Aviseringar
Rensa alla

överdosering av alvedon?


Ämnesstartare

hej finns det någon kunnig här om överdosering..?

jag är tretton år och väger 46.6 kg..
och jag har tagit 16 tabletter på ungefär två dyngn.. jag bara undra om det är farligt? och om det är farligt om jag tar minst sju till imorgon oxå..?

jag vill liksom inte bli allvarligt sjuk eller något..? men jag har huvevärk så jag äter alvedon och då det inte hjälper tar jag fler..? ;d


   
Citera
Ämnesetiketter

står ju på förpackningen för i helvete


   
SvaraCitera

Är nog mest lite jobbigt för din lever. Men inget att oroa sig för.


   
SvaraCitera

Det är ju inte särskilt smart.

Nu skall jag köpa frukost.

Adjö.


   
SvaraCitera

Ja det är skadligt och kan resultera i kronisk huvudvärk.


   
SvaraCitera

Det är roligt att för mycket värktabletter kan orsaka huvudvärk. [bigsmile] Livets ironi liksom.


   
SvaraCitera
Zsasz

Juniifikka:

16 tabletter på ungefär två dyngn

Juniifikka:

46.6 kg..

Juniifikka:

farligt om jag tar minst sju till imorgon

Paracetamol är det aktiva ämnet i Alvedon, vilket kan skada levern svårt vid överdos, 200mg per kg kroppsvikt kan vara VÄLDIGT skadande för en vuxen och kan sätta levern ur spel i värsta fall. (Det är dock indeviduellt, men 200mg per kilo är genomsnitt, kan vara lägre och högre), då du bara är 13 år så är det säkert mycket lägre.

Du har tagit 16st på 2 dygn, vilket inte borde vara så farligt (även om det absolut inte är rekommenderat), det är 8st per dygn, 500mg gissar jag på att du tar, vilket är ~87mg per kilo om du hade tagit dem alla samtidigt (räknat på 46kg), då du tagit dem under ett dygn, och halveringstiden är 6h för paracetamol, så ligger den nog på max ~50mg, det är ej tillräckligt mycket för att sätta levern ut spel, men jag rekommenderar dig att minska din dosering, 4st per dygn är max rekommenderat för en vuxen av GlaxoSmithKline (dem som gör alvedon), 13:åringar ska egentligen inte ens ta 500mg tabletterna.

Då det är huvudvärk du försöker lindra så kan det vara så att du fått mer huvudvärk pga av att du tar för mycket alvedon, gå till din läkare och säg till, i värsta fall får dem ge dig en värktablett mot migrän (då det är bäst mot huvudvärk)..

Jag rekommenderar dig att ta MAX 4st under morgondagen om du nu har så pass ont i huvudet fortfarande.


   
SvaraCitera
tigr
 tigr

kapa huvet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visst jag kapar huvet


   
SvaraCitera

DET HJÄLPER INTE MER MOT SMÄRTAN OM MAN TAR FLER, SÅ SÄGER FÖRPACKNINGEN!!!!!!!!!! LÄS INSTRUKTIONERNA FÖRST!!!!!!!!!!!


   
SvaraCitera

Prova svälja ner med vodka? Vodka har tendens att göra mitt huvud ganska så bortdomnat 🙂


   
SvaraCitera

Ska du förstöra din lever kan du ju åtminstone göra det med alkohol istället. Fan vad ruttet det skulle kännas att vakna upp en dag med en disfunktionell lever och tänka "happ, det blev bara två öl i mitt liv, men fan vad gott det är med alvedon"


   
SvaraCitera

Angelize:

DET HJÄLPER INTE MER MOT SMÄRTAN OM MAN TAR FLER, SÅ SÄGER FÖRPACKNINGEN!!!!!!!!!! LÄS INSTRUKTIONERNA FÖRST!!!!!!!!!!!

FÖRPACKNINGARNA LJUGER SÅ GRYMT MYCKET NÄR JAG HAR MENSVÄRK TAR JAG ALLTID EN MER IPREN ÄN REKOMMENDERAD DOS OCH OM JAG TAR FÄRRE SÅ FÅR JAG VÄRRE MENSVÄRK DET ÄR SANT


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

FÖRPACKNINGARNA LJUGER SÅ GRYMT MYCKET NÄR JAG HAR MENSVÄRK TAR JAG ALLTID EN MER IPREN ÄN REKOMMENDERAD DOS OCH OM JAG TAR FÄRRE SÅ FÅR JAG VÄRRE MENSVÄRK DET ÄR SANT

själv så brukar jag utmana mig själv med att inte ta några ipren alls [cool]

fast det slutar oftast med dödslängtan


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

FÖRPACKNINGARNA LJUGER SÅ GRYMT MYCKET NÄR JAG HAR MENSVÄRK TAR JAG ALLTID EN MER IPREN ÄN REKOMMENDERAD DOS OCH OM JAG TAR FÄRRE SÅ FÅR JAG VÄRRE MENSVÄRK DET ÄR SANT

SANT SANT brukar ta 3 treo ist för 2 hjälper mkt bättre mot huvudvärk
mot menshelvetet rekomenderar jag att kombinera naproxen och alvedon för maximal effekt

(tycker alvedon varken hjälper mot huvudvärk lr mensvärk lr något direkt)

Juniifikka:

jag vill liksom inte bli allvarligt sjuk eller något..? men jag har huvevärk så jag äter alvedon och då det inte hjälper tar jag fler..? ;d

Du borde testa en annan sort istället för att överdosera, du kanske bara inte har hittat den rätte..

Jag tycker treo hjälper bäst mot huvudvärk, men biter inte alls på mensvärk osv, man får testa sig fram


   
SvaraCitera