Aviseringar
Rensa alla

Oförutsägbara individer


Ämnesstartare

Detta är faktiskt något som jag aldrig sett diskuterats någonstans fast det måste verkligen vara vanligare än så.

Är det någon här på forumet som lever tillsammans med, umgås med eller helt enkelt får stå ut med en oförutsägbar och nästan läskig individ? För att beskriva vad jag menar med det så menar jag individer som kan flippa ur över saker som man helt enkelt inte förstår varför. Samtidigt som de projicerar sina problem över på andra. Eller exempelvis folk som saknar empati på ett sätt som gör deras handlingar och resonemang helt ofattbara. You name it.

Här följer ett exempel
Exempelvis så känner jag en individ som är allmänt trevlig att umgås med. Det finns dagar man träffar denna individ då det blir sämre stämning, men det påverkar inte mycket situtationen just då förutom att det kan bli sämre stämning för stunden. Däremot finns det andra dagar då vi kommer väldigt bra överrens. Trots detta så kan denna individ helt plötsligt flippa ur och försvinna och helt plötsligt säga upp kontakten eller inte vilja träffa mig på ett tag. Alldeles som jag sagt något utomordentligt hemskt och förolämpande. Detta förbryllar mig ganska djupt.

Denna person klagar ofta ganska mycket på personer och klagar på mig när vi umgås. Jag är i verkligheten väldigt tolerant, så det brukar inte beröra mig så mycket. Däremot så brukar denna person dessutom projicera sina problem på ett ytterst bisarrt sätt. Jag vet inte om jag ska reagera med irritation, frustration, rädsla eller helt enkelt strunta i det. Det är ganska intressant, för han tror att det är jag som klagar mycket och är negativ när det i själva verket är han själv. Jag förstår inte hur detta ens kan vara möjligt.

Jag har funderat en hel del på psykopati. Exempelvis att individen vill få sin vilja igenom och det går inte att övertala individen ens med fakta. För det denna säger och gör är minnsan rätt, medan det andra gör är fel. Men det finns vissa kontradiktioner där också. För en psykopat hade väl knappast velat säga upp kontakten för något. De vill väl snarare manipulativt upprätthålla den.

Någon fler som känner sådana här ytterst störiga och läskiga individer? Jag menar, personer som lider av psykiska problem brukar ju vara harmless förutom för sig själv. Men detta ger en nästan kalla kårar.


   
Citera

Min morsa är sån.


   
SvaraCitera

Förmodligen så är han bara en väldigt spontan människa som är mån om sina instinkter. Men det kan också vara så att han tänker för mycket, och därför är väldigt osäker på sig själv och sina handlingar, och kanske på hans identitet. Eller så kanske han lider av en störning som t.ex. schizofreni eller cyklotymi.

Jag tror inte att det är så mycket fel på personen, jag själv känner en hel del som beter sig irrationellt, det är nog bara hans sätt att leva. Vi är alla olika, och beter oss därefter!


   
SvaraCitera

Mawns:

Men det kan också vara så att han tänker för mycket

Omöjligt, snarare att han tänker för dåligt isåfall.


   
SvaraCitera

Zwift:

Omöjligt, snarare att han tänker för dåligt isåfall.

Att tänka mycket och att tänka dåligt är en dålig mix [n]


   
SvaraCitera

konstig analys


   
SvaraCitera

sylar:

Det finns dagar man träffar denna individ då det blir sämre stämning

I min situation blev det så att han ignorerade mig totalt [shake]

sylar:

Däremot finns det andra dagar då vi kommer väldigt bra överrens.

För att sedan bli super social, vilja umgås och hitta på kul saker.

sylar:

Trots detta så kan denna individ helt plötsligt flippa ur och försvinna och helt plötsligt säga upp kontakten eller inte vilja träffa mig på ett tag. Alldeles som jag sagt något utomordentligt hemskt och förolämpande.

Sedan plötsligt var det färdigt igen..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Förmodligen så är han bara en väldigt spontan människa som är mån om sina instinkter. Men det kan också vara så att han tänker för mycket, och därför är väldigt osäker på sig själv och sina handlingar, och kanske på hans identitet.

Jag tänker också väldigt mycket. Visst blir man kanske osäker på sig själv och sina handlingar när man tänker mycket. Men jag tycker det ändå är lite underligt... om jag exempelvis är en tystlåten person som går i en klass och gillar att kolla på våldsamma program på TV. Så är det mycket underligt om jag klagar på mina klasskompisar att de är så tystlåtna och kollar på våldsamma program. Det är ju att ta ignorans till en helt ny nivå!

Bl0cket:

För att sedan bli super social, vilja umgås och hitta på kul saker.

Jag tänkte mer att den gången stämningen var bra så flippade han ur. Helt oförutsägbart. Man blir ju rent utsagt chockad. Detta var i slutet av dagen dessutom.

Mawns:

Jag tror inte att det är så mycket fel på personen, jag själv känner en hel del som beter sig irrationellt, det är nog bara hans sätt att leva. Vi är alla olika, och beter oss därefter!

