Aviseringar
Rensa alla

Okej, känner för att prata lite feminism, nån på??


trevlig-snubbe:
Jag kan tycka att vissa premisser borde vara samma hos män som hos kvinnor. T.ex. om en man har sex med många är han ''kung'' men om en tjej gör samma sak är hon en ''slampa'', jag tycker det är lika fult att knulla runt oavsett, man borde hålla sig till en partner.
Förövrigt tycker jag inte att det är coolt att ha sex med många, tycker mest att det är fult men jag skulle inte kalla någon för något skällsord för det.

Att män i högre utsträckning tjänar mer än kvinnor har sina orsaker. Män arbetar generellt över och sjukskriver sig inte alls lika ofta som kvinnor, där talar statistisken att kvinnor står för 117292 mot sjukskrivna män som ligger på 62266 på totalen 179558 personer. Kvinnor står för ca 65.3% av alla sjukskrivningar vilket är nästan 2/3. Det är kanske inte jättekonstigt att män tjänar mer, att kvinnor i högre grad är föräldralediga och arbetar statligt vilket gör det flexibelt att kunna ta föräldraledigt osv, (inget fel i det) säger också för att mindre arbetstid ger lägre lön.
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__SF__SF0203/PSjukfallAlder/?rxid=4baeb24b-08e1-4c8d-83ba-315ca3524d94

Men att få samma lön för lika arbete borde vara självklart. Sen är arbeten olika med olika löner men en man och en kvinna som arbetar på samma arbetsplats som har lika stor arbetsbörda ska ha lika lön för lika arbete. Är dock en mer sjukskriven och borta från jobbet så är det naturligt om den andra arbetar mer och då får mer lön.

Jag menar samma arbetstider och jobb.


   
SvaraCitera

HashtagLame: Ej kvinnans "fel" att hon blir gravid.

Har jag påstått det? Skeptisk

HashtagLame: Menar inte att det är så att det bara är orättvist för kvinnor, beror ju mycket på sammanhanget. Men jag tycker att det ska vara jämställt, rättvist och att kön ej ska ha någon betydelse men så är det uppenbart ej.

Jag håller med dig. Likaså måste vi motarbeta den enorma mängden självmord som män jämfört med kvinnor begår - jämställdhet är ju viktigt! Tumme upp


   
SvaraCitera

HashtagLame:

Jag menar samma arbetstider och jobb.

Ja fast man måste räkna in effektivitet på arbetsplatsen också, det och samma arbetstid och jobb ska vara samma lön för lika arbete. Det tror jag det är i Sverige dock men att vissa saker räknas bort som om t.ex. den kvinnlige anställde behöver vara borta från jobbet eller gå ner i arbetstid, då är det helt logiskt att hon har lite lägre lön än sin manlige kollega.


   
SvaraCitera
reben

jag hatar män


   
SvaraCitera

Jag tycker feminism bygger på en inkorrekt verklighetsuppfattning och har destruktiva mål för samhället.
 Om vi definerar feminism som strävan efter lika rättigheter emellan män och kvinnor så anser jag detta vara emot mitt samhällsideal.
 Eftersom alla individer fundamentalt är olika förtjänare de olika rättigheter. Eftersom män och kvinnor är stora grupper och dessa grupper består av individer som förtjänar olika rättigheter så kan jag inte hålla med om att man ska sträva efter det. Feminismen implicerar att alla män förtjänar samma rättigheter, och att alla kvinnor förtjänar samma rättigheter, och att dessa två stora grupper förtjänar samma rättigheter.
Något jag opponerar mig starkt emot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

VarilDrox:
Jag tycker feminism bygger på en inkorrekt verklighetsuppfattning och har destruktiva mål för samhället.
 Om vi definerar feminism som strävan efter lika rättigheter emellan män och kvinnor så anser jag detta vara emot mitt samhällsideal.
 Eftersom alla individer fundamentalt är olika förtjänare de olika rättigheter. Eftersom män och kvinnor är stora grupper och dessa grupper består av individer som förtjänar olika rättigheter så kan jag inte hålla med om att man ska sträva efter det. Feminismen implicerar att alla män förtjänar samma rättigheter, och att alla kvinnor förtjänar samma rättigheter, och att dessa två stora grupper förtjänar samma rättigheter.
Något jag opponerar mig starkt emot.

Problemet är att om inget förändras så går vi inte heller framåt i utvecklingen. För man kan inte stanna på samma punkt, och bara bestämt sig för en sak och utan att försöka förstå, förändra eller förbättra det. Saker måste förändras, förnyas och förbättras. Samhället måste förändras, förnyas och förbättras och mycket mer.

