Aviseringar
Rensa alla

Överviktig


Ämnesstartare

Jag är en tjej på 22 år som har ett stort problem; jag kämpar dagligen med min övervikt. Jag är 166 lång väger 86 kg, har ett bmi på 31,6. Jag har träffat en dietist men det hjälpte inte och EFTER jul ska jag få träffa en läkare men det känns länge dit. Jag ligger också på gränsen att få äta p-piller eftersom jag är så överviktig, sen så finns det alltid risk med diabetes, blodpropp, hjärt kärlsjukdomar vid övervikt. Jag har sökt hjälpt, försöker kämpa men nu orkar jag inge mer. Jag har provat olika dieter massa krafs ingenting fungerar. Jag orkar snart inge mer, finns det någon mer här på UM som kämpar som jag, har någon nåt tips??


   
Citera

Motionerar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja det gör jag.. har dock inte råd att träna men promenerar och så brukar jag cykla också när vädret tillåter..


   
SvaraCitera

Bli stöttad av en vän! [bigsmile]

Personen behöver inte ha övervikt själv, men kan hjälpa ändå. Det är roligare attta promenader och träna tillsammans. Känner man vissa dagar för att inte ge sig ut att träna är det någon som tvinger ut en.
När man är med den hjälper den en att motstå onyttiga val.

Dessutom är det sjukt bra om man under 1 vecka försöker motstå allt med socker i. Låter svårt, men går.

Äter man inget socker utsöndrar kroppen inget insulin. Äter du socker utsöndrar kroppen insulin, det blir obalans, en obalans kroppen vill rätta till med med ännu mer socker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jo men tyvärr har jag inte så mkt vänner men tycker ideen är väldigt bra, jag har försökt att inte äta något sött eller bara äta godis en gång i veckan emn det håller i kanske 2-3 veckor sen är jag tillbaka i samma gamla spår igen.. min mamma är hela tiden på mig om att jag ska gå ner och fäller massa pikar och hon äter själv GI-metoden och är helt frälst har gått ner 10 kg så hon tycker också att jag ska äta GI.. dessutrom är inte bara mamma på mig utan typ hela släkten.. gör allting mkt lättare - NOT.


   
SvaraCitera

Marielle Hagblad:

Känner man vissa dagar för att inte ge sig ut att träna är det någon som tvinger ut en.
När man är med den hjälper den en att motstå onyttiga val.

!

Är man tjock kan det vara svårt att komma igång med träningen, mest att man inte tror det är någon idé och för att man inte ser resultat så fort, men så är det för alla. Så behåll disciplinen.
Ge inte upp!


   
SvaraCitera

Har jag skickat ett PM till dig?
Jag skrev ett PM men jag hitta den inte i mitt utkast? [confused]

Tips:
* Först och främst måste du hitta MOTIVATION, du måste bestämma dig och vilja, annars funkar det inte
* Undvik att äta allt sött
* Ät små portioner och ofta (var tredje timma)
* Ät mycket frukt och grönt
* Rör dig (du behöver inte springa som en tok utan gå snabbt så du känner att pulsen ökar)

Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ewelajna:

metoden och är helt frälst har gått ner 10 kg så hon tycker också att jag ska äta GI.. dessutrom är inte bara mamma på mig utan typ hela släkten.. gör allting mkt lättare - NOT.

Det enda som finns för att gå ner i vikt är att äta lagom mycket och motionera lagom. "Det är när du äter och motionerar fel som din kropp kommer i obalans och du får problem av olika slag." Stod det i min biologibok i nian[crazy][y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sluta äta p-piller. Då kommer du gå ner i vikt


   
SvaraCitera

du kan gå ner mkt i vikt bara på ändra dina matvanor. T.ex undvik att äta sött och ta bort en bit av basmaten(kolhydraterna) och tillsätt med mer sallad istället[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aiton:

du kan gå ner mkt i vikt bara på ändra dina matvanor. T.ex undvik att äta sött och ta bort en bit av basmaten(kolhydraterna) och tillsätt med mer sallad istället

jo jag vet det, försöker unvika sött men faller som sagt hela tiden tillbaka.. kan hålla uppe i 1 eller 2 veckor men sen s¨å vet jag inte vad som händer... jag har provat GI och jag gick ner men tycker dock att jag blir fortare hungrig när man ersätter potatis/pasta/ris med salla.. dessutom är jag fattig student som lever på fiskpinnar, korv, nudlar m.m har inte råd med så mkt annat..

* Först och främst måste du hitta MOTIVATION, du måste bestämma dig och vilja, annars funkar det inte
* Undvik att äta allt sött
* Ät små portioner och ofta (var tredje timma)
* Ät mycket frukt och grönt
* Rör dig (du behöver inte springa som en tok utan gå snabbt så du känner att pulsen ökar)

Jag tror också att mkt sitter i motivationen, sen så har jag provat att undvika sött.. det har inte gått nå¨vidare utan har ätit sött 1 ggr/veckan men det har hållt kanske 2-3 veckor sen vet jag inte vad som händer... och det har det gjort varje gång jag har försökt.Jag går ut och går så ofta jag kan.. dessvärre har jag ibland längre dagar på skolan så jag är hemma vid 18 tiden.men tar de chanser jag får.. sen så tyckler jag inte om att gå ut ensam då det är mörk.


   
SvaraCitera

Yoghurt dieten.


   
SvaraCitera

Ewelajna:

Jag tror också att mkt sitter i motivationen, sen så har jag provat att undvika sött.. det har inte gått nå¨vidare utan har ätit sött 1 ggr/veckan men det har hållt kanske 2-3 veckor sen vet jag inte vad som händer... och det har det gjort varje gång jag har försökt.Jag går ut och går så ofta jag kan.. dessvärre har jag ibland längre dagar på skolan så jag är hemma vid 18 tiden.men tar de chanser jag får.. sen så tyckler jag inte om att gå ut ensam då det är mörk.

Det är jobbigast i början. När dessa två-tre veckorna har gått så kan du ju förbereda dig. Det tar oftast någon vecka (det är olika från person till person) hur lång tid det behöver gå innan man känner ett sug. Men när man kommit över det suget så känner du inget sug längre.

Kan du inte be någon kompis följa med? Har du hund eller kan passa en hund?

Än en gång, har du fått något PM av mig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ta en promenad med helst stavar i rask takt varje morgon innan frukost i ungefär en halvtimme

Träna utöver det minst 3 ggr i veckan.
Ät nyttigt. Undvik vetemjöl och socker.

Lycka till! [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bitch:

Det är jobbigast i början. När dessa två-tre veckorna har gått så kan du ju förbereda dig. Det tar oftast någon vecka (det är olika från person till person) hur lång tid det behöver gå innan man känner ett sug. Men när man kommit över det suget så känner du inget sug längre.Kan du inte be någon kompis följa med? Har du hund eller kan passa en hund?

Men det är oftast efter dom två tre veckorna jag slutar... det blir som att jag ger upp.. Har inte så många kompisar och de få kompisar jag har, har alltid fullt upp med skola, jobb, annat... Nope har inte fått något PM av dig..


   
SvaraCitera