Aviseringar
Rensa alla

Officiella tråden om smärta i samband med sex


Ämnesstartare

Hejsan alla ungdomar!
Efter en uppmaning från en av våra kloka användare så har vi bestämt oss för att skapa en officiell tråd för smärta i underlivet under (eller efter) sex. Detta är något som många, främst tjejer, upplever men som sällan uppmärksammas. Vi vill alltså med denna tråd skapa en medvetenhet kring att detta är förekommande men också uppmana er att våga prata och fråga om det. Här har ni alltså en samlingstråd där ni kan diskutera och fråga om era eventuella problem men också läsa om och svara på andras problem.

Med detta sagt så vill jag börja med att ge er lite information om detta,

Jag vill börja med att uppmana er att våga berätta för din partner att du har ont. Jag förstår att det kan kännas jättejobbigt men det är även jobbigt att ha ont och att behöva låtsas som att allt är bra. Din partner vill dessutom säkert veta att det gör ont. Och glöm inte att du har sex för din egen skull, för att du vill det, för att du vill ha det skönt och komma nära din partner. Du ska aldrig känna dig tvungen att ha sex.

Det finns många anledningar till att sex kan göra ont. Den första frågan du kan ställa dig är, "Gör det ont även när jag onanerar?". Är svaret, "Ja", kan det innebära att anledningen till smärtan är fysisk. Det kan röra sig om en infektion i underlivet, bland annat svamp. Men också att du helt enkelt är torr eller någon annan irritation i underlivet. Det finns olika infektioner och dessa kan ha olika orsaker och därför är det viktigt att du kontaktar vården (exempelvis Ungdomsmottagningen eller Vårdcentralen) för att få rätt behandling om du misstänker att du har en infektion. Det kan också röra sig om Vestibulit som gör att nerver i slidöppningens slemhinna är överkänsliga och därför gör det enkelt ont.  Det finns också något som kallas Vaginism (slidkramp) som handlar om svårigheter med att kontrollera musklerna i slidan och därför gör det ont. Är du man kan det utöver infektion och irritation handla om kort sträng eller trång förhud. Allt detta går att lindra men då behöver du veta exakt vilket problem du har. Jag vill med det sagt uppmana er att våga kontakta vården, de på Ungdomsmottagningen brukar, enligt egen erfarenhet, vara helt fantastiska människor.

Gör det inte ont även när du onanerar? Då kan det handla om att du inte är tillräckligt kåt under samlaget och därmed exempelvis inte är våt nog. Detta kan bidra till irriterade slemhinnor och skavsår. Misstänker du att du har fått skavsår är det viktigt att du inte fortsätter ha samlag utan helt enkelt pausar i ett par veckor. Prova dig fram med din partner, säg vad ni gillar, vad som är skönt och inte skönt. Ha ett långt förspel och se till att du är våt och upphetsad. Använd glidmedel om ni tycker att det hjälper men tänk på att det även ska kunna gå bra utan.

Det kan också sitta psykiskt, kanske har någon tidigare händelse påverkat hur du känner inför sex. Det kan handla om att du inte känner dig trygg med den du har sex med. Du kanske helt enkelt inte känner någon sexlust. Minskad sexlust kan ha många anledningar och här kan du läsa mer om det. 

Mitt viktigast råd om du upplever smärta i samband med sex är att våga prata om det, först med din partner. Dels för att hen säkerligen vill veta men också för att ni då kan prova er fram tillsammans för att ta reda på vad problemet är. Men våga också kontakta din Ungdomsmottagning. Även om det inte behöver röra sig om något fysiskt så kan det vara skönt att prata med någon som är expert kring ämnet. Du behöver inte ens åka dit utan du kan ringa dem och be om rådgivning!

Lycka till!

Har ni mer information kring ämnet? Säg till mig så kan jag lägga till det här.

Obs, jag kan absolut inte ta cred för allt som står i denna text utan referenser kan ni främst hitta via länkarna men även här:
http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Sexuella-problem/Smarta-vid-samlag/
http://www.umo.se/sex/Om-sex-gor-ont/


Den här tråden är taggad med taggen "Plusmoderering" vilket innebär att vi kommer att moderera hårdare i syfte att skapa trevliga trådar med givande diskussioner och debatter. Utöver våra allmänna regler innebär detta följande, Tagg för trådar där ni vill ha extra moderering.


   
Citera
Ämnesstartare

finner det lite ojämställt att det här verkar rikta sig till enbart kvinnor, att försöka onanera är för mig en smärtsam historia pga torrhet


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Morgonstjärna:
finner det lite ojämställt att det här verkar rikta sig till enbart kvinnor, att försöka onanera är för mig en smärtsam historia pga torrhet

inget hindrar dig från att skapa ett infromativt inlägg riktat mot det hanliga könet om det känns som att det saknas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI: inget hindrar dig från att skapa ett infromativt inlägg riktat mot det hanliga könet om det känns som att det saknas.

