Aviseringar
Rensa alla

Överdos av värktabletter - biverkningar?


Ämnesstartare

Jag har sedan länge haft besvärlig mensvärk. Pratade med skolsköterskan på skolan som sa att det många gör felet i är att de tar för få tabletter, så hon sa att jag skulle ta två pronaxen på morgonen och två på kvällen (250 mg), så jag gjorde det och läste sedan att man inte skulle ta mer än 500 mg per dag. Har tidigare också tagit mer är vad man ska göra. Är det sant att man kan få svårigheter att få barn i framtiden om man tar överdos? Finns det andra biverkningar man kan få? Börjar bli orolig..


   
Citera

Lugnt :3


   
SvaraCitera

Caroline123:

Finns det andra biverkningar man kan få?

Kronisk huvudvärk.
Var inte länge sedan det var en massa mediciner om folk som regelbundet tog Alvedon och liknande och tog skada av det.
Men de käkade nog alla dagar...

Men på något sätt måste det ju skada att käcka piller med läskiga kemikalier. Tror jag i alla fall.


   
SvaraCitera

naproxen ligger på gränsen till sockerpiller, det är ingen fara


   
SvaraCitera

om du inte har för vana att dagligen stoppa i dig för mycket tabletter så är det nog ingen fara. Men så länge du tar dem så är det ju betydligt farligare än om du slutar helt.


   
SvaraCitera

i fass står det under dosering:

Vuxna: 250-500 mg morgon och kväll, högst 1000 mg per dygn.

så du tar alltså maxdosen, du går inte över den.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

på migrän ståre:
750 mg vid tecken på begynnande anfall, därefter 250 mg vid behov, dock högst 1250 mg första dygnet, därefter högst 1000 mg/dygn.

så man kan tom gå över 1000

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

ah nu kom jag ner till mensvärk i texten DÄR STÅRE OCKSÅ

250-500 mg vid behov, dock högst 1250 mg första dygnet, därefter högst 1000 mg/dygn. Behandling med Pronaxen påbörjas vid första tecken på menstruation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känns lite bättre nu i alla fall.. Tack så mycket allihopa! [love]


   
SvaraCitera