Aviseringar
Rensa alla

Olagligt?


orkar då lixom inte bry mig.. Jag vill ju kunna ladda ner och se det jag vill se. Om polisen kommer och käftar om det så kan dom dra åt helvete.


   
SvaraCitera

Jessica_E:

orkar då lixom inte bry mig.. Jag vill ju kunna ladda ner och se det jag vill se. Om polisen kommer och käftar om det så kan dom dra åt helvete.


   
SvaraCitera

Imgood:

Jag tror att jag läste i tidningen att polisen kunde spåra Ip adressen till hemadress när an ladda ner torrent filer från piratebay..

Nej nej, det är privata företag som ska spåra ip-adresser, inte polisen [smile]


   
SvaraCitera

Dead-Inside:

Sen att det är ytterst tveksamt att dom lyckas fälla någon eftersom att en IP adress inte är bevsining i sig är ju annat.

Du fälls inte i en straffrättslig instans så de behöver ingen bevisning. Bevisbördan hamnar på offret för deras framfart.

Jessica_E:

Om polisen kommer och käftar om det så kan dom dra åt helvete.

Det är inte i första hand polisen, utan företag.


   
SvaraCitera

Issen:

och vilken privatperson vågar ställe sig emot det och riskera ännu högre kostnader i rätten.

Speciellt när man inte får offentlig försvarare eftersom det är civilrättsmål och ens konton låste osv, så har den åtalade inte råd med en egen advokat [party]
(och att man måste betala företagets advokatkostnader om man förlorar gör det inte billigare [smile])

Ah, fin lag.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Du fälls inte i en straffrättslig instans så de behöver ingen bevisning. Bevisbördan hamnar på offret för deras framfart.

Eeeh va? Det är inte så att dom har egna domstolar. Bevisbördan hamnar heller inte på den anklagade. Du är alltså inte skyldig tills motsatsen är bevisad här heller.


   
SvaraCitera

Annans trådlösa nätverk, OneSwarm eller kryptering av hela hårddisken.


   
SvaraCitera

Dead-Inside:

Eeeh va? Det är inte så att dom har egna domstolar. Bevisbördan hamnar heller inte på den anklagade. Du är alltså inte skyldig tills motsatsen är bevisad här heller.

De har inte egna fysiska domstolar, nej, men i ett civilrättsligt mål är beviskraven helt annorlunda än i straffrättsliga.


   
SvaraCitera

Imgood, eftersom du på allvar inte verkar ha någon koll... Ja, givetvis, men risken är minimal. De är inte intresserade av att dra folk till rättegång, deras mål är att skrämma folk till att betala. Ignorera så är du i 99 fall av 100 helt säker från vidare represalier.

Det dummaste du kan göra är att sluta fildela. Då vinner dem. Säg det till alla dina vänner. Öht. bygger hela antifildelningslobbyns framgång på att försöka skrämma folk.

DinGud:

kryptering av hela hårddisken.

Men what? Varför då? Det är ju helt efterblivet, eftersom deras bevismål bygger på loggar. Det är överföringen som är olagligt, inte innehavet.


   
SvaraCitera

k1337oris:

eftersom deras bevismål bygger på loggar. Det är överföringen som är olagligt, inte innehavet.

Och du tror inte att de kommer plocka med sig datorn för att kolla om det är den du använt för fildelning, eller om det har varit någon till ditt trådlösa nätverk. Om man ska gå på ren trafik skulle heller inte OneSwarm fungera.


   
SvaraCitera
Tyrael

Jessica_E:

orkar då lixom inte bry mig.. Jag vill ju kunna ladda ner och se det jag vill se. Om polisen kommer och käftar om det så kan dom dra åt helvete.

hahaha va tuff du låter [blush]


   
SvaraCitera

DinGud:

Och du tror inte att de kommer plocka med sig datorn för att kolla om det är den du använt för fildelning, eller om det har varit någon till ditt trådlösa nätverk.

Du har ingen aning om vad du pratar om va?

Antipiratlobbyn jobbar (i andra länder, och kommer troligtvis nu även att göra i Sverige) genom att studera loggar och sedan hota människor på tiotusentals kronor. Allt som behövs är loggar.

SJÄLVKLART kan inte dessa "plocka med sig datorn", det är tack och lov enbart polisen som får göra detta änsålänge.

Och vadå "om det varit någon på ditt trådlösa nätverk"? Vet du vad du pratar om? De flesta hemroutrar loggar inte någon viktig information.


   
SvaraCitera

Imgood:

Är det sant?

haha ja ofc ! [rolleyes]


   
SvaraCitera

Dead-Inside:

Dom behöver även ett domstolsbeslut för att få ut IPadresserna till att börja med.

Fail, det är det de ska ändra.


   
SvaraCitera
Imgood
Ämnesstartare

Stringburka:

Det är inte i första hand polisen, utan företag.

O vi säger att jag laddar ner en film som översatts av XXX"svensk text". kommer text-företaget spåra min ip adress eller filmens företag?


   
SvaraCitera