Aviseringar
Rensa alla

[Övningskörning] Väntat i 3 Månader snart, måste skicka in läkarintyg om ADHD...


Men om vi säger såhär, varför ska de med diagnos vara dem som får problem? Det kommer ju sluta med att människor inte vill ha någon hjälp ifrån något håll då det försvårar vissa andra saker. Dessutom är det så sjukt många som skulle räknas in under Adhd och Add och som inte har fått någon diagnos, men ändå ska de få vara ute i trafiken. Om det nu är en så himla viktig sak så får de fan undersöka varenda jävel som ska ta körkort. Fast det resulterar väl antagligen i att färre kommer vilja göra det, men skitsamma, det finns för mycket idioter i trafiken iallafall.

Såg nu att damp räknas som en diagnos i vissa fall. Men skitsamma, den diagnosen ska tas bort, precis som adhd ska och ersättas med annat.


   
SvaraCitera

Tula:

Men om vi säger såhär, varför ska de med diagnos vara dem som får problem?

För att personer som inte klarar av att övningsköra utan att utgöra en trafikfara inte heller ska få tillstånd att göra det. Att då be om ett läkarintyg på att en person med en diagnos som kan försvåra sådant faktiskt förväntas klara av det är inte på något vis orimligt. Det är inte en rättighet att få övningsköra.

Sedan är det lite fånigt att hävda att de som har en diagnos inom autistspektrat skulle få problem med tanke på att de också har en samling lagstadgade rättigheter som personer utan sådana diagnoser saknar.


   
SvaraCitera

mediakatt:

För att personer som inte klarar av att övningsköra utan att utgöra en trafikfara inte heller ska få tillstånd att göra det.

Nej, men det är ju fortfarande inte så att en person med adhd automatiskt är en trafikfara. Mest kanske man ska skylla på själva begreppet i sig. Det är ju inte så att alla är hyperaktiva eller har svårt att fokusera. Det är så himla mycket som fått dela på ett namn.

mediakatt:

Att då be om ett läkarintyg på att en person med en diagnos som kan försvåra sådant faktiskt förväntas klara av det är inte på något vis orimligt.

Uppenbarligen ber dem inte om läkarintyg. De väntar tills personen listat ut det själv. Kan tyckas att det är något man bör tänkt på tidigare, men det är inte så självklart för en person som egentligen funkar normalt.

mediakatt:

Det är inte en rättighet att få övningsköra.

Nä, tydligen inte.

mediakatt:

Sedan är det lite fånigt att hävda att de som har en diagnos inom autistspektrat skulle få problem med tanke på att de också har en samling lagstadgade rättigheter som personer utan sådana diagnoser saknar.

I de flesta fall ser du inte röken av dessa "rättigheter". Det är synd att de personer som syns, är de värsta fallen. Det är sjukt att en relativt normal person ska få dela diagnos med någon som är extrem.


   
SvaraCitera

Tula:

Nej, men det är ju fortfarande inte så att en person med adhd automatiskt är en trafikfara. Mest kanske man ska skylla på själva begreppet i sig. Det är ju inte så att alla är hyperaktiva eller har svårt att fokusera. Det är så himla mycket som fått dela på ett namn.

Nej, en person med adhd är inte automatiskt en trafikfara. En person med epilepsi är inte heller automatiskt en trafikfara, men jag har inte hört om någon epileptiker som känner sig orättvist behandlade för att de måste intyga att de uppfyller kraven för att få övningsköra.

Tula:

Uppenbarligen ber dem inte om läkarintyg.

Gissningsvis så ber de om läkarintyg när de behandlat en ansökan som saknar sådant.

Tula:

I de flesta fall ser du inte röken av dessa "rättigheter".

Det förändrar inte att de finns, och om man väljer att inte utnyttja dem så är det ingen annans fel.

Tula:

Det är sjukt att en relativt normal person ska få dela diagnos med någon som är extrem.

Nej, det är det inte. Det är samma diagnos men olika grader av den. Ser du personer med cancer gnälla om att det är sjukt att de delar diagnos med personer som är akut döende?


   
SvaraCitera

iTACHiiSAN:

sen börjar jag gymnasiet och har massa plugg (NV - Naturvetenskap). -.-

om jag hann träna 8 ggr i veckan när jag gick natur kommer du nog hinna övningsköra någon gång ibland också


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

om jag hann träna 8 ggr i veckan när jag gick natur kommer du nog hinna övningsköra någon gång ibland också

När jag efter skolan ska hjälpa farsan i restaurangen? Sore wa musokashi da! [tard] Särskilt om man vill plugga sönder sig för att få bästa betyg i klassen [cute]

mediakatt:

Jag "lider" av andra diagnoser som också kräver att jag kommer med läkarintyg för att få övningsköra, och jag tycker att du är gnällig, obetänksam och förbannat självfixerad.

