det går annars.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Tycker i alla fall att du borde dra till din polare och ta hem ödlan tills vidare, någon vecka eller två borde ju vara uthärdligt. Vem vet hur det går annars

word, mannen. word!


   
SvaraCitera

BonnieVega:

Du kan ju inte gå med på att bli mosad sådär, kräv åtminstone en värdig död!

Fett värdig död ju, hinner inte ens lida! Eller vad menar du skulle vara en värdig död? Ska jag knulla ihjäl mig i en lamborgini med en fett snygg brud samtidigt som jag kör ut från grand canyon och samtidigt sprängs i luften?

Cred till Martin Kellerman för det sista.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dekadent:

Eller vad menar du skulle vara en värdig död? Ska jag knulla ihjäl mig i en lamborgini med en fett snygg brud samtidigt som jag kör ut från grand canyon och samtidigt sprängs i luften?

Ja du, det förslaget slog ju mosad-av-en-sten med hästlängder! Cred till idéen att få knulla som det sista man gör innan man dör säger jag.


   
SvaraCitera

BonnieVega:

Bor i göteborgsområdet? Gillar syrsor? att skicka gulliga musungar till döden?

Säger du vad det är för gecko så tar jag den direkt.

Den skulle få det bra hos mig, det kan jag lova. Utbildar mig till djurvårdare i dagsläget, har mycket god kunskap om allt från små kackerlackor till vovvar, praktiserar i en zoobutik där jag matar reptiler nästan varje dag och jag har funderat på att skaffa en gecko ett tag så det skulle väl inte göra någonting om det blev typ... Nu.

Föder dessutom upp möss.


   
SvaraCitera

Fast gillar ej att skicka gulliga musungar till döden, men kan köpa redan döda på min praktikplats.

Kan PMa mitt nummer så att du kan få tag på mig direkt, SMSa, ring inte p.g.a. hatar att prata i telefon.


   
SvaraCitera

Nu kommer Isola och säger det alla tänker.

Är du rädd för din kompis eller vad är det frågan om?
Säg till människan på skarpen och ta annars ödlan till djuraffär eller kunnig människa om den inte lyder uppmaningen.
Säg sen upp vänskapen för evigt.
Folk som med flit plågar djur är inte riktigt friska.


   
SvaraCitera

isola:

Är du rädd för din kompis eller vad är det frågan om?
Säg till människan på skarpen och ta annars ödlan till djuraffär eller kunnig människa om den inte lyder uppmaningen.
Säg sen upp vänskapen för evigt.
Folk som med flit plågar djur är inte riktigt friska.

Håller med om detta.


   
SvaraCitera