Aviseringar
Rensa alla

Överdos av sömntabletter


Ämnesstartare

Hej min mamma är beroende av sömntabletter och tar ungefär 4-6 st sömnpiller med ett par lugnande piller. Hon sover dessutom ett par gånger om dagen och inte en gång som man egentligen ska göra. Hennes läkare sa att man ska ta en tablett vilket hon visste men det verkar inte få henne att sova, alltså så blir hon inte trött utav 1 tablett. Nu till grejen, är det JÄTTE farligt att hon tar så många? 
Imorgon på måndag ska hon boka tid till något beroende ställe så att hon får hjälp men det kanske tar lite tid tills hon blir helt frisk. 


   
Citera

Det säger det sunda förnuftet att det inte är bra att slänga i sig 4-6 st sömnpiller med ett par lugnande piller. 

Hon jobbar inte efter vad jag kan förstå?

Vet du vad pillren - sömnpillren resp de lugnande pillren - heter? Kolla upp vad de heter och styrkan (mg) på dom.

Naturligtvis finns risken för överdos men om hon varje dag slänger i sig samma mängd så är väl inte risken för överdos överhängande såvida hon inte blandar dom med ex alkohol eller andra piller.

Felet hon gör är naturligtvis att hon sover på dagen. Hon kan INTE BÅDE sova på dagen och på natten. En vuxen människa behöver inte mer än 7 - 8 timmars sömn per dygn. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:
Det säger det sunda förnuftet att det inte är bra att slänga i sig 4-6 st sömnpiller med ett par lugnande piller. 

Hon jobbar inte efter vad jag kan förstå?

Vet du vad pillren - sömnpillren resp de lugnande pillren - heter? Kolla upp vad de heter och styrkan (mg) på dom.

Naturligtvis finns risken för överdos men om hon varje dag slänger i sig samma mängd så är väl inte risken för överdos överhängande såvida hon inte blandar dom med ex alkohol eller andra piller.

Felet hon gör är naturligtvis att hon sover på dagen. Hon kan INTE BÅDE sova på dagen och på natten. En vuxen människa behöver inte mer än 7 - 8 timmars sömn per dygn. 

Det är 10mg o hon dricker tabletterna med antingen bubbelvatten eller vanligt vatten. Hon jobbar inte lika ofta då hon fick 2 epilepsi anfall för ett par dagar sen så hon vilar hemma nu och kommer nog göra det i en vecka till. Hon säger att hon försöker sova bara på nätterna men hon får migrän/huvudvärk av att inte sova lika ofta som hon gör eftersom att hon är van av att sova flera gånger om dygnet.


   
SvaraCitera

sarab00: Det är 10mg o hon dricker tabletterna med antingen bubbelvatten eller vanligt vatten.

Vad heter läkemedlen?

sarab00: Hon jobbar inte lika ofta då hon fick 2 epilepsi anfall för ett par dagar sen så hon vilar hemma nu och kommer nog göra det i en vecka till.

Har hon haft epilepsi många år dvs långt innan hon började missbruka sömntabletter och nervtabletter? Eller har hon fått ordination av att äta just sömn- och nervtabletter PÅ GRUND av sin epilepsi?

sarab00: Hon säger att hon försöker sova bara på nätterna men hon får migrän/huvudvärk av att inte sova lika ofta som hon gör eftersom att hon är van av att sova flera gånger om dygnet.

Det där är naturligtvis ett problem hon får ta med en läkare. Men det vanligaste för de allra flesta är att man sover en gång per dygn. Även om jag definitivt inte motsäger att det skulle vara fel att sova ex 2 timmar på dagen och ex 5 timmar på natten.
Sedan är en annan fråga om kroppen kan tillvara ta sig sömnen på samma sätt om kroppen är så kraftigt påverkad av sömn- och nervtabletter jämförelse med en person som är helt "clean"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Vad heter läkemedlen?

Har hon haft epilepsi många år dvs långt innan hon började missbruka sömntabletter och nervtabletter? Eller har hon fått ordination av att äta just sömn- och nervtabletter PÅ GRUND av sin epilepsi?

tabletterna heter zolpidem men kan ha fel, nej hon tog tabletterna lååååångt innan hon fick sin epilepsi. 


   
SvaraCitera

sarab00: tabletterna heter zolpidem men kan ha fel, nej hon tog tabletterna lååååångt innan hon fick sin epilepsi.

Zolpidem, om det nu verkligen är detta läkemedel din mamma äter är ju inte att leka med.

Läkemedlet är ju av typen Bensodiazepin.

Enl FASS kan läkemedlet förorsaka..,.

