Aviseringar
Rensa alla

Övervåld.. Mot ett barn!??


Ämnesstartare

Vad jag har hört så ska barnet ha gjort helt galna saker innan han blev anhållen. Förutom att han tjuvåkte ska han även ha attackerat resenärer genom att både spotta och bita. Stämmer detta så verkade ungen vara helt rabiat och därmed en fara för andra, men kanske framförallt för honom själv. Helt rätt att ta hand om honom men naturligtvis måste ju en 90-kilos vakt kunna kontrollera ett barn som väger mindre än hälften så mycket som honom själv utan att behöva göra som han gör i filmen.

Dock har jag svårt att tro att barnet ifråga bara är 9 år. Ser betydligt äldre ut än så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frugan : Han lär sig antagligen att inte lita på säkerhetsvakter..

Ja, men vad ska dom göra, hytta med fingret? De kan inte göra så mycket mer än att hålla fast honom. De är inte utbildade barnpedagoger, de finns där för allmänhetens säkerhet.


   
SvaraCitera
Kudhos

Någon som har lite mer info än bara det man ser?

Ser hemskt ut, skulle säkert kunna ha skötts på bättre vis. Ordningsvakten var oprofessionell. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Vad jag har hört så ska barnet ha gjort helt galna saker innan han blev anhållen. Förutom att han tjuvåkte ska han även ha attackerat resenärer genom att både spotta och bita. Stämmer detta så verkade ungen vara helt rabiat och därmed en fara för andra, men kanske framförallt för honom själv. Helt rätt att ta hand om honom men naturligtvis måste ju en 90-kilos vakt kunna kontrollera ett barn som väger mindre än hälften så mycket som honom själv utan att behöva göra som han gör i filmen.

Vad jag har läst bad polisen vakten att hålla fast ungen tills polisen kunde komma och omhänderta honom för brott.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

han ska bli vuxen  han mä


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:
Någon som har lite mer info än bara det man ser?

Ser hemskt ut, skulle säkert kunna ha skötts på bättre vis. Ordningsvakten var oprofessionell. 

Läste någon facebook-kommentar från någon som sa att hon var på samma tåg som pojken som senare blev anhållen. Han ska tydligen förutom att ha plankat både ha spottat och bitit andra passagerare. Han ska dessutom ha varit misstänkt för stöld. Så att det skulle vara en oskyldig stackars pojke som bara begått lite hyss stämmer troligtvis inte.


   
SvaraCitera

Eftersom man inte får reda på hur ungen betet sig så är det svårt att bedöma. 


   
SvaraCitera
Kudhos

NiklasW:

Läste någon facebook-kommentar från någon som sa att hon var på samma tåg som pojken som senare blev anhållen. Han ska tydligen förutom att ha plankat både ha spottat och bitit andra passagerare. Han ska dessutom ha varit misstänkt för stöld. Så att det skulle vara en oskyldig stackars pojke som bara begått lite hyss stämmer troligtvis inte.

Källa? Inte att jag misstror dig men jag skulle vilja se mer utav händelsen. OM det stämmer så är behandlingen lite väl hård(Borde ju räcka att gripa ungen och tvinga att sitta tills aina kommer liksom). Men jag är inte ordningsvakt, han kanske följde protokoll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Han gör ju motstånd i videon varför vakten måste vidta åtgärder för att hålla kvar honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Leif Svensson är säkerhetschef på Jernhusen som äger centralstationen. – Vakterna uppmanades av polisen att kvarhålla dem eftersom de var efterlysta och försökte fly."

Källa: http://www.sydsvenskan.se/malmo/vakt-dunkade-nioarings-huvud-i-marken-/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Enligt Lönnebo hade en av pojkarna bitit och sparkat den ene ordningsvakten så att denne senare fick uppsöka sjukhus:"

Källa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/vakt-dunkade-nioarings-huvud-i-stengolv/

Känner inte mycket sympati för dessa ligister.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:

Källa? Inte att jag misstror dig men jag skulle vilja se mer utav händelsen. OM det stämmer så är behandlingen lite väl hård(Borde ju räcka att gripa ungen och tvinga att sitta tills aina kommer liksom). Men jag är inte ordningsvakt, han kanske följde protokoll.

Den enda källan är som sagt en facebook-kommentar som jag sett flimra förbi när jag tagit del av rapporteringen kring händelsen. Inte den säkraste källan naturligtvis, men ändå. Ska se om jag kan hitta den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:

Källa? 

Det är som sagt aldrig så lätt som vissa vill få det till: 
2015-02-10_1808


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det bästa sättet för bägge inblandade  när man håller fast någon är att ge den man håller fast så lite utrymme som möjligt att röra sig. Det är när man har möjlighet att vrida och kasta sig som man har möjlighet att skada andra men också sig själv. 
Det bästa är då att sätta personen i ett ledlås. Detta behöver inte alls vara skadligt eller göra ont. Men vi såg detta förra året(?) i en liknande situation med en ung kille + en ordningsvakt. Det blev ett ännu större ramaskri och folk trodde vakten höll på att bryta armen av ungen.

Att bara gränsla och lägga vikt över killens huvud är det näst bästa alternativet. Med största sannolikhet har ungen inga men alls från händelsen. De han kan ha dragit på sig har han givetvis ådragit sig själv då han vägrar vara still.

Är intresserad av hur ni i tråden tycker man ska göra för att hålla fast någon i samma situation. Hålla honom i handen och hota med att ringa mamma?


   
SvaraCitera
Kudhos

NiklasW:

Det är som sagt aldrig så lätt som vissa vill få det till: 

ifall den storyn är sann så är det ju inte så konstigt att ordningsvakten håller huvudet på ungen mot marken. 

Vem fan bits? 


   
SvaraCitera