Aviseringar
Rensa alla

Överbefolkning - nästa mediemoral-hype?


Ämnesstartare

TwiZtah:

Solen kan igentligen bara ge energi till ungefär 1 Miljard personer i världen, vi är snart 7 miljarder, vi lever på energireserver.

Nej, solens energi har väl ändå ingenting med jordens population att göra?

Överbefolkat börjar det redan bli, om man ser på populationsutvecklingen de senaste 100 åren till exempel. Dock kommer vi nog kunna hantera det då vi hela tiden utvecklas, kommer på nya lösningar osv. Det är inte lika omfattande som växthuseffekten iallafall, än.

Det viktiga är väl ändå att alla har rätt till ett liv utan extrem fattigdom?

Lucy:

Är det? [surprised]

Yes. Finland ligger på topp tror jag.


   
SvaraCitera

Unexpected:

Man skaffar väl barn mycket senare nu för tiden än för bara några årtionden sedan?

Ja, precis. Detta innebär också att man inte föder lika många barn, vilket är positivt. Men nu på senare tid så anses detta som "fel". Oftast brukar argumenten vara att barn oftare blir utvecklingsstörda om modern är gammal då barnet föds, men att ha det som enda argument för att i princip hetsa unga kvinnor att skaffa barn är helt fel. För att minska mängden barn så gäller det att människor har en bra ekonomi så att de inte känner att de behöver skaffa fler barn bara för att få försörjning i framtiden (ála afrika, afrikaner föder inte många barn för att de är dumma - tvärtom, alternativet är att inte få någon hjälp alls när man blir äldre och inte har möjlighet att jobba för sig).


   
SvaraCitera

Lucy:

Är det? [surprised]

OK, kanske inte i någon enorm skala, men det finns faktiskt en mängd människor i Sverige som på allvar vill sterilisera människor för att de bär på en viss sjukdom, har en viss sexualitet eller har begått ett visst brott.


   
SvaraCitera

SWEEET:

Nej, solens energi har väl ändå ingenting med jordens population att göra?

Jo, vad tror du vi lever av?

Energi är vad vi lever av, som solen ger oss, Olja är rester av solens energi som lever av nu.

Grödor behöver också solens energi för att växa, vi kan inte göra energi som solen gör, Kärnkraftverkets Radioaktiva ämnen kommer ju från solen från början, allt handlar om solen igentligen om man tänker energi.

SWEEET:

Överbefolkat börjar det redan bli, om man ser på populationsutvecklingen de senaste 100 åren till exempel. Dock kommer vi nog kunna hantera det då vi hela tiden utvecklas, kommer på nya lösningar osv. Det är inte lika omfattande som växthuseffekten iallafall, än.

Det ÄR överbefolkat, vi snackar om att vi måste döda björnar, älgar och annat för att "annars blir dem för många".

Det kanske finns, säg 20 000 - 50 000 björnar i sverige, men nu har jag antagligen fel och det finns mycket mindre. Människorna är snart 7 Miljarder, det är vi som borde skjutas för att vi är för många.

SWEEET:

Det viktiga är väl ändå att alla har rätt till ett liv utan extrem fattigdom?

Mycket möjligt, men vi har fattigdom för att det finns för mycket folk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TwiZtah:

Jo, vad tror du vi lever av?

Det jag menade var att solens energi förblir oförändrad gentemot hur stor population vi har, vilket den är oberoende av. Solen kommer att dö ut, ja, fast hur fort solen dör ut är ändå oberoende av hur mycket av "solens energi" (som vi upptar) vi använder. Det var så jag menade. Lite luddigt kanske.

Vi kan ju liksom inte förändra solens livstid nämnvärt. Dock kan vi spara på den någorlunda, genom att inte använda olja osv.

TwiZtah:

Människorna är snart 7 Miljarder, det är vi som borde skjutas för att vi är för många.

Yes.

TwiZtah:

Mycket möjligt, men vi har fattigdom för att det finns för mycket folk.

Och pga människans natur, dvs girighet.


