Aviseringar
Rensa alla

Överproducerar mina spottkörtlar?


Ämnesstartare

Ok detta händer då och då
men ibland får jag ett tryck vid hakan där spottkörtlarna sitter och då produceras det en massa mängd saliv. Men detta är dock mer flytande som vatten nästan och det smakar ganska salt, likt tårar. Detta gör så att jag måste stå vid toan och spotta i 5 minuter hela tiden. Min fråga är om någon vet vad detta beror på? Är det överproduktion  eller annat?


   
Citera
Ämnesetiketter

Tror detta är väldigt svårt för någon här att svara på tyvärr. Låter som att det är någonting ganska ovanligt eller så förstår jag inte riktigt din beskrivning. Att man börjar producera extra saliv kan bero på många saker. Det kan bero på hunger, att någon lukt triggar igång produktion, hormonutsöndring och liknande.  Jag får väldigt hög salivproduktion när jag äter någonting jag inte tål, jag tror det beror på att vävnaden blir irriterad och därför producerar mer saliv. Om den är salt kan det ju även vara någonting som kommer från näsans slemhinnor. Vet inte om det kan komma från tårkanalen? Tycker hursomhelst inte att det verkar vara något allvarligt om det inte gör ont eller är svullet. 

Jag rekommenderar dig att ringa vårdupplysningen eller att boka en tid till en vårdcentral. Troligen kommer de skicka en remiss till öron- näsa- halsmottagningen där de kan utreda det noggrannare. Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej förlåt jag skrev detta runt midnatt så jag var ju helt borta. Förlåt om du inte förstod min beskrivning. Jag vet inte dock, så fort jag får denna vätskan i  munnen så känns det som att mina kräkreflexer fast det är bara käken som spänner sig, inte magen. Kroppen bokstavligen tvingar mig till att spotta ut ''saliven'' och jag vet inte vad det kan bero på. Som sagt det känns mer flytande som vatten och smakar lika salt som tårar.


   
SvaraCitera