Aviseringar
Rensa alla

Oemotståndlig mat för katt - Jag vill locka fram hemlösa kattungar [De är nu infångade]


Ämnesstartare

Hej!

Jag behöver förslag på närmast oemotståndlig mat för katter (eller än hellre specifikt kattungar).

Ni som har hand om, eller har haft hand om katter - vad var deras absoluta favoritmat? De får gärna bli lite smågalna när ni gör i ordning den.

Mitt case är att jag vill mata ett gäng skygga kattungar, få dem att bli mindre skräckslagna inför mig, locka fram dem och på sikt lyckas fånga in dem. De får redan mat ibland av en man som inte tycker att det är så jävla brådskande att fånga in dem ens den närmsta månaden, och jag har gott om tid att ägna mig åt detta just nu.


   
Citera
Ämnesstartare

blivande_japan:

isola:

Capture:

Ni har katt. Hjälp mig.

Äggula blandad med blötkattmat? Är det gott? Jag har för mig att jag har läst att katter ofta ska tycka om det. Jag har Mjaus burkmat med köttsmak.


   
SvaraCitera

Tonfisk och ljummen torsk!
Lite kattmynta också. Fast alla katter gillar ju inte det.


   
SvaraCitera

Torsk, skinka och tonfisk har mina katter gillat.


   
SvaraCitera

du får säkert besök av en räv istället.


   
SvaraCitera

isola:

Tonfisk och ljummen torsk!

Jag har fått lära mig att fisk inte är speciellt bra för katter då det är för salt?


   
SvaraCitera

malber:

Jag har fått lära mig att fisk inte är speciellt bra för katter då det är för salt?

man ska ej krydda den övht utan bara värma den


   
SvaraCitera

men ja, jag ger aldrig stora mängder fisk pga man vet ju aldrig


   
SvaraCitera

isola:

man ska ej krydda den övht utan bara värma den

Enligt kattjouren
"- Fisk i stora mängder är inte bra för katter. Det beror dels på att rovfiskar, såsom tonfisk, innehåller höga halter av tungmetaller som är farligt för en liten kattkropp, och dels att fisk i sig har ett mineralvärde som är för högt för katter och kan leda till att de får struvit (kristaller i urinen). Rå fisk är särskilt dåligt eftersom den hämmar upptaget av en b-vitamin (thiamin) vilket på sikt i värsta fall kan leda till hjärtsjukdom och förlamning. Dessutom har rå fisk sannolikt med sig parasiter såsom bandmask. Vidare innehåller fiskkött för lite E-vitamin i förhållande till mängden fleromättade fettsyror. Ger man mycket fisk kan detta medföra att katten drabbas av pansteatit som är en inflammation i fettvävnaden som gör att underhudsfettet klumpar ihop sig och förstörs. Fiskprotein är också en vanlig allergen för katter med födoämnesallergi"


   
SvaraCitera

malber:

all

Mm därför ger jag bara ca en tesked. Och aldrig rå fisk.


   
SvaraCitera

tonfisk!!!!! Min katt hoppade typ på mig när jag skulle äta det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tänker ändå inte ge dem fisk, så ni behöver inte kivas om huruvida det är lämpligt.

Blandade ut blötkattmat med äggula, får se om det faller dem i smaken. Har fått nummer till en person som har en kattfälla, ska ringa den i kväll eller i morgon och förhoppningsvis hämta den i morgon.

Seriöst skitjobbigt att försöka göra detta själv och utan bil, men vad gör en inte om en är blöthjärtad och arbetslös.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Det vore sjukt värt om jag kunde få dem såpass orädda att jag slapp använda en fälla. Det är ju trots allt ungar. Venne dock hur realistiskt det är, att tänka sig något sådant. Synd att det nog lär ta en sån jävla tid helt oavsett, om det alls går. Äh.

Och pengar till veterinärvård har jag inte heller, då jag lever på halvt CSN. Får se om någon organisation kan tänka sig betala, har mailat katthjälpen om det.


   
SvaraCitera

smörgåsskinka

funkar för 8/10


   
SvaraCitera

Tonfisk, bäst för att locka fram. Det doftar otroligt mycket så katterna känner det på lång väg. Använde det när jag lockade fram en hemlös, skygg kattfamilj (mamma och 3 ungar på ca 10 veckor). Fungerade perfekt!

De flesta katter älskar skinka, men det doftar ju inte lika mycket, så det kan vara svårare att locka med det!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ögon i en plåthink:

Tänker ändå inte ge dem fisk, så ni behöver inte kivas om huruvida det är lämpligt.

Ah, såg detta efter mitt tidigare inlägg. Varför inte fisk? De tar ingen skada av lite tonfisk bara för att locka fram dem/in dem i en fälla.

Man bör ju inte ge det som enda föda, men i sådana här undantagsfall är det ju inga konstigheter.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Men blötmat kan ju också funka, hitta någon som luktar mycket bara så att de blir nyfikna och vågar sig fram!


   
SvaraCitera
Åtta

Som andra skriver, tonfisk är oslagbart. Har aldrig stött på en katt som inte blir helt CP av tonfisk. Räkor kan också fungera. Huruvida blötmat fungerar är väldigt individuellt. Vår katt skulle inte så mycket som nosa på den.


   
SvaraCitera