Aviseringar
Rensa alla

Överklassglorifiering TV-rutan


Ämnesstartare

Jag har på senare tid märkt av allt fler program där man glorifierar överklassliv och lyxtillvaro i TV:n. På sätt och vis har den kommit och göra det mer och mer under åren då amerikanska kulturen gjort påtagliga intryck på svenska folket. Men på sistone har programmen blivit allt fler och tagit upp mer plats i rutan än förr.

Ett program som ingen kunnat undgå är "Svenska Hollywood Fruar" där man får följa med dessa fruar när dom gör en massa saker överklasslivet medföljer. En uppföljare kom snabbt i form av programmet "Skåne-fruarna", i vilket jag inte fått den stora olyckan att beskåda men som jag tror ligger på samma nivå som föregående program. Som om det inte var nog här så sänder man också våra grannländers varianter av Hollywood-fruarna för att fylla ut Tablån.

I sverige så kommer fler och fler program där man bjuder in diverse kändisar för att göra saker. TV-succen "Lets Dance" Dansar man ihop, i det nya programmet "24-timmar" hänger dem ihop och skapar en "bekantskap". i Så ska det låta sjunger man ihop.

Andra program är Cougar town, och Desperate Housewives.

Möjligen att jag missat något program, men till stora drag tror jag att folk förstått vad jag vill få fram. Till frågeställningarna då..

1. Vad kan detta bero på? 2. Ser du problematiken i det? 3. Gillar du dem uppräknade programmen själv?


   
Citera
Ämnesetiketter

1. Ingen aning - de får höga tittarsiffror av någon mystisk anledning...
2. Nej - dessa program är väl ändå avsedda som parodier på överklassen? Om inte det så skrattar folk i alla fall åt dem. Och om inte det - då är jag naivare än jag trodde. :/
3. Neiiiin


   
SvaraCitera

Kollar inte på TV [party]

Folk som påverkas av allt de ser är ju bara lol [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag vill tro att det bara äcklar befolkningen och leder till att fler inser det sjuka med att dessa personer har en så hög materiell standard som de har. de är ju inte intelligenta, talangfulla eller något - bara rika och motbjudande.


   
SvaraCitera

iosib:

de är ju inte intelligenta, talangfulla eller något - bara rika och motbjudande.

det är antagligen samma målgrupp som reklamradio riktar sig till, arbetarklasskvinnor i medelåldern, den mest köpstarka gruppen i detta sammanhanget. typiskt underklassen att ha dålig smak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är tur att man inte kan annat än garva åt dem


   
SvaraCitera

Sming:

1. Vad kan detta bero på? Stort intresse från publiken antagligen. De program du nämnde (alla fruar serier etc) är knappast någon glorifiering. De få avsnitt jag sett av dessa program verkar försöka göra narr av "damerna" samt shocka och uppröra tittaren genom nyrika fasoner, alltså inte någon glorifiering.

3. Gillar du dem uppräknade programmen själv? Nej, känns som att hela upplägget är fake då programen går ut på att slänga ur sig, smaklösa, nyrika kommentarer för att få en reaktion av publiken. Anna Anka är ett perfekt exempel på detta, förstår verkligen inte hur tittarna inte kan se igenom dessa utspel..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det känns skönt att kunna se ner på dem man egentligen känner avundsjuka inför.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Det känns skönt att kunna se ner på dem man egentligen känner avundsjuka inför.

Jag kan inte direkt känna mig avundsjuk på överklasslivet. Däremot irriterar jag mig något enormt på det, just för att dom syns och hörs oproportionerligt mycket och att det får negativa konsekvenser för dom lägre klasserna. Man influeras av deras livsstil och efterliknar den så mycket som möjligt. Direkt skadligt enligt mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Jag kan inte direkt känna mig avundsjuk på överklasslivet.

Nä, men de som ser på programmet funkar nog enligt den principen. Skönt att se att de som har det så oförskämt rikt och bra är korkade människor osv. Jättekonstigt, men deras person glorifieras ju knappast, utan hånas i programmen.

Sming:

Man influeras av deras livsstil och efterliknar den så mycket som möjligt. Direkt skadligt enligt mig.

Ja, det är inte sunt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är ju underhållning, herregud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1. Vad kan detta bero på?
Folk är dumma i huvudet och kanske är det så att vi under många år levt i nåt slags värld där vi trott att vi har det och ska få det mer jämlikt/jämställt men nu fattar folk att det inte är så utan väljer att dyrka mer motsatta ideal bara för att, så nu ska man bli hemmafru eller stock brooker.

2. Ser du problematiken i det?
Jo det fördummar väl men samtidigt är det väl nåt slags opium för folket-grej.

3. Gillar du dem uppräknade programmen själv?
Fuck no.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså, va?

Sming:

Svenska Hollywood Fruar"

Programmet förlöjligar ju tjejerna till stor del. Det är inte alls en glorifiering som sker.

Sming:

Desperate Housewives.

What? Glorifiera? Har du ens sett serien?

Sming:

I sverige så kommer fler och fler program där man bjuder in diverse kändisar för att göra saker.

Kändisar =/= överklass. Kändisar har varit populära att följa sedan 20-talet, inget konstigt med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

1. Vad kan detta bero på?

Judar. Allt är judarnas fel. De har alltid ett finger med i spelet.

isola:

Det är ju underhållning, herregud.

Vad är det som är underhållande med det? Känns ju mest äckligt att kolla på. o.O


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

I sverige så kommer fler och fler program där man bjuder in diverse kändisar för att göra saker.

Det är dock inte en helt ny företeelse; så ska det låta har ju blivit något av en svensk tradition.

Sming:

1. Vad kan detta bero på?

Eh, ett bra sätt att betona individen och "du är din egen lyckas smed" framför att faktiskt ha ordentligt, verkligt innehåll. Samma sak som hur arbetarklassen alltid framställs som lite dumma och comic relief i sitcoms osv.

Sming:

2. Ser du problematiken i det?

Ja.

Sming:

3. Gillar du dem uppräknade programmen själv?

Har aldrig sett något mer än typ... Råkade se lets dance 10 minuter men var så jävla tråkigt att jag dissade.


   
SvaraCitera