Aviseringar
Rensa alla

Okej att cykla mot rött?


Ämnesstartare

Cyklister i Paris får grönt ljus – även när det är rött. Det är nästa steg i den franska huvudstadens försök att få invånarna att välja cykeln före bilen, skriver DN

Vad säger ni, bör det vara tillåtet att cykla mot rött även i Sverige?


   
Citera
Ämnesetiketter

nej? det är skitfarligt. när jag passerar ett övergångsställe vill jag känna mig säker. blir alltid tokig när en cykeljävel kommer farande. jag har varit nära att skadas fler gånger till följd av cyklister än bilister.


   
SvaraCitera

Ja, det hade varit bra Tumme upp


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

subhuman girl:
nej? det är skitfarligt. när jag passerar ett övergångsställe vill jag känna mig säker. blir alltid tokig när en cykeljävel kommer farande. jag har varit nära att skadas fler gånger till följd av cyklister än bilister.

Detta. 

Många cyklister verkar redan tro att lagar inte gäller dem...


   
SvaraCitera

Lyssna på Cykla i P1, de tar upp just detta.
Tydligen när man cyklar så stängs vissa delar av hjärnan mer eller mindre av, och man tar inte beslut på samma sätt, utan är mer styrd av just kringgåendet av hinder och sånt, att hålla uppe flytet.
Därför är inte ett rött ljus på samma sätt förknippat med en informell symbol för väjningsplikt som det är bara ett rött ljus, om man ska hårddra det.

I sakfrågan så tycker jag att ja man ska stanna, man måste följa trafikreglerna. Men att man får tusentals kronor i böter när man kör mot rött i en korsning utan bilar är lite bullshit, speciellt med tanke på just den forskning som visar på att hjärnan inte ens är medveten på samma sätt att den bryter mot lagen.

Själv stannar jag allt som oftast för rött, enda undantaget är ifall det inte finns några bilar någonstans.


   
SvaraCitera

off topic så är cykling i stan typ det mest exhilarating som finns +_+


   
SvaraCitera

Redaktionen: Nej6

upplagt för en himla massa skit


   
SvaraCitera

Man borde införa som i London, företrädes-lanes för cyklar
cycle_zone.jpg

men det kommer aldrig ske i sverige för sverige är seriöst det minst progressiva landet i världen alltså haha fyfan vad jag hatar det här stället +_+ det är typ som att, ne tillochmed the deep south i amerika är snabbare på att ta till sig forskning och framsteg än äckelsverige


   
SvaraCitera
nubbie

Gud nej.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Tickstart:
Man borde införa som i London, företrädes-lanes för cyklar
cycle_zone.jpg

men det kommer aldrig ske i sverige för sverige är seriöst det minst progressiva landet i världen alltså haha fyfan vad jag hatar det här stället +_+ det är typ som att, ne tillochmed the deep south i amerika är snabbare på att ta till sig forskning och framsteg än äckelsverige

Vi har massvis med sådana röda i Uppsala nu, sedan kanske en månad tillbaka! Det fanns även på Södermalm när jag var på senaste träffen Tumme upp


   
SvaraCitera

PMR:

Vi har massvis med sådana röda i Uppsala nu, sedan kanske en månad tillbaka! Det fanns även på Södermalm när jag var på senaste träffen Tumme upp

va!? Förvånad


   
SvaraCitera

det är fan inte ok


   
SvaraCitera

Redaktionen: Nej

Självklart inte. Cyklar är också ett fordon, och ska därmed också rätta sig efter rådande trafikregler.


   
SvaraCitera

Tickstart:
Man borde införa som i London, företrädes-lanes för cyklar
cycle_zone.jpg

men det kommer aldrig ske i sverige för sverige är seriöst det minst progressiva landet i världen alltså haha fyfan vad jag hatar det här stället +_+ det är typ som att, ne tillochmed the deep south i amerika är snabbare på att ta till sig forskning och framsteg än äckelsverige

Sådana finns ju överallt? Skeptisk


   
SvaraCitera

NiklasW:

Sådana finns ju överallt? Skeptisk

FörvånadFörvånadFörvånad


   
SvaraCitera