Aviseringar
Rensa alla

ömmt bröst, canser?


Ämnesstartare

hej! jag är en tjej på 15 år o jag har märkt att I mitt vänstra bröst har ja två stora knölar vilken den ena ömmar väldigt mycket, o I mitt andra bröt har ja en knöl men inget som ömmar utan de e helt normalt men med mitt venstra bröst så har ja vetat att ja har mer knölar en I mitt högra o jag har haft constant värk I mitt vänstra bröst I snart ett år. ja känner såklart inte smärtan om ja tex går men springer ja I trapper eller springer over huvudtaget så får jag väldigt ont och om jag klämmer på mitt bröst får jag overhörligt ont. kan detta va ett täcken på canser? kan ja ha canser när jag är 15? snälla hjälp.


   
Citera

En aning svårt att säga vad det kan vara härifrån, men tycker du bör kolla upp det hos en läkare.


   
SvaraCitera
penja

Har du ingen vuxen du kan prata med? Mamma? Skolsyster? De kan hjälpa dig! Även om det känns tungt och jobbigt att göra det så kommer det kännas så mycket bättre efteråt! Kram och lycka till! 


   
SvaraCitera

Brösten förändras hela tiden, speciellt under puberteten. Bröst består ju trots allt av bindväv och fett mestadels. Alla vävnader i brösten påverkas av kroppens hormoner, framförallt av just könshormonerna. Därför kan de kännas svullna eller knöliga. Även jag brukar få ont i brösten, kan inte springa vissa gånger för att det gör så ont.

Min syster upptäckte en knöl i sitt ena bröst och gick till en läkare och undersökte det, och den var godartad. Detta är väldigt vanligt! Så du behöver nog inte oroa dig!! Men, jag tycker ändå att du ska kolla upp det bara för att kunna pusta ut. Mitt tips är att besöka barnmorskan på ungdomsmottagningen, de brukar vara så snälla och hjälpsamma där. Glad

Kram kram!


   
SvaraCitera

det är nog ingen fara, alla tonåringar har knölar i brösten men kolla upp om du är orolig. 


   
SvaraCitera

Hej tycker också du ska kolla upp det. Sådana här grejer går man ju annars och tänker på hela tiden, speciellt om det har ömmat så pass länge. Det är inte svårt att kontakta vården. Skulle också rekommendera ungdomscentralen eller skolsystern. Många gånger behöver du inte ens en tid för att gå dit. Lycka till. 🙂


   
SvaraCitera

har själv haft samma smärta som du, som jag ska tolka det, hade säkert ont i ett halv år, men dom växer ju o blabla så jag antar att det är därför! Fråga din mamma vad ni ska göra 🙂


   
SvaraCitera