Aviseringar
Rensa alla

Övertänker


Ämnesstartare

övertänka
tänka igenom, överväga, besinna.

Hej jag e 17 år och kille.
Jag övertänker väldigt mycket, med det menar jag att jag tänker på saker som hänt, saker som kan/kmr hända, saker som kunnde hända, vrf de inte va så och så.

Exempel:
Tjejen festa i helgen, jag hatar att själv att festa.
Jag är väldigt orolig av mej men hon sa inge hände utan att hon och hennes kompisar hade kul.
Men jag övertänker så jag skapar "fantasi" att något hände men hon döljer det, och bygger upp det mer och mer så de nästan blir en film och mår skit över det.
Men om jag tänker efter så litar jag på henne och vet hon skulle aldrig va otrogen eller nått, när hon säger inge hände tar jag de som 100% sanning.

Någon som vet varför jag gör så? I mesta fall när jag övertänker så får det mej att må skit för tänker ofta dåliga/negativa saker. En sak jag tror kan vara anledningen till mitt övertänkande är att jag har ofta tråkigt och inge att göra.


   
Citera

sysselsätt dig med något där du slutar tänka. typ matlagning, läsning eller träning. gör det vid de tillfällena du känner att du börjar grubbla för mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sunk:

sysselsätt dig med något där du slutar tänka. typ matlagning, läsning eller träning. gör det vid de tillfällena du känner att du börjar grubbla för mycket.

Tack ska försöka hitta något (:
Brukar spela på datan å då tänker jag inte så mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det kan ju vara så att en annan person i din närhet som du har litat på mycket har svikit dig, och det kan va så att det har satt sina spår.


   
SvaraCitera

cynkz:

Någon som vet varför jag gör så? I

tänkt inte på varför du gör så, bara gör något
typ hugg ved


   
SvaraCitera
time
 time

Tråden flyttad från Forum PLUS/Övriga diskussioner


   
SvaraCitera
time
 time

Själv tycker jag att det är lite dumt att bara rekommendera att du ska sysselsätta dig med annat. Det känns som att fly från problemen lite och vad du behöver är väl snarare att lära dig lita på människorna nära dig! Tycker du ska skriva ner dina tankar, hur det känns när det är jobbigt, gå igenom på egen hand vad du kan göra för att lita på din tjej och för att bara chilla. Det är normalt att övertänka när man har dåligt självförtroende så det är det man ska jobba på och inte bara ställa sig och laga mat eller så.


   
SvaraCitera

När man tänker sådan skit gör man sig själv en otjänst, sätt dig istället ner och fundera kring var du tror hon tycker om dig, och tänk alla anledningar varför hon inte skulle vilja göra något sådant. När man sätter sig in i andras ställen blir det enklare att uppskatta sig själv.


   
SvaraCitera

sunk:

sysselsätt dig med något där du slutar tänka. typ matlagning, läsning eller träning. gör det vid de tillfällena du känner att du börjar grubbla för mycket.

vad bra du är[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

9889:

Det kan ju vara så att en annan person i din närhet som du har litat på mycket har svikit dig, och det kan va så att det har satt sina spår.

Asså jag hat väl haft sååå många dåliga förhållanden med svek och massa annat så kan vara lite därifrån.
MEN! har varit såhär innan det oxå så är mer jag som person.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

När man tänker sådan skit gör man sig själv en otjänst, sätt dig istället ner och fundera kring var du tror hon tycker om dig, och tänk alla anledningar varför hon inte skulle vilja göra något sådant. När man sätter sig in i andras ställen blir det enklare att uppskatta sig själv.

Försöker 😉 jag som litar på min tjej och vet hon aldrig skulle göra nåt VS min hjärna med alla hans fantasier från serier å annat drama som han gör till verklighet x)


   
SvaraCitera

amsi:

vad bra du är[love]

aw tack, detsamma!


   
SvaraCitera

cynkz:

Någon som vet varför jag gör så?

för att du har taskig självkänsla och svårt att hantera dina känslor.

i er relation bör ni hålla igång kommunikationen och prata om detta. var noga med att din flickvän inte ska känna sig anklagad. förklara vad du känner. berätta för henne vad som händer med dig när du nojar loss sådär.
i övrigt är det kanske något du ska ta tag i "paw rikhtight" om du känner att det stör din vardag.

cynkz:

En sak jag tror kan vara anledningen till mitt övertänkande är att jag har ofta tråkigt och inge att gör

ja sysselsättning är nog viktigt, samtidigt så är det förmodligen inte där problemet ligger, det är mest en bidragande faktor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

glöm:

för att du har taskig självkänsla och svårt att hantera dina känslor.

i er relation bör ni hålla igång kommunikationen och prata om detta. var noga med att din flickvän inte ska känna sig anklagad. förklara vad du känner. berätta för henne vad som händer med dig när du nojar loss sådär.

Grejen är jag kan börja tänka massa å må skit men om jag verkligen tänker efter och ser att jag litar på henne så lugnar jag mej, men sen kommer tankarna igen alltså min gärna får upp massa skit som jag inerstinne vet är bullshit.


   
SvaraCitera

cynkz:

Grejen är jag kan börja tänka massa å må skit men om jag verkligen tänker efter och ser att jag litar på henne så lugnar jag mej, men sen kommer tankarna igen alltså min gärna får upp massa skit som jag inerstinne vet är bullshit.

ja:

cynkz:

för att du har taskig självkänsla och svårt att hantera dina känslor.


   
SvaraCitera