Aviseringar
Rensa alla

Övertala om dator!


Ämnesstartare

Hej!

Det är så att jag fyller 16 år nu i maj[smile] Och jag tänker önska mig en dator i present. Det är en bra speldator för ca:12 000 inkl. skärm. Nu till mitt problem. När jag pratade med min pappa idag om att jag önskar mig en dator för 12 000, så tyckte han att det var alldeles för mycket för en dator till mig. Men jag tycker inte att 12 000 är så "jättemycket", för jag skulle kunnat sätta ihop en dator som var betydligt dyrare. Mina kompisar har också egna datorer i ungefär samma prisklass, vissa till och med ännu dyrare.

Hur ska jag göra för att övertala mina föräldrar om att jag ska få en egen dator? Vilka argument ska jag använda?

Tack på förhand![smile]


   
Citera
Ämnesstartare

iamzzleeping:

Hur ska jag göra för att övertala mina föräldrar om att jag ska få en egen dator? Vilka argument ska jag använda?

Inte detta iaf:

iamzzleeping:

Mina kompisar har också egna datorer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iamzzleeping:

Hur ska jag göra för att övertala mina föräldrar om att jag ska få en egen dator? Vilka argument ska jag använda?

Säg att dagens samhälle är beroende av datorer och att det inte är som när de själva växte upp. Berätta hur förhållandet till vänner fungerar via datorn och berätta hur dina vänner resonerar. Säg att de flesta har sådana datorer. Fan det är bara att hitta på lite .P


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iamzzleeping:

Men jag tycker inte att 12 000 är så "jättemycket"

Då kan du ju spara ihop pengar och köpa den själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nu beror det ju på dina föräldrars ekonomi, hur gärna de än skulle vilja ge dig en så kan de inte skita fram 12000 [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tänkt den som endast hade problemet att inte få en dator för 12k när man var 16år. Så för i helvete så vara så girig, jobba ihop pengar själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

In Repair:

Säg att dagens samhälle är beroende av datorer och att det inte är som när de själva växte upp. Berätta hur förhållandet till vänner fungerar via datorn och berätta hur dina vänner resonerar. Säg att de flesta har sådana datorer. Fan det är bara att hitta på lite .P

Bra argument[bigsmile] Tack![smile] Ska testa dom senare ikväll[y]


   
SvaraCitera
elinc

iamzzleeping:

för jag skulle kunnat sätta ihop en dator som var betydligt dyrare.

Do it then?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

nu beror det ju på dina föräldrars ekonomi, hur gärna de än skulle vilja ge dig en så kan de inte skita fram 12000 [rolleyes]

Jo om man har stoppat upp pengar där bak [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Tänkt den som endast hade problemet att inte få en dator för 12k när man var 16år. Så för i helvete så vara så girig, jobba ihop pengar själv.

Då kan jag väl tillägga då att jag är villig att arbeta för att betala ungefär hälften utav datorn, sen så har jag lite pengar redan nu också[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iamzzleeping:

Men jag tycker inte att 12 000 är så "jättemycket",

Inte för en speldator nä, men 12.000 är ca vad en undersköterska i kommunen får ut på en månad på en 85% tjänst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iamzzleeping:

Då kan jag väl tillägga då att jag är villig att arbeta för att betala ungefär hälften utav datorn, sen så har jag lite pengar redan nu också[smile]

Säg det till dina föräldrar då? Sen så kan du ju lätt få ihop en bra dator för mindre pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

Inte för en speldator nä, men 12.000 är ca vad en undersköterska i kommunen får ut på en månad på en 85% tjänst.

Ja ungefär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

nu beror det ju på dina föräldrars ekonomi, hur gärna de än skulle vilja ge dig en så kan de inte skita fram 12000 [rolleyes]

Det är inte så att vi har problem med ekonomin. Så jag tror inte att det skulle bränna hål i plånboken direkt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

In Repair:

Jo om man har stoppat upp pengar där bak

måste vårda mitt språk[blush]


   
SvaraCitera