Utsättningssymtom (rebound-fenomen)
När en behandling med sömnmedel avslutats kan ett övergående syndrom inträffa med återkommande sömnrubbningar i förvärrad form (rebound-fenomen). Detta kan åtföljas av andra reaktioner: huvudvärk eller muskelsmärta, extrem oro och spändhet, rastlöshet, förvirring, irritabilitet och sömnrubbningar, i allvarliga fall känsla av att omvärlden förändrats och blivit overklig, känsla av att ha förlorat sin identitet, hörseldefekter (ljudkänslighet), känselbortfall och stickningar i armar och ben, överkänslighet mot ljus, ljud och fysisk kontakt, hallucinationer eller epileptiska anfall kan inträffa. Det är viktigt att du är medveten om risken för sådana symtom så att din oro minimeras.

Du kan själv läsa mer på: http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20011214000520


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Zolpidem, om det nu verkligen är detta läkemedel din mamma äter är ju inte att leka med.

Läkemedlet är ju av typen Bensodiazepin.

Enl FASS kan läkemedlet förorsaka..,.

Utsättningssymtom (rebound-fenomen)
När en behandling med sömnmedel avslutats kan ett övergående syndrom inträffa med återkommande sömnrubbningar i förvärrad form (rebound-fenomen). Detta kan åtföljas av andra reaktioner: huvudvärk eller muskelsmärta, extrem oro och spändhet, rastlöshet, förvirring, irritabilitet och sömnrubbningar, i allvarliga fall känsla av att omvärlden förändrats och blivit overklig, känsla av att ha förlorat sin identitet, hörseldefekter (ljudkänslighet), känselbortfall och stickningar i armar och ben, överkänslighet mot ljus, ljud och fysisk kontakt, hallucinationer eller epileptiska anfall kan inträffa. Det är viktigt att du är medveten om risken för sådana symtom så att din oro minimeras.

Du kan själv läsa mer på: http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20011214000520

.....
gick precis in på länken o läste upp för mamma att epileptiska anfall kan inträffa o nu sitter hon tyst. Ska ge henne 1 månad och ifall hon inte slutar med sömnpillerna hon tar så flyttar jag hemifrån. Pallar fan inte ta hand om en vuxen kvinna.


   
SvaraCitera

sarab00: gick precis in på länken o läste upp för mamma att epileptiska anfall kan inträffa o nu sitter hon tyst. Ska ge henne 1 månad och ifall hon inte slutar med sömnpillerna hon tar så flyttar jag hemifrån. Pallar fan inte ta hand om en vuxen kvinna.

Hoppas hon ringer i morgon och får tid till läkaren. Risken är väl att hon inte fixar detta på egen hand utan måste ha en läkare som hjälper henne och stödjer henne.

Får jag fråga hur gammal hon är? Lever singel eller bor hon ihop med din pappa eller sambo?

Jag fattar att du tycker läget är jobbigt men å andra sidan tror jag knappast att hennes sjukdomssituation skulle förbättras över att du skulle flytta hemifrån och hon skulle bli totalt ensam med sina problem (sömnproblem, epilepsi mm mm mm).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Hoppas hon ringer i morgon och får tid till läkaren. Risken är väl att hon inte fixar detta på egen hand utan måste ha en läkare som hjälper henne och stödjer henne.

Får jag fråga hur gammal hon är? Lever singel eller bor hon ihop med din pappa eller sambo?

Jag fattar att du tycker läget är jobbigt men å andra sidan tror jag knappast att hennes sjukdomssituation skulle förbättras över att du skulle flytta hemifrån och hon skulle bli totalt ensam med sina problem (sömnproblem, epilepsi mm mm mm).

Hon är 39 o singel. Ja hoppas hon får en tid imorgon eftersom att jag mår inte bättre utav att se henne få epileptiska anfall, har själv fått diagnosen depression efter att hon har fått dessa anfall. Tack så hemskt mycket, utav dig så skulle hon kanske fortsätta att ta tabletterna men nu tror jag att hon blev rädd så hon ska ringa beroende stället imorgon o få hjälp. Lite dumt av oss också att inte läsa om vad som kan hända ifall man tar dessa tabletter men det var inget vi tänkte på eftersom att hon började ta tabletterna innan hon fick epilepsi. 


   
SvaraCitera

sarab00: Hon är 39 o singel. Ja hoppas hon får en tid imorgon eftersom att jag mår inte bättre utav att se henne få epileptiska anfall, har själv fått diagnosen depression efter att hon har fått dessa anfall. Tack så hemskt mycket, utav dig så skulle hon kanske fortsätta att ta tabletterna men nu tror jag att hon blev rädd så hon ska ringa beroende stället imorgon o få hjälp. Lite dumt av oss också att inte läsa om vad som kan hända ifall man tar dessa tabletter men det var inget vi tänkte på eftersom att hon började ta tabletterna innan hon fick epilepsi.

