Aviseringar
Rensa alla

Övningskörning - en fråga


mrman:
Man ska blinka när man ska ut ur rondellen och inte när man ska in i den. Så ja det blir alltid högerblink när man ska ut.

Men om man ska till vänster blinkar man ju vänster när man åker in i rondellen.


   
SvaraCitera

terrormat:

Men om man ska till vänster blinkar man ju vänster när man åker in i rondellen.

Och om man ska till höger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Du ska blinka när du kör in också, med undantaget om du ska rakt fram, då blinkar du endast när du kör ut ur rondellen. 

Men som Niklas sa så kanske jag inte heller ska blinka när jag är placerad på höger körfält och ska till vänster. Utan blinkar sedan då jag ska ut ur rondellen, precis som när jag ska rakt fram som du sa. 

S3ON:

Fick du ditt körkort i ett cornflakespaket eller??? TardigArg

Hahaha, söt


   
SvaraCitera

Om vi säger att du ska ut på den tredje avfarten så borde du blinka vänster innan du sen ska blinka vänster för att komma ut (och då har du förmodligen placerat dig på höger sida av rondellen).

Om du ska ta första avfarten, blinka höger innan du kommer in i rondellen.

Ska du köra rakt fram så brukar åtminstone jag inte blinka alls förrän jag kört förbi den första avfarten och håller mig på höger sida och blinkar då höger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

terrormat:

Men om man ska till vänster blinkar man ju vänster när man åker in i rondellen.

Aa, men samma sak när man är placerad på höger körfält och ska till vänster? Osäker..


   
SvaraCitera

Also: Det finns en speciell jävla plats i helvetet för personer som inte blinkar ut ur rondeller.


   
SvaraCitera

candycrush:

Aa, men samma sak när man är placerad på höger körfält och ska till vänster? Osäker..

Om du är i en tvåfilig rondell och ska till vänster ska du vara placerad i vänster körfält för att sedan byta fil när du passerat avfarten som är innan den du ska svänga av. Om du är i höger körfält och blinkar vänster kommer du förvirra andra bilister genom att få dem att tro att du ska byta till vänster fil.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

terrormat:

Om du är i en tvåfilig rondell och ska till vänster ska du vara placerad i vänster körfält för att sedan byta fil när du passerat avfarten som är innan den du ska svänga av. Om du är i höger körfält och blinkar vänster kommer du förvirra andra bilister genom att få dem att tro att du ska byta till vänster fil.

Men om båda körfälten går åt vänster så ska man sträva efter att hålla sig åt det högra körfältet..


   
SvaraCitera

candycrush:

Men om båda körfälten går åt vänster så ska man sträva efter att hålla sig åt det högra körfältet..

Pratar vi fortfarande om rondeller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

terrormat:

Pratar vi fortfarande om rondeller?

Aa! Ibland när man ska in i en rondell så visar skyltarna att båda körfälten går åt vänster.

Det betyder att jag kan placera bilen åt höger (som vanligtvis går åt höger och rakt fram) och köra åt vänster. Då var min fråga hur det går till när man ska blinka, utan att det ska bli missförstånd.

Det som låter klokast är att precis som när man ska rakt fram inte blinka, och när man sedan passerar refugen blinka ut åt höger. Dock har jag fått lära mig av en trafiklärare att man ska blinka åt vänster fram till refugen. Detta skapar dock missförstånd..


   
SvaraCitera

passaro: orkar aldrig blinka, vare sig det gäller rondeller eller något annat.

LedsenIcke!ArgGråter


   
SvaraCitera

candycrush: Men som Niklas sa så kanske jag inte heller ska blinka när jag är placerad på höger körfält och ska till vänster.

Jo, det ska du! Oavsett om det kan misstas med att du håller på att byta fil eller ej. Så fick jag lära mig på min trafikskola 2011. Gjorde även på så vis under uppkörningen och blev inte kuggad.


   
SvaraCitera

candycrush: Dock har jag fått lära mig av en trafiklärare att man ska blinka åt vänster fram till refugen.

När du ska rakt fram?! Hmm så fick ej jag lära mig, men kanske är nya regler? Fråga trafikläraren om det osv! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Jo, det ska du! Oavsett om det kan misstas med att du håller på att byta fil eller ej. Så fick jag lära mig på min trafikskola 2011. Gjorde även på så vis under uppkörningen och blev inte kuggad.

Så när jag ska åt vänster och kör på höger körfält ska jag blinka åt vänster fram till refugen?

S3ON:

När du ska rakt fram?! Hmm så fick ej jag lära mig, men kanske är nya regler? Fråga trafikläraren om det osv! 

Nejnej inte när man ska rakt fram. Utan när man ska åt vänster och är placerad på höger körfält. (((Endast om det är skyltar som visar på att båda körfälten går åt vänster))).


   
SvaraCitera

candycrush: Så när jag ska åt vänster och kör på höger körfält ska jag blinka åt vänster fram till refugen?

Yes, sedan blinka höger när du kör ut givetvis. På så vis fick jag lära mig under 2011 som sagt iaf. 

candycrush: Utan när man ska åt vänster och är placerad på höger körfält. (((Endast om det är skyltar som visar på att båda körfälten går åt vänster))).

Mjo, ska du åt vänster ska du blinka vänster enda fram till refugen oavsett vad skyltarna eller vägbanan visar, alltid bättre att blinka en gång för mkt än för lite! Blink


   
SvaraCitera