Aviseringar
Rensa alla

[Övningskörning] Väntat i 3 Månader snart, måste skicka in läkarintyg om ADHD...


Ämnesstartare

Okej, när jag fyllde 16 var jag så glad över att börja övningsköra, så jag gick handledarkursen och skickade in alla papper osv.

Det har nu gått 3 månader och jag har fortfarande inte fått något besked. Och jag kanske vet varför... Kanske för att jag har ADHD. Men ärligt talat, jag brukar aldrig tänka på det och ingen som jag känner har någonsin ens märkt det. Tvärtom, folk säger att jag är för lugn och snäll o.0

Iaf, jag klurade ut att jag förmodligen behöver skicka in ett läkarintyg. Alltså, hur kränkandes är inte det? Fick googla fram svaret. Så drygt, varför ska man också behöva vänta längre än vad andra ha behövt göra? Dessutom stod det inte att man skulle skicka med ett intyg ifall man hade adhd.. Men kunde inte transportstyrelsen kontakta mig isåfall!!!?????? Jag som varje dag i 3 månader väntat på att få mitt besked hemskickat...

Vad ska jag göra nu? Har kontaktat transportstyrelsen via e-mail och ska ringa dom imorgon. Känner mig sjukt kränkt och tycker att den lagen är så kränkande och onödig, vanliga människor kan också vara farliga i trafiken men behöver inte skicka läkarintyg...

[cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry]
[sad][sad][sad][sad][sad][sad][sad][sad][sad][sad]
[shake][shake][shake][shake][shake][shake][shake][shake][shake]

Kommer jag få vänta lika länge nu efter jag skickar läkarintyget? Seriöst, jag har redan betalt allt o sånt och läste nyss om en som hade samma problem som fick vänta i 6 månader tills hon fick sitt tillstånd. Finns det inget sätt att få den fortare? Jag som hade planerat att få den redan i Maj eller Juni så att jag kan börja övningsköra under sommarlovet, sen börjar jag gymnasiet och har massa plugg (NV - Naturvetenskap). -.-

Hjälp tack? Många frågor... Sorry for that ^^


   
Citera
Ämnesetiketter

iTACHiiSAN:

Iaf, jag klurade ut att jag förmodligen behöver skicka in ett läkarintyg. Alltså, hur kränkandes är inte det?

Grejen med ADHD är ju att du kan bli för impulsiv i trafiken. Men det går ju att medicinera om det skulle vara nödvändigt.

iTACHiiSAN:

Så drygt, varför ska man också behöva vänta längre än vad andra ha behövt göra?

Händer nog inte bara för dig. Hade en kompis som behövde vänta flera månader på sitt också. Tror att det har att göra med att de har för lite personal på vägverket.

iTACHiiSAN:

Vad ska jag göra nu? Har kontaktat transportstyrelsen via e-mail och ska ringa dom imorgon.

Låter bra[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Grejen med ADHD är ju att du kan bli för impulsiv i trafiken. Men det går ju att medicinera om det skulle vara nödvändigt.

Jag vet, har medicinerat i typ 6 år nu.. Men grejen är, det finns vi som har så mycket damp/adhd så att vi kan kontrollera vår ilska, koncentration. Ingen jag känner vet ens om att jag har ADHD för folk tror att jag är normal, - Nej, de tror att jag är för lugn för att vara normal. Det är bara för att jag vet att det är onödigt att lägga energi på att vara arg.... Eller så har jag helt enkelt bara lärt mig att kontrollera min ilska och mig själv utan att någon behövt lära mig.

[cute][cute][cute][cute][cute][cute][cute][cute][cute][cute]

Medicinen hjälper ingenting om du frågar mig, jag tar den för att läkarna rekommenderar att man slutar efter man gått ut skolan, så att den inte påverkar min koncentration i skolan...

[cute][cute][cute][cute][cute][cute][cute][cute][cute][cute]

Men liksom, jag har väntat i 3 månader... Och kommer jag få vänta ytterligare 3 månader eller längre nu!? Min kompis skickade in papprerna för 3 veckor sen. Han fick dom idag. Jag skickade in mina för 3 MÅNADER sen. [tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][t ard][tard][tard]

Jag ville övningsköra nu under sommaren. Vet du hur kränkt jag blev när jag läste att det tar mycket längre tid och att det är svårare för dom som har ADHD att få tillstånd? Kan man inte typ göra något åt detta o.0 Seriöst, vi som lider av detta problem borde få skadestånd eller något för diskriminering. [sad][cry]


   
SvaraCitera

Sluta säg att du känner dig kränkt.

Fattar inte du att folk med psykiska problem/funktionshinder osv kan vara en fara för trafiken? Hur har du tänkt att dem ska veta att det inte märks på just dig om du inte skickar med något läkarintyg? [t ard]

Du skulle tänkt på det tidigare. Du skulle skickat in dina papper tidigare.

Det är fanimej ingen diskriminering. Men du tycker att folk med vapen ska få gå på flygplan? Om än lite överdrivet så kan man nästan <nästan> säga att det är samma sak. Om du hade haft en grövre form av ADHD så hade det seriöst varit livsfarligt för dig (och andra bilar i trafiken) att köra bil. Nu har du kanske en mildare form, men hur fan ska dem veta det?!

Sluta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är sommar -Mindre personal.
Det beror också på ditt förflutna. Om du gjort något olagligt som anmälts o.d.
Eller så är din handledare inte godkänd. H*n måste ha haft körkort i minst 5 år (under de senaste 10) bl.a.
Sen kan det också vara så enkelt att de glömt det. Ring dem. Då kan du också förklara läget.