Jag är inte självisk, tycker bara att det är sjukt att dom infört sådana lagar, vilket säkert kommer påverka oss med "adhd" när vi ska ansöka jobb och sånnt i livet senare [tard][tard][tard][tard][tard][tard]

Läste på någon sida att dom också infört den lagen att alla med adhd ska fylla i några papper varje år om hur man har skött sig i trafiken.........
Det där var överdrivet... [shake]

[tard][tard][tard][tard][tard][tard]

Om du tycker att jag är självisk tycker du fel, jag är bara besviken. Längtade tills jag skulle fylla 16 och hade sparat pengar för att börja övningsköra, har tillochmed redan sparat pengar till körkortet, sen så har man väntat såhär länge utan att fått något besked av dom.

Har iallfal skickat ett brev och hoppas verkligen på att dom kommer läsa det och höra av sig snarast [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Håkanbråkan:

Men folk med ADHD är EXTRA farliga. Har du fortfarande inte förstått det? [tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard]

Farliga? Knappast. Dom kanske bara har svårigheter för att koncentrera sig, ilska osv. men som sagt ovanför, dom som har diagnoser får ju extra hjälp eller har lärt sig att kontrollera sin ilska vilket gör dom MINDRE farligare än "vanliga" förare.

Det låter som om folk med ADHD är farliga galna människor, det är helt vanliga människor som har lite koncentrationsproblem ffs. De kan också variera från varje person, i mitt fall har jag bara svårt att koncentrera mig ibland ifall jag är stressad eller så inför något prov i skolan etc. Och ibland så får jag bara huvudverk, det är de ändå som är mitt problem, förutom att jag blir riktigt förbannad eller sur ifall någon försöker hålla på med mig eller vill bråka med mig, men det blir väl alla? Men jag slår inte sönder personen bara för det, utan försvarar mig bara eller går därifrån. [tard]


   
SvaraCitera

iTACHiiSAN:

När jag efter skolan ska hjälpa farsan i restaurangen? Sore wa musokashi da! Särskilt om man vill plugga sönder sig för att få bästa betyg i klassen

jag hade flyttat hemifrån och tränade så mycket.
men fortsätt du med den där negativa inställningen, den kommer du säkert långt med

jag uppmanar dig att inte ha som målsättning att få bäst betyg i klassen nu när du ska gå natur, särskilt inte nu när du inte kan stava till "huvudvärk," du kommer bara bli utbränd/besviken.


   
SvaraCitera

iTACHiiSAN:

Jag är inte självisk, tycker bara att det är sjukt att dom infört sådana lagar, vilket säkert kommer påverka oss med "adhd" när vi ska ansöka jobb och sånnt i livet senare

Dom har haft de bestämmelserna i evigheter. Jag sa heller aldrig att du var självisk, utan att du var självfixerad. Med det menar jag att du verka utgå från att den lagen är orättvis då den drabbar dig negativt utan att fundera på hur den kan fungera för andra personer med samma diagnos som faktiskt inte bör vara i trafiken.

iTACHiiSAN:

Läste på någon sida att dom också infört den lagen att alla med adhd ska fylla i några papper varje år om hur man har skött sig i trafiken.........Det där var överdrivet...

Det håller jag med om verkar väldigt överdrivet och omotiverat.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Nej, en person med adhd är inte automatiskt en trafikfara. En person med epilepsi är inte heller automatiskt en trafikfara, men jag har inte hört om någon epileptiker som känner sig orättvist behandlade för att de måste intyga att de uppfyller kraven för att få övningsköra.

Det går inte att jämföra epilepsi och en lättare koncentrationssvårighet.

mediakatt:

Gissningsvis så ber de om läkarintyg när de behandlat en ansökan som saknar sådant.

Jaså?

mediakatt:

Det förändrar inte att de finns, och om man väljer att inte utnyttja dem så är det ingen annans fel.

Nej, men fungerar man normalt så väljer man inte att utnyttja sådant.

mediakatt:

Nej, det är det inte. Det är samma diagnos men olika grader av den. Ser du personer med cancer gnälla om att det är sjukt att de delar diagnos med personer som är akut döende?

