Aviseringar
Rensa alla

OK, så finns det någon skillnad mellan killar och tjejer?


Ämnesstartare

OK, nu vill jag veta va folket hör anser.

Om man bortser från fysiska skillnader som att män har mer muskelmassa och är starkare, finns det några skillnader alls mellan killar och tjejer? Eller är det bara skillnader mellan olika individer?


   
Citera
Ämnesstartare

vhfaj:

Ja (tjej) (Du röstade på detta alternativ)

Ja, det gör det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JejeX:

Ja, det gör det.

Jag vill se alla som svarar ja i denna tråd att gå en rond mot isola och bli kallade för troll och ovetande idioter.


   
SvaraCitera

vhfaj:

Ja (tjej) (Du röstade på detta alternativ)

vhfaj:

mot isola

Vart/vad har isola nu sagt som gjort dig så upprörd? Länka gärna.

Jag förstår ej den här hetsen som många killar uppvisar vad gäller just detta. "VI ÄR OLIKA!! GAAH AH! SNOPP! MUSKLERRR!"

Som vanligt completely off target vh.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men det var då fan hur du spammar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vhfaj:

Ja (kille) (Du röstade på detta alternativ)

Självklart finns det statistiska skillnader mellan den genomsnittlige mannen och den genomsnittlige kvinnan. Mycket av skillnaderna är baserat på miljön och kulturen som historiskt (och delvis fortfarande) har haft jävligt bestämda könsroller. En del skillnader kan möjligen vara biologiska, men hur mycket det är vet vi inte - för varje område man faktiskt gör framsteg i det här sammanhanget tycks det visa sig att det var kulturella faktorer snarare än biologiska.

That said så är de individuella skillnaderna mycket större än könsskillnaderna, så det här handlar ju bara om den genomsnittlige mannen/kvinnan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Vart/vad har isola nu sagt som gjort dig så upprörd? Länka gärna.

Orkar inte leta och länka, men det är hela tiden ett konstant tjat om att det inte finns några skillnader i beteende mellan män och kvinnor och att allt handlar om individen och inte könet.

Miceparade:

Jag förstår ej den här hetsen som många killar uppvisar vad gäller just detta. "VI ÄR OLIKA!! GAAH AH! SNOPP! MUSKLERRR!"

För att det känns mycket bättre att placera sig i olika fack. Det värsta som finns är ju om någon skulle klona alla så att alla blev identiska. Vi njuter av skillnader som gör oss unika.

Stringburka:

En del skillnader kan möjligen vara biologiska, men hur mycket det är vet vi inte - för varje område man faktiskt gör framsteg i det här sammanhanget tycks det visa sig att det var kulturella faktorer snarare än biologiska.

Så hur förklarar du då att vi har olika hormoner som påverkar vårt humör och vårt beteende?

Jag är ganska övertygad om att hela den här individkarusellen som börjat snurra grundar sig i människans jakt på rättvisa. Där är vi väldigt unika jämfört med djuren. Allt ska vara perfekt rättvist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vhfaj:

Jag vill se alla som svarar ja i denna tråd att gå en rond mot isola och bli kallade för troll och ovetande idioter.

Jaha, det är dock inte jag orkar diskutera om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vhfaj:

Så hur förklarar du då att vi har olika hormoner som påverkar vårt humör och vårt beteende?

Det är precis det här jag menar. Hur mycket hormoner påverkar vårat beteende är osäkert, och hur mycket hormonerna påverkas av omgivningen är osäkert.


   
SvaraCitera

vhfaj:

konstant tjat

Du överdriver.

vhfaj:

För att det känns mycket bättre att placera sig i olika fack.

Det kan man göra ändå.
Gissar att det snarare handlar om att du vill skylla ditt beteende på din manlighet för att du av olika anledningar inte kan stå för den med din personlighet och/eller för att du inte riktigt tänkt över vem du är. Vilket ju är lite synd osv.

vhfaj:

Det värsta som finns är ju om någon skulle klona alla så att alla blev identiska

vhfaj:

individkarusellen

Försök vara lite konsekvent. Först påstår du att det vore hemskt om vi vore robotar, sen förespråkar du detsamma genom att avvisa individualitet. Bestäm dig liksom.

vhfaj:

hormoner som påverkar vårt humör och vårt beteende?

Ditt äss i rockärmen eller? (ursäkta den sarkastiska framtoningen, men du är så cp).
Detta har ju varit uppe på tapeten ett antal gånger här på forumet. Ja, män och kvinnor skiljer sig ganska mycket vad gäller hormondistribution, men det är också där man måste titta för att hitta skillnaderna. De personer som hetsjagar efter dessa skillnader, oftast de som av någon anledning vill ha en ursäkt att bete sig på ett eller annat vis, brukar helt och hållet förbise de övriga egenskaper det viktigaste organet i människokroppen besitter (pratar givetvis om hjärnan) och hur dessa fungerar.
Den mänskliga hjärnan är bl.a extremt bra på att anpassa sig och lära sig. Vi är mer än summan av våra beståndsdelar, vi är en produkt av vår omgivning. Därför GÅR det inte att plocka bort individualitet ur den här diskussionen.
Förstår du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Det är precis det här jag menar. Hur mycket hormoner påverkar vårat beteende är osäkert, och hur mycket hormonerna påverkas av omgivningen är osäkert.

Men killar och tjejer HAR olika sorters hormoner. Och tjejer med mycket testosteron tenderar att se manliga ut eller få antydan till basröst.

Visst kan man säga att ingenting är bevisat, för vetenskap kan aldrig bevisa något, men i sådana fall finns det inga säkra bevis på att allt är individuellt heller.


   
SvaraCitera

Det är pinsamt att du vill reducera/hänvisa våra handlingar och personligheter till huruvida våra kropper innehåller mer eller mindre testosteron/östrogen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vhfaj:

Men killar och tjejer HAR olika sorters hormoner. Och tjejer med mycket testosteron tenderar att se manliga ut eller få antydan till basröst.

stringburka:

Det är precis det här jag menar. Hur mycket hormoner påverkar vårat beteende är osäkert, och hur mycket hormonerna påverkas av omgivningen är osäkert.

vhfaj:

Visst kan man säga att ingenting är bevisat, för vetenskap kan aldrig bevisa något, men i sådana fall finns det inga säkra bevis på att allt är individuellt heller.

Vetenskapen har bevisat många saker. Om du tänker fortsätta att försöka diskutera kön och genus med utgångspunkten att vetenskap inte är värd att dra in kommer är det inte värt besväret.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Vetenskapen har bevisat många saker.

Vetenskap KAN inte bevisa något eftersom den bygger på teorier. Det är allmänt känt.


   
SvaraCitera

vhfaj:

Vetenskap KAN inte bevisa något eftersom den bygger på teorier.

Byfåne där.


   
SvaraCitera