   
SvaraCitera

Nej, vi har gått om plats för ett X antal gånger mer befolkning än nuvarande och definitivt inte nästa efter globala uppvärmningen. Det är ett bra tag tills vi kan fundera över vad vi kan göra av en ev. överbefolkning.

Dessutom, människoskapad global uppvärmning finns inte, det vet de flesta numera, och därför kallar man det människoskapade klimatförändringar istället. 😉

Ta bort era blickar ang. klimatförändringarna eller överbefolkning och se det riktiga globala "hotet", dvs. världsekonomin och olja-bristen. [cheers]

Det är det nästa "mediahypen".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blir väl ngn form av sjukdom, tänk hur farligt fågelviruset skulle vara


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Men nu på senare tid så anses detta som "fel". Oftast brukar argumenten vara att barn oftare blir utvecklingsstörda om modern är gammal då barnet föds, men att ha det som enda argument för att i princip hetsa unga kvinnor att skaffa barn är helt fel.

Håller med fullständigt. Visst är risken större om nu mamman är väldigt gammal, men att vänta till ~30 i stället för ~20 borde ju inte vara så hemskt, även om det är lättare att få barn runt tjugoårsåldern. Tycker inte att någon ska hetsas till att föda barn en viss tid, varken tidigare eller senare,


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TwiZtah:

Solen kan igentligen bara ge energi till ungefär 1 Miljard personer i världen, vi är snart 7 miljarder, vi lever på energireserver.

Skulle väldigt gärna se källor eller formler för det där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Kommer överbefolkning snart bli nästa mediamoral-hype i stil med den globala uppvärmningen?

Tror jag inte då ämnet är politiskt inkorrekt. Ämnet är politiskt inkorrekt eftersom lösningarna på en eventuell överbefolkning strider mot den konventionella (humanistiska) moralen.


   
SvaraCitera

Med tanke på att vi människor bara är en art bland alla andra, borde vi tänka efter lite. Vi är 7 miljarder. Dvs 7 000 000 000 st. Att jämföra med andra stora däggdjur som isbjörn (22000-25000), afrikanskt lejon (30 000), gråvarg (200 000), lama (7150000) och okapi (20000).

Det vore inte en bra lösning att börja mörda folk, men förhoppningsvis kommer naturen sköta det där själv snart, innan alltför många andra arter dör ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lanina:

men förhoppningsvis kommer naturen sköta det där själv snart

Förhoppningsvis så börjar människan agera istället för att hoppas att problemet löser sig självt.


   
SvaraCitera

k1337oris:

Ursäkta, men vad fan är det du säger? Solen bara ge energi till 1 miljard personer?...
Solens effekt ligger på sisådär 4*10^26 watt (enligt någon tveksam källa, uppdatera mig gärna)

Men all solens energiproduktion går ju såklart inte direkt till oss, den sprids ju över hela solsystemet med ljus, UV och andra energiformer.

SWEEET:

Det jag menade var att solens energi förblir oförändrad gentemot hur stor population vi har, vilket den är oberoende av. Solen kommer att dö ut, ja, fast hur fort solen dör ut är ändå oberoende av hur mycket av "solens energi" (som vi upptar) vi använder. Det var så jag menade. Lite luddigt kanske.

Kolla mitt svar till k1337oris [smile]


   
SvaraCitera
Gifted

Jellybeans:

Kommer överbefolkning snart bli nästa mediamoral-hype i stil med den globala uppvärmningen?

Jag tror att miljö och överbefolkning går lite hand i hand.

Men jag tror folk kommer skärpa gränserna, och bara acceptera flyktingar från länder med en fastställd metod mot överbefolkning.


   
SvaraCitera

Det är väldigt intressant hur allt om den globalauppvärmningen har tystnat. Verkar inte gå att sälja lösnummer på det längre. Faktiskt så gick de ju lite hand i hand de här frågorna, Al Gore tyckte ju att en av anledningarna till den globalauppvärmningen var att jorden var överbefolkad.
Tycker at tman jämt hör att det skulle krävas 4-5 jordklot om alla skulle leva som vi i västvärlden. Vilket borde det enligt teorin omöjligt att ge bistånd till u länder så att de får det lika bra som oss.


   
SvaraCitera