Sen måste jag också säga att det inte alls är en diskriminering, om det nu skulle vara så att det beror på din ADHD. Det är en neuropsykiatrisk diagnos, som kan göra att man är extra farlig i trafiken. Det vet ju du med.
Det enda du kan göra är att ringa och fråga vad som tar sådan tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja men ni får det att låta som om folk med ADHD är farliga, seriöst, chilla! [no-no][no-no][no-no][no-no][no-no][no-no]

De, eller jag känner inga, men vi är väl vanliga människor vi med -.- Men liksom, jag fattar poängen, men de har ju inte hört av sig, man kan inte nå dom via telefon på flera dagar pga "för lång kö", de har stängt kontoret i min stad och kan endast nås i Örebro, de svarar inte på mitt mejl...

Seriöst, det där med fara i trafiken var de onödigaste jag hört. Det finns galningar och sjukare förare i trafiken som är "normala".
[tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard]

Just det. Angående att jag har gjort något brott förut eller så kan glömmas, eftersom jag inte är den typen av personen. Jag är typ, hmm, pluggis? Gick ut med nästan alla MVG i 9an. Och min farsa har haft körkort i 30 år och mina syskon har övningskört normalt så det är nog angående läkarintyget, men dom hörde aldrig av sig.

Gjorde så att jag skickade ett brev för några dagar sen och hoppas verkligen på att få ett svar. Tråden kan för övrigt stängas/raderas.

Tack.. [ops]


   
SvaraCitera

Sluta tycka så synd om dig själv. Hela diagnosen ADHD består utav en bunt olika drag som ine är särskilt bra i trafiken. Tycker du verkligen att det är så konstigt att de i så fall vill ha en läkarbedömning? Epileptiker får inte heller körkort utan restriktioner.


   
SvaraCitera

iTACHiiSAN:

Seriöst, det där med fara i trafiken var de onödigaste jag hört. Det finns galningar och sjukare förare i trafiken som är "normala".
[tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard]

Men folk med ADHD är EXTRA farliga. Har du fortfarande inte förstått det? [t ard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard]


   
SvaraCitera

iTACHiiSAN:

Iaf, jag klurade ut att jag förmodligen behöver skicka in ett läkarintyg. Alltså, hur kränkandes är inte det?

Det står ju iof på blanketten du fyller i, på baksidan. Om du tagit dig tiden att läsa allt.


   
SvaraCitera

Har väntat nästan lika länge som du. Tror det beror på att de prioriterar de som snart ska fylla 18.


   
SvaraCitera

Fuck u alla korkade people. De som fått diagnosen har antagligen också fått hjälp att hantera sina problem, och är därför också betydligt mindre farliga i trafiken än er andra dampbarn.

Dra åt helvete och trevlig helg [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tula:

Fuck u alla korkade people. De som fått diagnosen har antagligen också fått hjälp att hantera sina problem, och är därför också betydligt mindre farliga i trafiken än er andra dampbarn.

Dra åt helvete och trevlig helg [love]

Äntligen någon som förstår! [cute]

mediakatt:

Sluta tycka så synd om dig själv. Hela diagnosen ADHD består utav en bunt olika drag som ine är särskilt bra i trafiken. Tycker du verkligen att det är så konstigt att de i så fall vill ha en läkarbedömning? Epileptiker får inte heller körkort utan restriktioner.

Sluta tjata om ADHD som om du vet bättre än mig vad det innebär när det inte är du som lider av det. [shake] Jag behöver inte höra det av varenda person som skriver. Som jag sa, de finns normala personer som också är farliga i trafiken men som slipper skicka in läkarintyg. Man borde begära intyg från alla personer för att veta ifall de är helt friska. Jag kunde lika med struntat i att kryssa i den rutan! Men jag är inte dum. Och hela poängen är, varför ska vi som kryssar i sådana rutor få vänta jätte jääääättee länge och hamna sist i kön helt plöstligt?

Tänk efter. När jag fyllde år och skickade in mina blanketer för 3 månader sen borde dom knappt haft semester, kommer tillochmed ihåg att de fanns snö på sidan av gatan! Och helt plöstligt, så får en kompis som skickar in sina papper den 20 Juni, så får han dom den 12 Juli..
[tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard]

Den lagen är så orättvis, alla kan vara en fara i trafiken därför bör dom också begära läkarintyg från vanliga personer. "Vanliga". De finns dom kaxiga och sjuka personerna som bråkar och allt i skolan, dricker i skolan, tillochmed knarkar/röker på... Dom får sitt tillstånd som om dom var "vanliga" personer.

Floppsen:

överkonsumerar smileysarna

I love these smylies

[tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard]
[tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard]
[tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard]
[tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard]
[tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard]


   
SvaraCitera

iTACHiiSAN:

Sluta tjata om ADHD som om du vet bättre än mig vad det innebär när det inte är du som lider av det.

Jag "lider" av andra diagnoser som också kräver att jag kommer med läkarintyg för att få övningsköra, och jag tycker att du är gnällig, obetänksam och förbannat självfixerad. Ska du gnälla om hur orättvist behandlad du är så föreslår jag att du gör det till personer som inte befinner sig i samma situation, typ någon annan än mig.


   
SvaraCitera

Tula:

De som fått diagnosen har antagligen också fått hjälp att hantera sina problem, och är därför också betydligt mindre farliga i trafiken än er andra dampbarn.

damp är en diagnos, och enligt din logik så skulle ju de med diagnoser vara bättre förare än andra [smile]


   
SvaraCitera

isola:

damp är en diagnos, och enligt din logik så skulle ju de med diagnoser vara bättre förare än andra [smile]

Nu var det inte riktigt min åsikt, utan blev mest sur osv. Men nej, damp är ingen diagnos. Damp var vad man sa om ADHD för länge sedan [smile]


   
SvaraCitera