Men dock håller jag med dig om att vi alla är individer och vi vill alla ha olika rättigheter, men jag tycker ändå att det måste finnas rättigheter för alla som gör samhället jämställt. 


   
SvaraCitera
major

Länkade till dessa i en annan tråd, men det är bra IG-sidor som visar varför feminism behövs:
https://www.instagram.com/enverklighet/
https://www.instagram.com/snubbarsuger/
https://www.instagram.com/assholesonline/

Som feminist känns det bra att planetens största idioter är antifeminister. Känns dock mindre bra när dessa sitter på makten och låter sin vetenskapsfientlighet m.m. gå ut över planeten...


   
SvaraCitera

reben:
jag hatar män

konstruktivt..

tror man det är ok att ha så kategoriska åsikter så råkar man illa ut:(( karma heter det, man behandlar sig själv som man behandlar andra


   
SvaraCitera

kan det inte vara så att enorma egon är problemet och inte könen i sig? 🙂

exempel från majors inlägg "tjena sötnos - svara då hora!!"

egot blir hotat och då blir resultatet så... ofc är det ju bara killar som har egon......... Rullar ögonenRullar ögonen förjävligt är det det håller jag med om


   
SvaraCitera

VarilDrox:
Jag tycker feminism bygger på en inkorrekt verklighetsuppfattning och har destruktiva mål för samhället.
 Om vi definerar feminism som strävan efter lika rättigheter emellan män och kvinnor så anser jag detta vara emot mitt samhällsideal.
 Eftersom alla individer fundamentalt är olika förtjänare de olika rättigheter. Eftersom män och kvinnor är stora grupper och dessa grupper består av individer som förtjänar olika rättigheter så kan jag inte hålla med om att man ska sträva efter det. Feminismen implicerar att alla män förtjänar samma rättigheter, och att alla kvinnor förtjänar samma rättigheter, och att dessa två stora grupper förtjänar samma rättigheter.
Något jag opponerar mig starkt emot.

Vad är problemet med det? Alla människor är lika mycket värda.
Sedan om en invid är tex handikappad har ju h*n rätt till att få den hjälp personen behöver och det är ju samma sak där, kön ska ej spela roll


   
SvaraCitera

major:
Länkade till dessa i en annan tråd, men det är bra IG-sidor som visar varför feminism behövs:
https://www.instagram.com/enverklighet/
https://www.instagram.com/snubbarsuger/
https://www.instagram.com/assholesonline/

Som feminist känns det bra att planetens största idioter är antifeminister. Känns dock mindre bra när dessa sitter på makten och låter sin vetenskapsfientlighet m.m. gå ut över planeten...

Underbart inlägg!Hjärta
Donald Trump som redan innan han blev president visade ju vilken sexist han är. Alla känner väl till "Grab them by the pussy"?
Att han idag är en av världens mäktigaste människor är helt ofattbart!


   
SvaraCitera

"Det är stor skillnad mellan vad kvinnor får ut i lön för sitt arbete och vad män får. Det finns förklaringar till löneskillnaderna – men de räcker inte. Mycket beror på strukturella olikheter. Kvinnor och män har olika arbetstider, olika yrken, olika utbildning osv. Skalar man bort den ena olikheten efter den andra blir den återstående löneskillnaden betydligt lägre. Det kan inte uteslutas att den beror av kön."

Lön var bara ett av många många många orsaker till att feminism behövs.

• Enligt Koranen får muslimska män gifta sig med 4 kvinnor.

• Kvinnor som blir misshandlade av sina män avrådas ofta att polisanmäla när de pratar med imamer.

• I Saudiarabien får kvinnor ej köra bil.

"I Indien rapporteras dagligen om syraattacker mot kvinnor vars enda ”misstag” är att ha utnyttjat sin rätt till självbestämmande"Och detta är bara när man skrapar på ytan. Går att vara mer ingående, finns otaligt många exempel.


   
SvaraCitera

Vill inte ens föreställa mig hur katastrofalt Sverige hade sett ut utan en feministisk regering. Tack Stefan Löfven för allt du görHjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HashtagLame:

Underbart inlägg!Hjärta
Donald Trump som redan innan han blev president visade ju vilken sexist han är. Alla känner väl till "Grab them by the pussy"?
Att han idag är en av världens mäktigaste människor är helt ofattbart!

Håller helt med dig!! det är helt sjukt hur han kan få sån makt när han bevisat är rent ut sakt ett rövhål. 


   
SvaraCitera
cccx
 cccx

Ja, inkomsten är oftast olika men lönen är nästan alltid detsamma.


   
SvaraCitera