Aviseringar
Rensa alla

Övertyga mig om gud(ar)s existens!


Ämnesstartare

Finns säkert många såna här trådar, men fuck det här kommer en till[smile]

Vad övertygade dig om guds existens (vilk/en/a gud(ar))?

Vilka bevis för dess existens tror du på?

Vad kan övertyga en kritiker om att det finns en eller flera deiteter eller andra övernaturliga ting?

Snälla håll er till ämnet och försök hålla en seriös nivå.

[y][love]


   
Citera
SLCD
 SLCD

hixaren:

Vilka bevis för dess existens tror du på?

Trodde religion handlade om att acceptera att det inte finns några bevis mao tro.

hixaren:

Vad kan övertyga en kritiker om att det finns en eller flera gudar eller andra övernaturliga ting?

Beror på kritikern? Finns nog ingen universallösning.
Image


   
SvaraCitera

e=-1^(i/pi)

är väl en klassiker. Annars har jag ej hört talas om något konkret bevis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jojOzZz:

e=-1^(i/pi)

Utveckala, plx.

Har aldrig hört

SLCD:

Trodde religion handlade om att acceptera att det inte finns några bevis mao tro.

Nja, det är ju inte riktigt sant...tänker på typ Thomas av aquino, Pascal, ontologiska beviset, det kosmologiska beviset osv...

SLCD:

Beror på kritikern? Finns nog ingen universallösning.

Hmm, jo det är ju sant, men bevis som tål kritisk granskning och inte är något naivt flum:P


   
SvaraCitera

hixaren:

Utveckala, plx.

Har aldrig hört

lol
skrev fel, fail av mig.
Ska vara

1 = -e^(i/pi), då kanske det är lite lättare att förstå xD

Ska jag utveckla ändå, eller behövs det öht?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jojOzZz:

1 = -e^(i/pi)

Hmm nä:P Fattar fortfarande inte:P

Förklara är du snäll


   
SvaraCitera

hixaren:

Förklara är du snäll

Okej, np

Enligt euler, är e^ix = cos(x) +isin(x)

Insättning x=pi (som i den grekiska siffran, vars värde är approximerat 3.14...)
Ger oss

eî*pi = cos(pi) + isin(pi)
Enhetscirkeln ger oss (antar att vinklarna mäts i radiander) att
cos(pi)=-1
sin(pi)=0

dvs

e^i*pi = 1
1=-e^i*pi.

Lol, såg att jag fått in ett delat med tecken tidigare, måste vara trött.


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

hixaren:

Hmm, jo det är ju sant, men bevis som tål kritisk granskning och inte är något naivt flum:P

Det brukar ju fungera.

hixaren:

Nja, det är ju inte riktigt sant...tänker på typ Thomas av aquino, Pascal, ontologiska beviset, det kosmologiska beviset osv...

Alla de där argumenten faller lite eftersom att de utgår från att gud finns, samt bristen på påvisbara fakta.


   
SvaraCitera

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jojOzZz:

e^i*pi = 1
1=-e^i*pi.

okej...men på vilket sätt har det med saken att göra?:P Hur förklarar det guds existens?

SLCD:

Alla de där argumenten faller lite eftersom att de utgår från att gud finns, samt bristen på påvisbara fakta.

Jag har iofs inte helkoll på dem, men jag skulle nog också säga att de faller lite på att de lättvindigt utesluter allt annat än gud som förklaring...och att de är väl förutsättande...

Men många teister idag och förr skulle inte hålla med...

köttfärssås:

bild

Att två väl utvalda bilder liknar varandra skulle bevisa att det finns en gud?

Kom igen nu UM lite, liiiiiite seriöst![smile]


   
SvaraCitera

hixaren:

okej...men på vilket sätt har det med saken att göra?:P Hur förklarar det guds existens?

ser du inte hur vackert det är?


   
SvaraCitera

alltså när folk ska börja förankra religion vetenskapligt med att gud skapade förutsättningar för mikroevolution och gud skapade big bang osv så förkastar dom ju i stort sett bibeln, koranen whatever och dessa ska ju vara ganska grundläggande i ens tro, till slut så kompromissar man så mycket att ens heliga skrift till slut bara blir den blodiga sagoberättelse den faktiskt är. Så den här tråden blir nog bra även om det kommer in religiösa nutcases som ska lägga fram sina argument.


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

hixaren:

Men många teister idag och förr skulle inte hålla med...

De kommer aldrig hålla med, det enda ateisterna kan göra är att se till att de samhällsbärande institutionerna är sekulära.

dazed_and_confused:

. Så den här tråden blir nog bra även om det kommer in religiösa nutcases som ska lägga fram sina argument.

Det är ju då det blir roligt [bigsmile]


   
SvaraCitera

hixaren:

Vad övertygade dig om guds existens


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SLCD:

De kommer aldrig hålla med, det enda ateisterna kan göra är att se till att de samhällsbärande institutionerna är sekulära.

Va?

Jo det är klart att alla offentliga instanser måste vara sekulerade, men det jag menade var att det finns många troende, präster, imamer, religiöst lärda som tror på de "bevisen" som lagts fram, man lägger fortfarande fram nya "bevis" för guds existens...även om det mesta idag handlar om att säga att vetenskapen inte kan förklara det eller det då måste gud ligga bakom...

men men...Finns det inga religösa människor här som kan varför de tror på gud och varför jag också bör göra det?


   
SvaraCitera