Aviseringar
Rensa alla

ok att göra saker när man inte mår ok i huvudet


Ämnesstartare

Egentligen är det inte konstigt att man kan göra konstiga saker när man är lite konstig (Onormal) i huvudet - psykiskt instabil - men tydligen reagerar folk starkt på det & förstår inte hur ngn kan må så dåligt som den gjort. De tycker bara hela grejen är vidrig, t.ex. att man skadat/stört ngn för att man sj inte mått bra. ... Som om man inte lidit mycket nog & drf ska behöva stå ut med att folk ältar ens tidigare beteende tills resten av ens liv.

Tycker ni man bör bli förlåten & förstådd bara man förstår att man gjort fel & försöker förebygga att ngt liknande händer i framtiden? Om man gör det så bör man bli förlåten, lr vad tkr ni?


   
Citera
Ämnesetiketter

Misstag händer, upp till var och en att göra vad man vill med relationen efter det. Alla situationer är unika och uppfattas vanligtvis på ett personligt sätt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

019linnea:
Misstag händer, upp till var och en att göra vad man vill med relationen efter det. Alla situationer är unika och uppfattas vanligtvis på ett personligt sätt. 

Tumme upp Jo, alla förlåter olika men bör man inte försöka förlåta om den andra personen förstått att den gjort fel & försöker att inte göra om det?
Att förlåta behöver inte betyda att allt är som vanligt igen


   
SvaraCitera

miss2015:

Tumme upp Jo, alla förlåter olika men bör man inte försöka förlåta om den andra personen förstått att den gjort fel & försöker att inte göra om det?
Att förlåta behöver inte betyda att allt är som vanligt igen

Beror på.. den kanske har mördat någon till exempel.

Personligen skulle jag inte förlåta sådana saker, men tycker att alla bara får göra det som passar en bäst, förlåta eller inte Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja.  


   
SvaraCitera
mynona

miss2015: Ja, man bör bli förlåten. Psykisk ohälsa är viktigt att ta hänsyn till

Jag är partisk, naturligtvis, men å andra sidan är jag konsekvent, för jag tycks förlåta mina vänner för vad som helst så länge orsaken inte är personlig. Låt vara att jag kan överösa dem med hysterisk vrede innan jag förlåter dem


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det beror på vad man gjort. Att man mår dåligt ger en ju ingen rättighet att bete sig som man vill eller att kräva att andra ska acceptera en dålig behandling.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

019linnea: den kanske har mördat någon till exempel.

Jag tror man mår väldigt dåligt (på ett lr annat sätt) om man mördar. Blir man frisk & förstår & kan förebygga, tycker jag man förtjänar att bli förlåten

isola: Att man mår dåligt ger en ju ingen rättighet att bete sig som man vill

Vissa saker jag gjort när jag var yngre skulle jag aldrig göra om, för jag vet bättre
finns säkert folk som ej förlåtit det jag gjort

kan tänka mig att det gäller samma för de som drabbas av t.ex. psykoser & ksk misshandlar andra.


   
SvaraCitera
reben

beror väl på vad man gjort man kan ju inte skydda sig med det för va som helst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

miss2015: kan tänka mig att det gäller samma för de som drabbas av t.ex. psykoser & ksk misshandlar andra.

fast psykos är ju ngt i särklass


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ingen har rätt att bli förlåten eller förstådd, och få kan hoppas på det med tanke på att 100 % av de som är andra människor inte delar ens egna erfarenheter (jobbiga odds, jag vet). om någon människa inte kan förstå ens erfarenheter och därmed uppfattar en som ett vider så är det väl deras problem att känna sig indignerade och spotta och fräsa och förtvivla och så. man får inga saker för att man har förtjänat dem eller för att man har finast intentioner och samvete. man får dem för att någon råkar ha tillfälle att ge.

sen skulle jag säga att kraven är rätt hårda på vänner, partners och familj. de om någon borde väl ha tillräckligt stor kännedom om en för att kunna förlåta den som visar ånger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

fast psykos är ju ngt i särklass

tkr det är likadant
man vet inte & gör fel

Tror att alla som skadar ngn antingen mår dåligt själva eller inte fattar att de skadar ngn 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

miss2015:

tkr det är likadant
man vet inte & gör fel

Tror att alla som skadar ngn antingen mår dåligt själva eller inte fattar att de skadar ngn 

i en psykos har man ju ofta vaneföreställningar etc så det är inte samma sak. att man mår dåligt betyder inte att man inte förstår att man agerar fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: i en psykos har man ju ofta vaneföreställningar etc så det är inte samma sak.

Det är inte 'samma sak' men jag tkr man bör förlåtas för båda, under rätt förutsättningar/omständigheter osv.

isola: att man mår dåligt betyder inte att man inte förstår att man agerar fel.

Nej, skrev aldrig det heller
skrev att "när man insett att man gjort fel & visar att ma försöker förebygga så det ej händer igen, tkr jag man bör bli förlåten. och förlåta betyder inte att relationen blir bra rl som den var förut, utan bara att man genuint lägger ned den eventuella Stridsyxan och försöker ha överseende med situationen som varit


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

durga: ingen har rätt att bli förlåten eller förstådd,

Tkr alla har rätt till det
tror alla behöver förlåta & förstå (om de bryr sig) för att komma till ro med sig själva och andra


   
SvaraCitera