Aviseringar
Rensa alla

Ok att oskulder (män) stigmatiseras, men inte slampor (kvinnor)


Ämnesstartare

Om en oskuld skulle kalla en tjej som knullar runt mycket för hora så anses det vara jättehemskt och oskulden skulle stämplas som kvinnohatare. Om däremot en kvinna som knullar runt kallar oskulden för loser eller nolla så anses det inte vara så farligt och inte så många reagerar. Varför ska kvinnor komma undan så lätt med sånt här? Jag tycker inte något är ok, men i det här fallet så slår ju killen uppåt i och med att kvinnor har den sexuella makten. Är det värre att bli kallad för hora än loser eller nolla? Varför?


   
Citera
Ämnesstartare

Jag håller inte riktigt med om den problembild du målar upp, tycker inte något av det är okej och jag tror inte att det ena anses vara mer okej än det andra heller. 


   
SvaraCitera

händer det ens i närheten av i samma utsträckning att manliga oskulder målas upp som nollor som att promiskuösa kvinnor målas upp som slampor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

payphonepimp: händer det ens i närheten av i samma utsträckning att manliga oskulder målas upp som nollor som att promiskuösa kvinnor målas upp som slampor

Fråga dig själv hur ofta manliga oskulder utsätter sig för risken att hamna i en situation där den stämpeln kan uppstå till skillnad från konsekvensledet ur kvinnlig promiskuitet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Jag håller inte riktigt med om den problembild du målar upp, tycker inte något av det är okej och jag tror inte att det ena anses vara mer okej än det andra heller.

Det går väl att tala om ett "strukturellt förtryck" i det här hänseendet vilket verkar vara så modernt idag att poängtera. Män kallar andra män som inte får ligga för losers, kvinnor som aldrig skulle släppa till dem stämplar man också som losers. Kvinnor har bäddat för problemet som bägge könen är med och upprätthåller.


   
SvaraCitera

Weeaboo:

Fråga dig själv hur ofta manliga oskulder utsätter sig för risken att hamna i en situation där den stämpeln kan uppstå till skillnad från konsekvensledet ur kvinnlig promiskuitet.

det är ju en rent mekanisk detalj - avsaknaden av någonting (sex) attraherar ingen uppmärksamhet

å andra sidan ger stämpeln av kvinnlig promiskuitet som slampig upphov till en större tvekan att ha sex bland unga kvinnor, av precis samma anledning som stämpeln av manlig promiskuitet som prestigefylld ger upphov till en större press att bli av med sin oskuld bland unga män

båda sorters ångest är interna, antingen "usch, jag har mycket sex, jag är en slampa" eller "usch, jag har inte sex, jag är en nolla", men bara en av dem underbyggs i regel av andra människors direkta förstärkning ("usch, du har mycket sex, du är en slampa")


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

payphonepimp: det är ju en rent mekanisk detalj - avsaknaden av någonting (sex) attraherar ingen uppmärksamhet

payphonepimp: båda sorters ångest är interna, antingen "usch, jag har mycket sex, jag är en slampa" eller "usch, jag har inte sex, jag är en nolla", men bara en av dem underbyggs i regel av andra människors direkta förstärkning ("usch, du har mycket sex, du är en slampa")

Jo, så fort egentligen en kvinna, framförallt om hon är ung och då antaget omogna, inte kan hantera någon könsbaserad kritik/argument/kommentar så dyker det argumentet upp rätt fort och är en säker disskussionsdödare oavsett ämne. Inga argument i världen är så trovärdiga att de överskuggar det hemska faktum att du är oskuld eller har ett beteende som signalerar det.

payphonepimp: å andra sidan ger stämpeln av kvinnlig promiskuitet som slampig upphov till en större tvekan att ha sex bland unga kvinnor, av precis samma anledning som stämpeln av manlig promiskuitet som prestigefylld ger upphov till en större press att bli av med sin oskuld bland unga män

Ja det gör det. Men går det verkligen att likställa lidandet mellan att inte få knulla nog med att inte få knulla alls? Att inte få knulla betyder väl ändå att du inte anses vara knullbar av potentiella partners, vilket nog får anses vara både en och ett par snäpp sämre än att du faktiskt lyckas få så många att vilja knulla med dig att du kan stämplas som det rakt motsatta nämligen en "slampa".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

åh gud meningsuppbyggnads och stavfelen Hjärta 

så trött lol hoppas du förstår i vilket fall annars får jag förtydliga.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha

payphonepimp:
händer det ens i närheten av i samma utsträckning att manliga oskulder målas upp som nollor som att promiskuösa kvinnor målas upp som slampor

Nej, såklart det inte gör. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Män som inte knullar har inte samma historia av att bli utsatta för tvångssterilisering och avrättning som kvinnor som ligger runt har. En liten tanke bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köper inget av detta.


   
SvaraCitera

Weeaboo:

Men går det verkligen att likställa lidandet mellan att inte få knulla nog med att inte få knulla alls?

den enda anledning att sex tillskrivs någon som helst prestige är att det finns en tydlig skillnad i hur mycket av det de olika könen får i hårddragna termer, och för en människa där uppgiften är svår anses att genomföra den vara en stor framgång, medan det för en människa där uppgiften är lätt anses vara en större framgång att avstå

den kvinnliga motsvarigheten av "lidandet" att inte få knulla är alltså inte "lidandet" att inte få knulla tillräckligt, utan "lidandet" att behöva avstå

med tanke på förutsättningarna som rena sekundära könskarakteristika är det inte konstigt att en man är oskuld, eller att en kvinna får knulla mycket

det är lika korkat att kritisera dem för det som det hade varit att kritisera en man för att få knulla mycket eller en kvinna för att vara oskuld


   
SvaraCitera

jag kunde inte bry mig mindre..
har sex om jag vill det, hur mycket jag vill och med många på en gång om det är vad jag känner för.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

varför kalla någon öknamn överhuvudtaget, bete er som folk istället


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rövtönt: Jag tycker inte något är ok, men i det här fallet så slår ju killen uppåt i och med att kvinnor har den sexuella makten.

Kvinnor har inte, och har aldrig haft, den sexuella makten.

payphonepimp: den enda anledning att sex tillskrivs någon som helst prestige är att det finns en tydlig skillnad i hur mycket av det de olika könen får i hårddragna termer

Knappast. Anledningen till att det framför allt är en "grej" att "lyckas" ligga med en kvinna är tätt förknippat med vad vi berör i tråden om monogami. Historiskt har en kvinnas själva värde bestått i att hon kunde bevara sin "oskuld" fram till giftermålet, varför hon förstås har hållit hårt på denna, vilket naturligtvis gjort upphov till en "sport" bland män att lyckas få sex utan giftermål. Resterna av denna mentalitet är vad vi ser idag, där kvinnor drar sig för att ha sex på grund av skambeläggning och män gratulerar varandra för att ha lyckats få till det ändå. 


   
SvaraCitera