Nej, det är väl fel att säga att det är fel på en person och det är inte min mening att göra. Så länge denne inte gör någon illa eller liknande.
Förvisso så påverkar det folk i omgivningen väldigt negativt när en person är såhär. Man får exempelvis ångest i någon dag efter incidenter.
Exempelvis... hur ska man hantera att ens bästa kompis kommer med anklagelser om att man är gnällig, jobbig och negativ när det är totalt felaktigt. Man vill ju åtminstone att personer ska bli sur på en av rättvisa skäl och inte deras projiceringar.

Det är jobbigt att bli ovän med folk överhuvudtaget, det händer ju sällan med neurotyper. Åtminstone när man är vuxen liksom, känns mycket mer då. För när man var liten så var ju alla omogna och då var saker mer acceptabla. Sedan att individen som beter sig konstigt projicerar det samtidigt för att man själv ska få skulden trots att det är individen i fråga som gör fel. Det tar hela frustrationen till en helt ny nivå.

Mawns:

Eller så kanske han lider av en störning som t.ex. schizofreni eller cyklotymi.

Det är ju uppenbart att han har något problem. För i vanliga fall så beter man sig inte omoraliskt för att sedan predika om småpotatis. Dessutom hela den här oförutsägbarheten.

Zwift:

Omöjligt, snarare att han tänker för dåligt isåfall.

Det måste jag verkligen säga att han har tendens att göra.

Bl0cket:

Sedan plötsligt var det färdigt igen..

Ja jag kan väl förstå varför separation i ett förhållande är ångestfyllt. Jag känner ungefär likadant just nu. Fast när man gör slut med någon så antar jag åtminstone att man får en anledning till varför de gör så. I mitt fall så får jag bara en falsk projektion över hur jag är enligt honom. Men det är så han som är så i själva verket.


   
SvaraCitera

sylar:

Det är ju uppenbart att han har något problem. För i vanliga fall så beter man sig inte omoraliskt för att sedan predika om småpotatis. Dessutom hela den här oförutsägbarheten.

Vet att ensamstående alkoholist-föräldrar brukar göra det. Har upplevt det både hos min pappa och mina vänners föräldrar. Men jag tror nog aldrig att jag stött på det hos någon som är så ung.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Vet att ensamstående alkoholist-föräldrar brukar göra det. Har upplevt det både hos min pappa och mina vänners föräldrar. Men jag tror nog aldrig att jag stött på det hos någon som är så ung.

Jo, lustigt det där att det ofta är personer som råkar ha problem själv som är på det viset. De kan säga väldigt oförskämda saker, som exempelvis säga till en tjock person att denne aldrig kommer att kunna röra sig eller jobba i hela sitt liv. I andra fall så kan de klaga på hur dåligt liv en annan lever som äter onyttigt. Fastän denna person kanske knarkar och är alkoholiserad. Ibland undrar jag om de vet skillnaden mellan rätt och fel.

Visst, jag har också en massa bekymmer, men jag försöker i bästa mån att inte dra ner andra i gruset.

Karaktäristiskt för dessa individer åtminstone i detta fall är att personen i fråga själv är väldigt intolerant och skulle kunna säga upp kontakten för en liten bagatell. Medan de själv kan förolämpa, vara oförskämd och allmänt dryg och förväntar sig att man inte ens ska bli sur. Väldigt konstigt beteende [tired]


   
SvaraCitera

sylar:

Jag tänkte mer att den gången stämningen var bra så flippade han ur. Helt oförutsägbart. Man blir ju rent utsagt chockad. Detta var i slutet av dagen dessutom.

Jag har upplevt samma sak. Jag förstod absolut ingenting! Allt hade ju varit så bra, och på en sekund förändrades han.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Någon fler som känner sådana här ytterst störiga och läskiga individer?

Jo, en känner jag. Men vi har en regel, vi träffas aldrig på tu man hand utan man träffas och är 3 personer ihop. Jag vet inte, men det är ganska komplicerat och olustigt faktiskt. Några gånger har man hamnat i ensamt läge och det ger kalla kårar. Dock är man tre personer så kan vi ha störtkul i princip hela den tiden vi umgås. Skumt det där, men jag ser nog mest de positiva framför ja, vad saker kan hända om man är själv...

Men en sådan person du beskriver verkar vara väldigt egoistik, skyller alla problem på andra och när viljan inte gå igenom så går typ världen under. När kontrollen tryter, ja då kan i princip hela världen dra åt helvete...?

Jobbigt med sådana människor. Varför pallar du umgås med sådan människa? För att bevisa någonting? Jag skulle ha dragit för länge sen. Jag skulle känna att jag inte vill ha sådana typer av människor i min närvaro och umgängeskrets. HAr nyligen sagt farväl till en sådan vän och bett denne att dra åt helvete. Har faktiskt inte brytt mig mer om den personen sen dess, har inte ens tänkt mer om det. Så jävla skönt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daybreak:

Jobbigt med sådana människor. Varför pallar du umgås med sådan människa? För att bevisa någonting? Jag skulle ha dragit för länge sen.

Det är komplicerat och har blivit så bara.

Daybreak:

Skumt det där, men jag ser nog mest de positiva framför ja, vad saker kan hända om man är själv...

Vadå är det en våldsam person eller? För som det lät så hade ni ju kul ihop alla tre.


   
SvaraCitera

Nej, men gjorde jag det skulle jag bryta kontakten med den direkt.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera