Aviseringar
Rensa alla

Överskrida 2500 poäng?


Ämnesstartare

Min fråga lyder. Kan jag överskrida mina gymnasiepoäng med 2600 poäng? Jag har precis gjort en prövning i prövningsenheten i moderna språk steg 2: Spanska (aldrig läst de innan) hade även saknat betyg i moderna språk steg 2. Nu undrar jag om jag kan läsa ett nytt moderna språk steg 1: Spanska. Då överskrider jag mina gymnasiepoäng med 2600 poäng. Kan jag då välja att ta bort den kursen jag då fick IG i, alltså Moderna språk: spanska?

Tacksam för svar!


   
Citera
Åtta

Anura:

Kan jag överskrida mina gymnasiepoäng med 2600 poäng?

Du har alltså läst 5100 poäng? Starkt jobbat.

Hur som helst så kan du göra det, ja. Prata med din studievägledare så fixar hon eller han det.


   
SvaraCitera
smisk

Åtta:

Du har alltså läst 5100 poäng? Starkt jobbat.

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Har för mig att det ligger en gräns på typ 3200 p, men vissa kurser behöver ej räknas till etc. Dessutom brukar rektor kunna ge specialtillstånd om man är värd detta (klarar av det).


   
SvaraCitera

Anura:

Kan jag då välja att ta bort den kursen jag då fick IG i, alltså Moderna språk: spanska?

Ja det är inga problem att välja bort det sämsta ämnet om det inte är kärnämne. Dock måste du räkna med IGt i spanska om moderna språk krävs för den universitetsutbildning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Ja det är inga problem att välja bort det sämsta ämnet om det inte är kärnämne. Dock måste du räkna med IGt i spanska om moderna språk krävs för den universitetsutbildning.

va menar du då?


   
SvaraCitera

Anura:

va menar du då?

Eftersom ditt slutbetyg ska bestå av 2500p får du välja bort det ämne där du har sämst betyg (moderna språk i ditt fall) när du räknar ut ditt betygssnitt. Om du däremot vill söka en kurs eller ett programm på universitetet aom kräver att du läst moderna språk kan du inte välja bort det ämnet, utan betyget i det ämnet kommer att räknas med i ditt betygssnitt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Om du däremot vill söka en kurs eller ett programm på universitetet aom kräver att du läst moderna språk kan du inte välja bort det ämnet, utan betyget i det ämnet kommer att räknas med i ditt betygssnitt.

jaha ok. vilka utbildningar kräver det då? Jag har för tillfället språk i : Moderna språk steg 1: Spanska: Godkänt. Moderna språk steg 2 (den jag vill ta bort): Spanska: IG.

Nu vill jag göra en prövning i moderna språk steg 1: Franska. Alltså två moderna språk steg 1.


   
SvaraCitera

from. i höstas kan du inte välja bort ämnen som det gått dåligt i, enligt skolverket. Innan var det så, men inte nu, sen meritsystemet infördes.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Eftersom ditt slutbetyg ska bestå av 2500p får du välja bort det ämne där du har sämst betyg (moderna språk i ditt fall) när du räknar ut ditt betygssnitt.

Är ganska säker på att man inte längre får ta bort poäng från sitt betyg och ersätta med andra ämnen.


   
SvaraCitera
blum
 blum

framtidstron lever:

Är ganska säker på att man inte längre får ta bort poäng från sitt betyg och ersätta med andra ämnen.

Joo om man läser för många poäng så är det ju alltid de bästa 2500 som räknas, fast kärnämnena kan man såklart inte räkna bort


   
SvaraCitera

framtidstron lever:

Är ganska säker på att man inte längre får ta bort poäng från sitt betyg och ersätta med andra ämnen.

Mycket möljigt att det är ändrat inför i år, vet bara att jag gjorde så när jag gick ut förra året.


   
SvaraCitera

Smörgåsmannen:

from. i höstas kan du inte välja bort ämnen som det gått dåligt i, enligt skolverket. Innan var det så, men inte nu, sen meritsystemet infördes.

vad konstigt att det var så för mig i höstas då[smile][wink]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

vad konstigt att det var så för mig i höstas då

Det gäller såklart de som gick ut gymnasiet förra våren.


   
SvaraCitera

Smörgåsmannen:

Det gäller såklart de som gick ut gymnasiet förra våren.

Blivande_japan:

vad konstigt att det var så för mig i höstas då[smile]


   
SvaraCitera