Aviseringar
Rensa alla

Öppet krig i Libyen


Issen
Ämnesstartare

FN röstar inatt huruvida flygfri zon ska råda över Libyen. Detta innebär i praktiken krig och att FN kommer slå ut Libyens luftförsvar och att inga plan ska få flyga där utom kontroll.

Vad känner vi inför mer krig i världen?

Måste redan uppdatera. Flygfri zon är genomröstat av FN.

http://english.aljazeera.net/watch_now/


   
Citera

Rätt meningslöst om det inte involverar kärnvapen


   
SvaraCitera

jag läste nåt att ifall inte ryssland och kina säger emot så kan usa börja bomba

bra att det händer nåt ju. ner med idioten gaddafi eller vad fan han heter. go usa!


   
SvaraCitera
Issen
Ämnesstartare

patrick bateman:

jag läste nåt att ifall inte ryssland och kina säger emot så kan usa börja bomba

bra att det händer nåt ju. ner med idioten gaddafi eller vad fan han heter. go usa!

Yes. fast det är under FN och Nato tack och lov.


   
SvaraCitera

Issen:

Yes. fast det är under FN och Nato tack och lov.

hmm kan stämma

är inte så insatt i det hela. dock hoppas jag på att usa börjar bomba, nåt måste ske


   
SvaraCitera
Issen
Ämnesstartare

Kan vara försent dock. Det pratar om att Khadaffi redan står vid porten till Benghazi


   
SvaraCitera

Issen:

Vad känner vi inför mer krig i världen?

Vem vill egentligen ha mer krig i världen? Men vissa saker kanske bara måste ske. vi har gullat med Gaddafi allt för länge, så det kan vara dags att sluta med det.
Men detta är ju såklart en mycket komplex politisk fråga(som allt annat).


   
SvaraCitera

i praktiken så innebär det inget mer än att Nationer under FN flagg kommer lida stora förluster. Libyen är allt för stort för att deras luftrum skulle kunna kontrolleras utan att riskera att förlora flyg pga bränslebrist. Om Libyen som det finns goda skäl att tro har tillgång till långdistans robotar så kommer ingen vilja riskera att skicka flyg.

Den stora frågan, och anledningen till att FN, NATO eller EU inte agerar är, Whats in it for me? Ingen vill riskera ännu ett korea, bosnien eller afganistan.


   
SvaraCitera
Issen
Ämnesstartare

OF 5:

Den stora frågan, och anledningen till att FN, NATO eller EU inte agerar är, Whats in it for me? Ingen vill riskera ännu ett korea, bosnien eller afganistan.

Dom har ju precis sagt att dom kommer agera så du har så himla fel. Frankrike gick nyss ut med att de börjar sina anfall inom ett par timmar.


   
SvaraCitera

Issen:

om har ju precis sagt att dom kommer agera så du har så himla fel. Frankrike gick nyss ut med att de börjar sina anfall inom ett par timmar.

Återstår att se hur länge dem vill stanna då.. personligen har jag inte mycket hopp för politik på den nivån. Men humanism i all ära.


   
SvaraCitera

Intressant. Ska bli spännande att följa fortsättningen på detta.


   
SvaraCitera

patrick bateman:

jag läste nåt att ifall inte ryssland och kina säger emot så kan usa börja bomba

De lade ner sina röster så de sa varken ja eller nej så då blev det fritt fram med fyrverkerierna.

På ett sätt känns det bra att rebellerna får stöd samtidigt som man önskar att det slapp bli såhär


   
SvaraCitera

det kommer att bli som irak & afghanistan.


   
SvaraCitera

Ingen vid sina sinnens fulla bruk, vill ha krig, men ingen vid sina sinnens fulla bruk blir heller inte störd av att en diktator slaktar sin civilbefolkning med flygvapen.


   
SvaraCitera

Knarko:

De lade ner sina röster så de sa varken ja eller nej så då blev det fritt fram med fyrverkerierna.

På ett sätt känns det bra att rebellerna får stöd samtidigt som man önskar att det slapp bli såhär

hmm. synd att de inte röstade ja då


   
SvaraCitera