Ja, med det förändrar inte det faktum att man faktiskt "lider" av två helt olika saker då det blivit ett samlingsnamn för många olika problem. Och än en gång tycker jag att du tar ett exempel som inte är jämförbart. Cancer är en sjukdom. Och det är aldrig någon som automatiskt kommer utgå ifrån att du har den värsta sorten.


   
SvaraCitera

Tula:

Det går inte att jämföra epilepsi och en lättare koncentrationssvårighet.

Proböemet är inte personer som har en lättare koncentrationssvårighet, problemet är de personer som lider utav svåra koncentrationssvårigheter och andra problem. Har du ett rimligare alternativ än det nuvarande för att lösa problemet?

Tula:

Jaså?

Jag har mycket svårt att tänka mig att du skulle få en ansökan till någon myndighet avslagen utan en motivering.

Tula:

Nej, men fungerar man normalt så väljer man inte att utnyttja sådant.

Fungerar man normalt kanske man ska se till att få sin felaktiga diagnos avskriven.

Tula:

Ja, med det förändrar inte det faktum att man faktiskt "lider" av två helt olika saker då det blivit ett samlingsnamn för många olika problem.

Snarare så är det ett samlingsnamn för tre undertyper som alla har relaterade problem. Vilken del utav adhd-problematiken som man har störst problem med är inte nödvändigtvis densamma, men att hävda att det i sig skulle vara helt olika saker är ju bara rakt av inkorrekt.

Jag tycker att det är fullt jämförbart med vilken annan diagnos som helst som du kan ha, inklusive cancer. Blir du nöjd om jag jämför det med schizofreni eller depression istället? Det är samma sak där. Samma problematik=samma diagnos, oavsett om det rör sig om kraftiga eller lätta problem.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Proböemet är inte personer som har en lättare koncentrationssvårighet, problemet är de personer som lider utav svåra koncentrationssvårigheter och andra problem.

Nej, men majoriteten av de som har diagnosen har en lättare variant.

mediakatt:

Har du ett rimligare alternativ än det nuvarande för att lösa problemet?

Att kunna fylla i flera alternativ hade varit en mycket enkel men förhållandevis bra lösning så länge.

mediakatt:

Jag har mycket svårt att tänka mig att du skulle få en ansökan till någon myndighet avslagen utan en motivering.

De lägger undan din ansökan och gör ingenting åt den på ett bra tag.

mediakatt:

Fungerar man normalt kanske man ska se till att få sin felaktiga diagnos avskriven.

Diagnosen behöver ej enligt dem vara felaktig. Det är så lite som krävs för att du ska få den.

mediakatt:

men att hävda att det i sig skulle vara helt olika saker är ju bara rakt av inkorrekt.

Jo, det kommer göras om och delas upp.


   
SvaraCitera

Tula:

Nej, men majoriteten av de som har diagnosen har en lättare variant.

Ja, men det påverkar ju inte de som har en svårare variant.

Tula:

Att kunna fylla i flera alternativ hade varit en mycket enkel men förhållandevis bra lösning så länge.

Som vilka alternativ då?

Tula:

De lägger undan din ansökan och gör ingenting åt den på ett bra tag.

Har du några belägg för det eller är det bara ett antagande?

Tula:

Diagnosen behöver ej enligt dem vara felaktig. Det är så lite som krävs för att du ska få den.

Fungerar du helt normalt så har du inte adhd.

Tula:

Jo, det kommer göras om och delas upp.

Jaså?


   
SvaraCitera

mediakatt:

Ja, men det påverkar ju inte de som har en svårare variant.

Nej, men det är dumt att de som har svårare ska påverka de som har lättare.

mediakatt:

Som vilka alternativ då?

Vad exakt du har problem med, och inte bara adhd osv

mediakatt:

Har du några belägg för det eller är det bara ett antagande?

Ja det har jag.

mediakatt:

Fungerar du helt normalt så har du inte adhd.

Du anar inte hur dumt det där fungerar.

mediakatt:

Jaså?

Japp


   
SvaraCitera

Tula:

Nej, men det är dumt att de som har svårare ska påverka de som har lättare.

Det är ju synd, ja.

Tula:

Vad exakt du har problem med, och inte bara adhd osv

Det förutsätter i princip nog med självinsikt och uppriktighet för att själv kunna bedöma om man är lämplig att övningsköra. Jag misstänker att det är något de flesta 16-åringar saknar.

Tula:

Ja det har jag.

Då antar jag att du också har någon pålitlig källa du kan hänvisa till.

Tula:

Du anar inte hur dumt det där fungerar.

Upplys mig.

Tula:

Japp

Det var då menat som en förfrågan om mer information.


   
SvaraCitera