Aviseringar
Rensa alla

Övertala MINA föräldrar?


Ämnesstartare

Jag är en tjej 15 snart fyllda 16. Jag är mogen för min ålder (min åsikt, tyck vafan du vill). Jag kan sköta mig själv och säga nej.

Jag och ett par till vänner tänkte dra på peace&love nästa år på egen bekostnad med sparpengar hit och dit.

Mina föräldrar är VÄLDIGT svårövertalade dock och nu vill jag ha lite bra argument. Jag har snart försökt med allt mitt lilla huvud kommit på.

- Betalar själv
- Vi håller ihop
- INGEN alkohol (vilket jag kan hålla)
- Inga droger (noway!)
det är visserligen fler men dom är värdelösa och fungerade inte överhuvudtaget.

Kom med lite förslag, hur övertalar ni era föräldrar?


   
Citera
höna

finns ju lugn camping och deluxecamping som du kan bo på

inte lika kaos där


   
SvaraCitera

Det är viktigt med dialog. Fråga varför de tycker att du inte bör åka och sedan får du se om du kan svara på deras argument på ett sjyst sätt.


   
SvaraCitera

trodde också att jag var mogen i den åldern.

diplomati är en process. Med ödmjuk framtoning bör det väll gå med de argument du har.


   
SvaraCitera

Fast hur mogen, snäll och duktig du än är så kommer det finns andra där som inte är det, hajjaru?


   
SvaraCitera

citybird:

Mina föräldrar är VÄLDIGT svårövertalade

asså vad har deras motargument varit so far?


   
SvaraCitera
kachin

De har inga "skelett i garderoben" du kan spela på då?

Typ
-ahmen DURÅ! Mamma, du åker ju till Eritrea när du var 15. Nu åker jag till Borlänge, same shit different name osv

men party hard sen [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

trodde också att jag var mogen i den åldern.

Tro mig, jag är inte den enda som inte kan tänka mig som 15 år.

isola:

Fast hur mogen, snäll och duktig du än är så kommer det finns andra där som inte är det, hajjaru?

Det kommer det ju finnas överallt hela tiden. Skolan är samma sak, jag dör inte för att det finns idioter i skolan, har jag fel?

solklart:

asså vad har deras motargument varit so far?

Dom har inte haft några än dom som är standard jag menar "du har inte åldern inne" "Det händer så mycket skit på sånt där" osv osv 🙂


   
SvaraCitera

citybird:

Det kommer det ju finnas överallt hela tiden. Skolan är samma sak, jag dör inte för att det finns idioter i skolan, har jag fel?

solklart:

Ja pga det är inte samma sak. Går du i en skola full med påverkade personer i alla åldrar som i princip ingen har koll på? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Går du i en skola full med påverkade personer i alla åldrar som i princip ingen har koll på?

Där har du en poäng. Bor dock i värsta knarkarkvarteret (ingen överdrift, påriktigt) och att dom vågar släppa ut mig här ensam men inte vågar släppa iväg mig dit där det är större koll, förstår jag bara inte. Dom säger att det har med att göra att det inte är så bra koll som man tror.

Hur bra koll är det där på en skala?


   
SvaraCitera

citybird:

äng. Bor dock i värsta knarkarkvarteret (ingen överdrift, påriktigt) och att dom vågar släppa ut mig här ensam men inte vågar släppa iväg mig dit där det är större koll, förstår jag bara inte. Dom säger att det har med att göra att det inte är så bra koll som man tror.

fast de kan ju inte kedja fast dig hemma, så det är ju inte heller samma sak.
var glad att de bryr sig istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

fast de kan ju inte kedja fast dig hemma, så det är ju inte heller samma sak. var glad att de bryr sig istället.

Det är jag, men det är bara 2 år och några månader kvar tills dom inte bestämmer längre, tycker det är dags att släppa på tyglarna lite.


   
SvaraCitera

citybird:

Dom har inte haft några än dom som är standard jag menar "du har inte åldern inne" "Det händer så mycket skit på sånt där" osv osv 🙂

å tjatigt! men kan du inte ta till med typ vad de själva gjorde när de var i din ålder? som de berättat för dig alltså


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

solklart:

å tjatigt! men kan du inte ta till med typ vad de själva gjorde när de var i din ålder? som de berättat för dig alltså

Åhjo visst kan jag det. Min far bodde i örebro när han var 15, sedan åkte han iväg med EN kompis och campade i dalarna (leksand/borlänge). När han var 17 åkte han till schweiz.

Har tystat min mor många gånger (på tiden jag tjyvrökte!) när jag kommit hem och hon hittat cigaretter på mitt rum och alltid dragit med den här:
- Som om du aldrig provade någonting när du var 13/14 då.
Blicken man fick, tystet som uppstod och sen känslan man fick då, jesus!


   
SvaraCitera

citybird:

Åhjo visst kan jag det. Min far bodde i örebro när han var 15, sedan åkte han iväg med EN kompis och campade i dalarna (leksand/borlänge). När han var 17 åkte han till schweiz.

Har tystat min mor många gånger (på tiden jag tjyvrökte!) när jag kommit hem och hon hittat cigaretter på mitt rum och alltid dragit med den här:
- Som om du aldrig provade någonting när du var 13/14 då.
Blicken man fick, tystet som uppstod och sen känslan man fick då, jesus!

precis!!!!! så om du kan försöka övertala din mamma först, så kan hon prata med din pappa, och sen kan du ju alltid ta upp det han fått göra OCH även lägga till att du är mycket mer ansvarig än han någonsin var! [cool][cool]


   
SvaraCitera