Jag önskar i första hand din mamma lycka till men även dig naturligtvis.

Lägg länken FASS.SE på minnet: http://www.fass.se/LIF/startpage

FASS är alla läkares "bibel" som dom kollar i när de ska skriva ut läkemedel. Har du någonsin några funderingar om/på ett läkemedel kolla i FASS.

Lycka till!


   
SvaraCitera

Bra att hon insett att hon har problem, det är ju första steget. Att bli fri från ett beroende tar lång tid och kommer i många fall att innebära snedsteg men så länge hon ej ger upp så kommer det nog att gå jättebra. Har du någon att prata med om detta? Det är väldigt jobbigt för dig att bevittna och gå och bära på en ständig oro för sin mamma. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:
Bra att hon insett att hon har problem, det är ju första steget. Att bli fri från ett beroende tar lång tid och kommer i många fall att innebära snedsteg men så länge hon ej ger upp så kommer det nog att gå jättebra. Har du någon att prata med om detta? Det är väldigt jobbigt för dig att bevittna och gå och bära på en ständig oro för sin mamma. 

Har en vän som jag brukar snacka med men eftersom att hon inte har upplevt något sånt här så vet hon inte hur det känns, dessutom är hennes föräldrar inte skilda. Tror faktiskt inte att min mamma kommer att orka kämpa så länge med sitt beroende. Hon är en som ger väldigt lätt upp och alltid går enkla vägar. För mig som inte har någon kontakt med pappa känns det ju jobbigare. Har också en lillasyster som är många många år yngre än mig som jag också tar hand om. Självklart tar ju mamma också om henne men hon tar ju tabletterna o går o lägger sig. Har min mormor som hälsar på oss ibland men hon är gammal o trött och vill inte störa henne. Känns som att det dåliga bara händer mig även ifall jag vet att det finns folk som har värre än mig. Men känner mig så så sååå ensam, vet inte vart jag längre ska ta mig vägen. 


   
SvaraCitera

sarab00:

Har en vän som jag brukar snacka med men eftersom att hon inte har upplevt något sånt här så vet hon inte hur det känns, dessutom är hennes föräldrar inte skilda. Tror faktiskt inte att min mamma kommer att orka kämpa så länge med sitt beroende. Hon är en som ger väldigt lätt upp och alltid går enkla vägar. För mig som inte har någon kontakt med pappa känns det ju jobbigare. Har också en lillasyster som är många många år yngre än mig som jag också tar hand om. Självklart tar ju mamma också om henne men hon tar ju tabletterna o går o lägger sig. Har min mormor som hälsar på oss ibland men hon är gammal o trött och vill inte störa henne. Känns som att det dåliga bara händer mig även ifall jag vet att det finns folk som har värre än mig. Men känner mig så så sååå ensam, vet inte vart jag längre ska ta mig vägen. 

Det är bra att ha vänner att prata med men du behöver någon professionell. Finns någon kurator på din skola? Annars kan du kontakta soc eller bup själv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:

Det är bra att ha vänner att prata med men du behöver någon professionell. Finns någon kurator på din skola? Annars kan du kontakta soc eller bup själv. 

Ja det finns en kurator i min skola men för ett par år sen snackade jag med en annan kurator för ett annat problem som jag hade förut o vi snackade bara o tillslut pallade jag inte gå till henne eftersom att vi inte gjorde något annat än att prata om massa saker som inte ens tillhörde ämnet. Men tror faktiskt inte att jag kommer att må bättre utav att snacka med någon om mina familjeproblem. Så länge mamma blir frisk o har ett hälsosamt liv mår jag också bättre 🙂 


   
SvaraCitera

sarab00:

Ja det finns en kurator i min skola men för ett par år sen snackade jag med en annan kurator för ett annat problem som jag hade förut o vi snackade bara o tillslut pallade jag inte gå till henne eftersom att vi inte gjorde något annat än att prata om massa saker som inte ens tillhörde ämnet. Men tror faktiskt inte att jag kommer att må bättre utav att snacka med någon om mina familjeproblem. Så länge mamma blir frisk o har ett hälsosamt liv mår jag också bättre 🙂 

Testa denna kurator också tycker jag. Att bli fri från ett beroende tar tid och har ofta underliggande problem som orsakat det så det skulle nog vara skönt för dig att prata med någon. Bor du i Sthlmsområdet så finns t ex Ersta Vändpunkten att vända sig till. Lena W där är jättebra. 


   
SvaraCitera