Skrev all information jag har i inlägget ovan, vore lite redundant att göra en tråd av det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har haft jättemkt problem sedan jag fick mens första gången 

bakterieinfektion/svamp ngn gång i månaden, brännande känsla och sveda vid samlag, ont i livmodern dagligen, ibland så att jag spyr/inte kan gå ut/sitter och skriker

fast får ingen hjälp och tycker inte att det öht stämmer med att folk inom vården brukar vara bra på sådana här grejer. har kämpat i fem år och får fortfarande inte ens en titthålsoperation, och vet att det inte är något jag är ensam om. fittproblem får inget utrymme, ingen uppmärksamhet och ingen hjälp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna:
finner det lite ojämställt att det här verkar rikta sig till enbart kvinnor, att försöka onanera är för mig en smärtsam historia pga torrhet

Morgonstjärna: finner det lite ojämställt att det här verkar rikta sig till enbart kvinnor, att försöka onanera är för mig en smärtsam historia pga torrhet

Tråkigt att du varit med om det och trist att du känner att det blev ojämställt. Bra att du även lyfter det och självklart ska alla sexuella smärtor kunna tas upp här.
Jag lyfter i början det faktum att detta är allra vanligast hos kvinnor men infektion, irritation och torrhet indikerar inte att det bara behöver röra sig om en kvinna. Jag slängde även in två länkar till anledningar till smärta för män.

Fingerprints: Är du kille kan det utöver infektion och irritation handla om kort sträng eller trång förhud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna:
finner det lite ojämställt att det här verkar rikta sig till enbart kvinnor, att försöka onanera är för mig en smärtsam historia pga torrhet

Fingerprints:

Jag vill börja med att uppmana er att våga berätta för din partner att du har ont. Jag förstår att det kan kännas jättejobbigt men det är även jobbigt att ha ont och att behöva låtsas som att allt är bra. Din partner vill dessutom säkert veta att det gör ont. Och glöm inte att du har sex för din egen skull, för att du vill det, för att du vill ha det skönt och komma nära din partner. Du ska aldrig känna dig tvungen att ha sex.

Är du kille kan det utöver infektioner handla om kort sträng eller trång förhud. Allt detta går att lindra men då behöver du veta exakt vilket problem du har. Jag vill med det sagt uppmana er att våga kontakta vården, de på Ungdomsmottagningen brukar, enligt egen erfarenhet, vara helt fantastiska människor.

Gör det inte ont även när du onanerar? Då kan det handla om att du inte är tillräckligt våt under samlaget då du helt enkelt inte är tillräckligt kåt. Detta kan bidra till irriterade slemhinnor och skavsår. Misstänker du att du har fått skavsår är det viktigt att du inte fortsätter ha samlag utan helt enkelt pausar i ett par veckor. Prova dig fram med din partner, säg vad ni gillar, vad som är skönt och inte skönt. Ha ett långt förspel och se till att du är våt och upphetsad. Använd glidmedel om ni tycker att det hjälper men tänk på att det även ska kunna gå bra utan.

Det kan också sitta psykiskt, kanske har någon tidigare händelse påverkat hur du känner inför sex. Det kan handla om att du inte känner dig trygg med den du har sex med. Du kanske helt enkelt inte känner någon sexlust. Minskad sexlust kan ha många anledningar och här kan du läsa mer om det. 

Mitt viktigast råd om du upplever smärta i samband med sex är att våga prata om det, först med din partner. Dels för att hen säkerligen vill veta men också för att ni då kan prova er fram tillsammans för att ta reda på vad problemet är. Men våga också kontakta din Ungdomsmottagning. Även om det inte behöver röra sig om något fysiskt så kan det vara skönt att prata med någon som är expert kring ämnet. Du behöver inte ens åka dit utan du kan ringa dem och be om rådgivning!

Lycka till!

Obs, jag kan absolut inte ta cred för allt som står i denna text utan referenser kan ni främst hitta via länkarna men även här:
http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Sexuella-problem/Smarta-vid-samlag/
http://www.umo.se/sex/Om-sex-gor-ont/

ser inte hur det här inte kan appliceras på män+står "killar"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi: fast får ingen hjälp och tycker inte att det öht stämmer med att folk inom vården brukar vara bra på sådana här grejer.

Har bara stött på bra människor inom ungdomsmottagningen i alla fall men det skiljer sig väl säkert åt från kommun till kommun.

Hoppas det blir bättre för dig snart. Kramis!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blir öm i flera timmar efter att jag kmr vaginalt  under sex

Sjukt osoft av min fitta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

ser inte hur det här inte kan appliceras på män+står "killar"

Nä, det är den informationen som finns på UMO och RFSU. 

Önskemålet med denna tråd var att det skulle vara riktat mot kvinnor/tjejer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Har bara stött på bra människor inom ungdomsmottagningen i alla fall men det skiljer sig väl säkert åt från kommun till kommun.

Hoppas det blir bättre för dig snart. Kramis!

har varit både där och privat+offentligt

tack, kram!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men lyssna inte på mig för fan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Nä, det är den informationen som finns på UMO och RFSU. 

Önskemålet med denna tråd var att det skulle vara riktat mot kvinnor/tjejer.

ja, vet!! tycker bara att det är tråkigt med onödigt whinande, plusmoderering??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi: plusmoderering??

haha jag la till den taggen just precis nu. Kommer rensa här inom kort!

Morgonstjärna:
men lyssna inte på mig för fan

det är klart jag vill ta dig på allvar och lyssna!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha amsi, läste "ser inte hur det här kan appliceras på killar" istället för tvärtom Hjärta


   
SvaraCitera